Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
sabai

Nya segel vad ingår

Rekommendera Poster

Har bestält en ny stor och en genua från en segelmakare. Fick ett bra pris för jag beställde dessa och betalade 50% i höstas.

Nu ringer de och frågar om jag inte ska ha UW skydd på genuan! Jag förutsatte att detta skulle ingå i priset men de påstår att så är inte fallet. Jag anser att om man beställer en rull genua så ingår uw skydd i detta, eller gör det inte det? Vad har ni andra för erfarenheter?

Det kostar 4000:- att få uw skyddet! Finns inget i offerten som säger något om uw skydd.

Vad tycker ni ingå eller inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Offerten säger ju inte att det skall ingå och då gör det inte det oavsett vad vi tycker...det kanske är så det funkar närmande får ett bra pris....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan förstå era synpunkter och de var just de som segelmakaren sa. Men, hur många har kapell på sina rullar i gemförelse de med uw skydd.

Hur som helst beställde jag en komplett gadrob till båten för mycket pengar ocg förutsatte att den detaljen tillhör en rullgenua. Men det är väll bara att bita i det sura äpplet och betala mercrying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är ju om de har kommit på det nu. Den frågan borde de ju i så fall tagit upp när du frågade efter en offert.

Nu är det ju inte ofta jag köper nya segel. Det har naturligtvis hänt några gånger de senaste 50 åren. Däremot har jag relativt ofta, de senaste åren,sytt om gamla segel. När jag kommer till min segelmakare har han ju ofta synpunkter på vad som går att göra och inte, och det talar han ju om innan jag beställer jobbet. 

Min segelmakare som 2011 hittade beställningen på mitt första segel som hans pappa sydde.

http://thallatha.blogspot.se/2011/11/mitt-forsta-segel.html

post-945-1394237479,1411_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig...men se till att du får grejer som håller, brukar löna sig i längden, det är därför jag inte seglar;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det inte kom upp som fråga vid offerten eftersom det inte är självklart hur man vill ha det.

Vi som lämnar vår båt vid kusten under veckorna på hösten skulle tex inte vilja vara utan vårt försegelkapell trots att det är ett extra arbete att få upp och ner det. Har alltså inget UV-skydd

Har sett ett otal sönderblåsta försegel där skepparen trott att det räcker med en rem runt seglet för att det inte ska blåsa upp i hård vind. Det ser väldigt dyrt ut sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte är så ofta man beställer nya segel så hoppas man ju på att segelmakarna är seriösa och guidar och hjälper på bästa vis tycker väll tyärr inte att det är så i vårt fall.

Som det är nu har ju den rabbat vi fick ätits upp av uw skyddet och då börjar jag bli tveksam till att det var värt att lägga orderen i Augusti 2012 för att då betala 50% och ytterligare 25% i februari(segelmakare har väll dåligt med pengar den månaden)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är till någon tröst, så stor seglet MYCKET bättre utan det tyngande UV-skyddet. Med UV-skydd vill seglet falla in mot båten i lättvind. Och det är mycket svårare att få bra tvist på det.

UV-skydd på Genua för mig är som Bavarias inverterade akterrunda på deras rullstor. Blä alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker priset verkar aningen ohemult. Betalade förra året 1,200:- för att BYTA ett uv-skydd på en gammal genua. Måste ju vara grymt mycket mer jobb stt ta bort det gamla och sätta på ett nytt jämfört med att sätta på ett på ett srgel man just tillverkat. Det var visserligen ett litet segel, men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelmakaren ser ju ut som unge herr Syversen vilken jag gjorde repis med i början av åttiotalet borta i Karlskrona. Det visade sig att en av soldaterna var medlem i en segelklubb i Karlskrona, och som då hade onsdagstävlingar. En försynt fråga från honom om det fanns intresse av att delta som besättning möttes med positivt bifall. Själv var jag inte så bevandrad i seglingens konst, (kom väl med för att jag var så trevlig). När vi kom till båten, (av ballad typ), började en inställning av masten, och båtägaren blev orolig och sa till bobo spänn nu inte så hårt att masten går genom botten.

