Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
openocean

Val av utombordare

Rekommendera Poster

Hej jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Evinrude E-tec. Har hört att dom har en del problem men vet inte om det stämmer. Jag vill ha problem fri motor som kräver minsta möjliga service. Men sådant kanske inte tillverkas längre. Frågar man någon butik så är det bara 4-takt som gäller. Tidigare har jag haft Yamaha 2-takt aldrig servat bara tankat och kört och har heller aldrig haft problem! Tyvärr så säljer Yamaha inte några 2-takt längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du skall nog lyssna på vad butikerna säger. Att du tidigare haft tur med att få haft en problemfri tvåtaktare betyder inte att dagens moderna tvåtaktare är problemfria. Jag för min del anser att inte göra service på båtmotorer är helt förkastligt. Men din motor är inte mitt problem.

 

Skillnaden mellan gårdagens och dagens tvåtaktare är milsvidd. Gårdagens tvåtaktare pyntade ut 20 -30 procent av bränslet/oljat i sjön. Dagens tvåtaktare förbrukar i princip allt. Vilket medför att motorn blir känsligare för driftsstörningar och alla komponenter måste fungera till 100 procent annars skär motorn. Idag tar man också ut högre effekt ur motorn vilken gör att motorn blir känsligare.

 

Sammanfattning. Grattis ifall du hittar en NY båtmotor som inte kräver service.

 

Angående Evenrude E-tec. Jag har personlig erfarenhet av en 90. Den går bra, är lättstartad, har bra vridmoment, är relativt lågvarvig och bränsleförbrukningen är inte mycket högre än en fyrtaktare. Men jag skulle inte satsa på E-tecen ifall jag inte skulle serva den. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var bra information och det är möjligt att jag har haft tur med de olika Yamaha 2-taktare jag haft eller så va det bara jävligt bra grejer =) Har ju försökt plåga livet ur dem utan att lyckas döda en enda =) Låter helt klart som jag skall sikta på en bättre begagnad  2-takts Yamaha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en E-tec är ju den motor som har minst servicepunkter. Byte av växelhusolja och impeller med jämna mellanrum samt tändstift. Lite fett med en fettspruta på några smörjnipplar. Samma punkter som på en 4-takt, men man slipper olja/oljefilter och kamremsbyte.

Har själv kört E-tec 50 några år nu, och trivs mycket bra med motorn. Första service efter tre år eller 300 timmar, i mitt fall tre år, gick loss på tusenlappen.

Men tänker du dig skita i service helt, köp beggagnad tvåtakt och kör tills dom rasar. Personligen tycker jag det är rätt dumt att inte sköta om sina grejer. Ren kapitalförstöring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga motorer idag som kvalitetsmässigt kommer i närhetens av Yamahas tvåtaktare, även om jag lyckades efter ca 1500 körtimmar få en tändspole att paja på min.

Det som jag har emot e-tec när jag tittar i databladen är att de har väldigt få cylinddar per hästkraft. Där konkurrenterna har 3 eller 4 cylindrar så har e-tec 2.

Sen US quality är ett frågetecken för mig, jag föredrar Made in Japan.

Klart att butiken inte vill sälja en motor som kräver ingen service på tre år, på samma tid håvar de in 12 000 SEK på att serva en mellanstor fyrtaktare. Man hugger inte av den hand som föder en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Glöm inte att köpa hårfärg smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma tankar som du kring antalet cylindrar. Nu har ju en tvåtaktare dubbelt så många verkanstakter som en fyrtaktare, så det behövs mindre volym för samma effekt. På min båt som används till fiske, är dessutom den låga profilen pga endast 2 cylindrar en fördel tycker jag. Den vägde dessutom mindre än motsvarande Suzuki(4-takt med kamkedja, och jag vägrar motor med kamrem). Satt en murkla 3-cyl förgasartvåtakt på akterspegeln när jag bytte och effektmässigt märkte jag ingen skillnad efter bytet.

Nu har jag en bit kvar till 1500 timmar, men so far so good. Den som lever får se.

Finns dessutom många andra slitvargar därute. Min Johnson Seahorse 6hk har MÅNGA timmar sedan den tillverkades -79. Startar på första och går klockrent. Men det ryker...och luktar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med dig. Det pajade ingenting på min f60 på 3000 timmar. JO det var någon(?) som hade flyttat på ett grund, så jag råkade köra sönder skeddan.  Fast det kan man nog inte skylla på motorn.

 Tyvärr blev motorn stulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp det motorfabrikat som din lokala marina servar och säljer. Det är guld värt om något pajar, och det brukar det göra när man minsta önskar typ mitt i semestern, då får du troligen högsta service och kan kanske rädda din semester och rent av sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...