Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SeaRayeller

Propellerstorlek Bravo 3, 1st 22" samt 1st 20" på samma axel

Rekommendera Poster

Behöver 21 propellrar till mitt Bravo 3 drev. Har ett par cuppade 20 men dessa är inte optimala. Har även ett par 22 men motorn varvar inte ut med dessa.

 

Kan jag montera en 20 samt en 22 på mitt drev?

Har någon erfarenhet eller testat detta?

Tacksam för info om hur det gick.

 

//Sea Ray

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon!

 

Har nu ''tittat'' ett antal gånger på din fråga och ingen har lagt in något inlägg. Varför jag dristar mig till att skriva följande:

 

Först och främst är det inte frågan om att sätta två propellrar på samma axel utan du har två axlar på samma drev. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att sätta två olika propellrar på samma drivande drev. Varför exprimentet vore möjligen värt att pröva. Ifall magkänslan inte sa emot. Inte för att jag vet men ifall jag gör en jämförelse med människans steglängd. Så är vårt ena ben ex 1 dm längre än det andra. Vad händer, vi haltar ganska ordentligt, gången blir ojämn och vi sliter onormalt på höten. Över till drivningen, den ena propellerns stigning är 22 tum vilket betyder att du teoretiskt kommer fram samma sträcka medan den andra proppen endast driver 20 tum. Låter inte bra, eller? Men som sagt, jag vet inte.

 

Varför inte ta av på den för stora satsen? må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att prova.

Det är inget ovanligt att man använder propellrar med olika stigning och även olika antal blad på samma drev. Dock är det viktigt hur de placeras.

Kommer tyvärr ej ihåg hur. (har själv provat och har setet kvar men kommer inte åt det just nu)

Men googla så får du säkert svar.

Vad resultatet blir är helt omöjligt att säga. Tom byte av bottenfärg kan ge en större förändring än att ändra stigningen ett snäpp. För att inte tala om last och påväxt.

Har själv bara erfarenhet i avseende på diesel och i mitt fall med ökad stigning så blev effekten endast högre fart men maxvarvtalet förändrades inte, tyvärr då det var huvud syftet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...