Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LasseLinjett

Hjälp! Snart är vår båttoa olaglig!

Rekommendera Poster

Jag har inte sett en enda båttoalett som man kan få ut korvar hela ur.

Alla båt toaletter jag varit i kontakt med pulvriserar avföringen till små partiklar.(fortfarande äckligt)

Men korvarna har med stor säkerhet hamnat i vattnet utan att passera en toapump.

Vare sig den är elektrisk eller hand pumpad.

Så när tanklagen vinner laga kraft,Räkna inte med korvfria bad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logiskt eller inte en del av vad du spolar i vatten toan hemma går orenat direkt ut i hav och sjöar via bräddnings fuktionen i vår Svenska reningsverk.

Förutsatt att man inte har egen trekammarbrunn eller mulltoa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bajsande fåglar, bajsande vattenlevande däggdjur, bottendy, alger. Det är mycket i det vattnet som man badar i.

Att släppa ut själva definitionen på biologiskt nedbrytbara produkter finfördelade mitt på en fjärd stör inte mitt badande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tänkte jag också på den tiden jag var okunnig i ämnet.

Mänskligt avfall innehåller saker som inte hör hemma i havet. En fågel som skiter i havet har också ätit ur havet. Det har inte vi. VI tillför främmande ämnen, och det ska vi undvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Så.. är det upptaget på skithuset hemma så kan du lika gärna sätta dig - med samma goda samvete - mitt på gräsmattan?

Eller i ungarnas sandlåda?

Biologiskt nedbrytbart, det lär ju försvinna ganska snart...









 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. toatömningsförbudet:

Lite tankar : Om jag köper en kubikmeter diesel och ägnar några dagar att elda upp detta i det fria så skulle jag sannolikt bli fälld för miljöbrott...

Om jag i stället häller samma soppa i min motorbåt och eldar upp soppan den vägen så är det ju helt OK.

Denna kubikmeter diesel förorenar ju miljön med diverse ej nedbrytbara saker.

Toalettavfall är ju inte så trevligt det heller det kan vi ju vara överens om. Jag är emot toatömning i kustnära vatten självklart men kan inte se att en toatank som töms några sjömil ut på fritt vatten skulle ha någon påverkan på vår miljö. Dock är innehållet biologiskt nedbrytbart och enligt min mening ett mycket mindre miljöproblem än all diesel som förbränns i båtmotorer.

Det ena utsläppet olagligt, det andra laglligt....

Hur var det gamla uttrycket?

Sila mygg och svälja kameler

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför införs förbudet?

Sverige har genom konventioner inom ramen för FN-samarbetet, genom EU-förordningar och genom avtal med övriga östersjöländer förbundit sig att minska utsläppen av bland annat fosfor och kväve. Ett exempel är att vi som en av medlemsstaterna i HELCOM kommit överens om att förbjuda utsläpp av toalettavfall från fartyg i Östersjön. Genom förbudet från toalettavfall från fritidsbåtar bidrar vi till att vi i Sverige kan uppnå vårt åtagande om minskade utsläpp av kväve och fosfor samtidigt som vi bidrar till en östersjö som mår bättre och därmed ett attraktivare båtliv. Transportstyrelsen fick i uppdrag av regeringen att genomföra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Om man finfördelar med en kratta och vattnar ner det ordenligt så. (Slippa köpa dyr gödning på plantshoppen.) Innehållet i Mulltoan på landet hamnar på komposten och senare på landet.

Det är väl knappas så att någon slickar i sig av innehållet i t ex hönsgödselsäckarna eller äter jord?  Eller, jo det kanske det finns men det är en separat diskussion om livspreferenser.

Vart tar allt hund och kattkiss vägen? Eller det bajs som inte mattar och hussar ser och plockar upp? Det torde hjälpa till med växtligheten på gården är min gissning. Om man inte täcker över barnens sandlåda när den inte är bevakad så fungerar den väl oftast som katt-toa vad jag förstått. Och det har väl gått bra under långa tider?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kubikmetern lär nog snart gå åt om man ska åka runt och leta tömmningsstationer.

Tycker också att man måste ta ett krafttag mot badande som passar på att pinka i vattnet (urinen var ju tydligen rena miljögiftet) och dessutom gör det på badplatser.

Tycker även det är nedslående att homo sapiens tydligen skiter föroreningar nuförtiden.

Jag värnar naturligtvis om miljön i den natur där jag tycker bäst om att vistas, men detta är prilligt.

Att det är tillåtet att pinka vart som helst direkt i sjön, men inte att samla upp det i en tank för att släppa ut på lämpligt ställe en bit från kusten. Det måste finnas flera sorters logik, för detta är inte min.

Smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vi är 6 i familjen skulle vi med nya lagen inte kunna vara ute i mer än 1-2 dagar  med 40l tank innan vi skulle vara tvungna att söka tömstation.

Alternativt skulle vi lämna skärgårdsöarna med högar och papper, inte så trevligt om 100 båtar tvingas göra likadant.

Fullständigt orealistiskt såklart. Känner ni till termen brädda vid reningsverk?(när de inte klarar att rena och släpper förbi avloppet pga olika orsaker)

Det används av våra reningsverk ibland, och motsvarar säkert flera års toatömning i havet.