Vad jag kan förstå var alla, utom båtägaren och undertecknad, i det övre skiktet av tävlingsseglare, Vid tidigare deltagande i dessa onsdagsseglingar brukade båtägaren placera sig bland de sista i startfältet. Vi deltog i två onsdagsseglingar, den första vann vi och efterföljande vecka kom vi tvåa. Kan tänka mig att klubbens övriga medlemmar undrade vad det var för några grönklädda proselyter som båtägaren hittat.

Här, vid detta tillfälle skapades mitt intresse för segling och efter en lång startsträcka så kajkar man runt på böljan den blå. Det går fortfarande inte så fort, men är väldigt roligt.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet är UV-skydd något som kostar extra.

Jag har det på min ena (cruisinglaminat) genua, inte på min andra (Technora utan taft och UV-skydd).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer gott. Sen han blev egen segelmakare för säkert 20 år sen har jag anlitat honom. Det  går snabbt och blir bra och ite särskillt dyrt. Ofta frågar jag inte ens vad det kommer att kosta och har alltid varit nöjd både när det gäller utförande eller priset. 

Det händer ju att Bobo har en annan uppfattning om hur utförande skall bli än den idé jag komer med. Efter att han förklarat hur han tycker brukar vi ha samma uppfattning. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att de missade att fråga från början, men de är inte mer än människor heller. Och du har ju läst och godkänt offerten förutsätter jag?

Själv har jag aldrig haft det på något segel. Däremot naturligtvis kapell om seglet ska sitta uppe, precis som med storseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bad om pris på uv-skydd förra hösten och fick in flera svar, inget så dyrt som 4000 kr dock! Beställ utan skydd och köp uv-skyddet någon annanstans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett vad du har för båt, men priset varierar förstås på hur stort segel du ska ha. Tittar man på Lundh Sails hemsida så kan man direkt se vad påsytt UV-skydd kostar för olika båtar (det finns säkert liknande sidor hos andra tillverkare). Dom har en extra kryssruta om du skulle vilja beställa med UV-skydd, dvs det framgår tydligt att det inte inkluderas i grundpriset.

För t.ex för en rullfock på 40m2 (Maxi 1100) kostar påsytt UV-skydd 4,300 kronor:

http://www.lundhsails.se/offert/Maxi+1100#Rullgenua+140

Det besvarar ju inte din grundfråga om huruvida det borde ingått eller inte, men du kan ju jämföra med med t.ex Lundhs om priset du fått verkar rimligt.

post-10013442-1394237479,562_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min genua är 38kvm och priset 4200:- så själva priset är nog inte fel utan det är informationen som inte fungerat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min genua är 38kvm och priset 4200:- så själva priset är nog inte fel utan det är informationen som inte fungerat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med det priset så förstår jag att det inte ingår UV-skydd, om det ingått skulle det innebära att antingen seglet eller UV-skyddet var gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset var nog inte för seglet, utan för UV-skyddet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis det var ju uw skyddet som vi pratar om så det kostar 4200:- och seglet betydligt mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid hävda att du känner dig lurad, bedragen och förnedrad om de inte slänger med uv-skyddet och hota med att förstöra deras rykte på Maringuiden.

Eller erkänna för dig själv att du missade att beställa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller beställ ett försegelkapell när du ändå spräckt budget. Finns som du ser fler fördelar med det och en nackdel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ciaraud skrev tidigare: Vi som lämnar vår båt vid kusten under veckorna på hösten skulle tex inte vilja vara utan vårt försegelkapell trots att det är ett extra arbete att få upp och ner det. Har alltså inget UV-skydd

Har sett ett otal sönderblåsta försegel där skepparen trott att det räcker med en rem runt seglet för att det inte ska blåsa upp i hård vind. Det ser väldigt dyrt ut.


Hmm, blir litet orolig för egen del ... att spänna en rem runt en fockrulle förefaller i mina ögon fullt tillräckligt om inte smått övernervöst redan det? Detta med självuppblåsta fladdrande fockar har väl mest med säkringen av skotet att göra (knyta fast, inte bara låsa slarvigt i clamcleats brukar ju rekommenderas)? Har svårt att tänka mig att ens orkanvindar förmår snurra upp en välförtöjd och tajt rullad fock/genua, finns väl liksom inget för vinden att börja gripa tag i kan jag tycka - men kanske gäller andra villkor för er med betydligt större fockar än mina runt tio kvadrat?

Tvärtom så har jag sett strumpskyddade rullsegel där hela riggen skakar oroväckande - ur slitagesynpunkt - i kraftig vind för att strumpan inte sitter tillräckligt tajt. Och UV-strålningen avtar väl f.ö. rätt brant under just höststormarnas tid så kanske borde istället grundregeln strumpa bort gälla då?? Vete katten, ett sidospår i tråden, men men. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag känner mig lite lurad för innan beställningen pratade vi om uw skyddet och vilken färg jag vill ha och ingen sa något om att det inte ingår.

Det bästa detta företag kan göra just nu är att ge mig uw skyddet (vilket de inte vill) för man kan väll minst säga tt vi kommit på kant med varandra. Nu hoppas jag bara att segelen kommer att fungera som det var tänkt för annars blir det inget kul alls. Eftersom de missat att informera mig bör de ge det till mig för att de just inte informerade om det, en liten summa för att hålla en kund nöjd.

Hur som helst lär de inte sy fler segel till mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt omöjligt att avgöra huruvida du bör känna dig lurad eller inte om vi inte får veta hur beställningen gick till och hur offerten ser ut.

Klart är att UV-skydd, normalt, inte ingår, det är ett tillval!

Om det muntligen har sagts att det ska ingå så måste du ta det med precis den personen som sagt det.

Står det inte i offerten att du ska ha UV-skydd och du har godkänt offerten så är det nog i farans riktning att segelmakaren kan hävda att den gäller.

Står det i offerten att det ska ingå så är det egentligen bara att kräva att de syr in det.

En offert som godkänts av båda parter är, vad jag kan förstå, bindande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1: Jag har sett försegel som inte varit kopplade till skoten trasas sönder i kulingar och storm. Det har varit större segel än ditt. Antingen har de varit dåligt åtdragna eller haft en stående latta som gjort att seglet haft en del som vinden kunnat ta tag i. När det gäller kapell måste man ju dra åt tamparna ordentligt så korven blir tajt och inte kommer i svägning. Vad jag vet håller inte heller ett UV-skydd lika länge som seglet utan man måste sy på nytt efter ett antal år för en ny kostnad. Kapell blir i och  med det inte heller dyrare.

Jag önskar verkligen att UV-skydd skulle vara lika bra och säkert som kapell för det är verkligen ett litet bök att få upp det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan greja som kan ge spännande effekter är de segelmakare som envisas med att sätta en nylonrem i toppen av genuan istället för en ipressad ring (fallhornet).

Blir väldigt fort väldigt spännande när den skitsömmen släpper av en hård vindby och 45 kvm genua kommer nedglidandes längs med förstagsprofilen.

Jag vill inte hänga ut någon med den så kallade segelmakaren håller till i Jordbro industriområde. Trots att jag påpekade vid leverans att det där kommer aldrig hålla, så envisades de med att sy tillbaks exakt samma fjöniga rem som släppt en gång tidigare.

För att få ned fallet var jag tvungen att skicka upp frugan ca 15 meter till förstagsinfästningen.

Nåväl skit i det, vad gäller TS så kan jag ge honom litet rätt. Om de pratat om att UV-skyddet skulle ingå och det sen inte gjorde det är segelmakaren ett litet asshole som bör ge med sig och stå för ingångna avtal.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det med segelmakaren du talade om färgen på UV-skyddet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var det. Men för att göra allt mer komplicerat har den som jag pratade med och gjorde min offert slutat. Men ägaren var med i pratat om uw skyddet och färgen på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...