Det är ju mest 4-5 veckor om året som många båtar är ute och inte hinner till tömstation, resten av året skiter 100 tusentals sälar, fåglar och fiskar dygnet runt...

Slutsats, löjlig lag då det finns betydligt viktigare miljöutsläpp att satsa pengar på.(tex hormonutsläppen från alla p-piller och mediciner)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet jag vet så går många av dessa rakt igenom våra reningsverk också. Typ läkemedel etc.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör skiten hemma på land?

Kliv iland i Nassa skärgård och kika under stenar och mossa, bedrövligt vad folk har släppt mycket på samma ställe, lär bli mer med nya förbudet.

Tycker inte att havet är ett bra alternativ, men inte heller orimligt.....

Förutsätter att alla dessa kryssningasfartyg som angör Sverige inte längre får släppa ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera aspekter av detta med Toa lagen. En lag är en lag och om man bryter emot den skall man straffas, helt okej. Men man har inte gjort ett brott om man inte åker fast, för alla är oskyldiga intill man lagförts. Så teoretiskt sätt så bryter man inte emot lagen om man inte åker fast. Ni vet när man ligger 10 km över på motorvägen så bryter man emot en lag men om man inte åker dit så har ju inget brott skett.

 

Nu till detta med miljön, hum. Så himla dumt att lägga en lag på toan när man tillåter oss att åka båt bara för nöjes skull. Ja det finns ingen som helst nytta med nöjesbåtar om man ser till miljöaspekten.

Vi borde förbjuda all nöjesåkning på alla sätt, med båtar, flygplan, bilar, motorcyklar, mm då skulle vi göra nytta för miljön.

 

Själv har jag 3 bilar, en motorcykel och en båt med rak 6:a diesel som spyr ut massor av avgaser, men jag är för föroreningar så för mig är det helt okej.

 

Med vänlig hälsning  Göran

 

ps: någon måste vara för föroreningar för annars kan ju inte andra ha åsikten emot föroreningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbjud båtar utan tank istället, ta ett morgondopp i tex gluppö en fin sommarmorgon och du får sicksacka mellan bajskorvarna, det är äckligt det.

Får du sick-sacka mellan bajskorvar kommer de inte från en båttoa. Kommer inga korva ur den, bara smet. Finns det sommarstugeägare där som har direktavlopp ut i havet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer sätta en t-koppling och en slag till ett däcksuttag så att jag kan tömma när jag är i gästhamn. Problemet är att vi föredrar att vara i naturhamnar och gör ganska långa rundor utan hamn då blir det nog fortsatt tömning på stora fjärdar, att tömma i små vikar är ju mer än måttligt korkat. Och vad beträffar lagen så kommer den inte gå att upprätthålla, jag skulle inte släppa in någon i mitt hem utan bara så där och vill de komma ombord får det vara med rannsakningsirder och det delas bara ut mig veterligen om jag är misstänkt för brott som ger två års fängelse eller mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Observera att lagen förbjuder tömning av toalettavfall, men det finns inga krav på utrustning i båten. Därav ingen risk för inspektion.Det är bara att inte använda toan ombord.

 

Om man blir påkommen att tömma i vattnet (hur nu det ska gå till) blir det troligen böter.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska man använda ett T-rör eller ett Y rör?

 

Ett sånt här:

51071.jpg

Och ska man försöka koppla det "upp och ner" eller spelar det ingen roll för att sugen skapar ett så pass stort vakuum? Alltså jag menar med y:t neråt?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg i en gammal debatt:

Den som har tank ombord tömmer knappast denna i en badvik. Skulle man ha en lag borde det vara att alla båtar med toalett skall ha holdingtank utan möjlighet till bypass direkt i havet. Då försvinner de eventuella utsläppen i badvikarna.

Sedan kan man fundera på allt svartvatten som fortfarande åker rakt ut. Inte behöver man någon tank för diskhon eller duschen. Det är bara att köra rakt ut. Och det vattnet hamnar verkligen i vikarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla hur du vill, det kommer att funka.

Y- eller T-rör spelar ingen roll.

Om du tar ett Y-rör är det lämpligast att låta skiten komma in i botten på y:et (som det skrivs) så att "geggan" slipper svänga 140 grader.

 

Jag har själv ett T-rör i plast från Hjertmanns.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg i en gammal debatt:

Den som har tank ombord tömmer knappast denna i en badvik. Skulle man ha en lag borde det vara att alla båtar med toalett skall ha holdingtank utan möjlighet till bypass direkt i havet. Då försvinner de eventuella utsläppen i badvikarna.

Sedan kan man fundera på allt svartvatten som fortfarande åker rakt ut. Inte behöver man någon tank för diskhon eller duschen. Det är bara att köra rakt ut. Och det vattnet hamnar verkligen i vikarna.

Jag har för mig att disk och dusch kallas gråvatten.

 

Och svartvatten är då toa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte en risk för att det blir värre med toa-tanks-lag.

Nu går sjöfarare på pumptoan när det krisar.(med eller utan svartvattentank)

Efter att lagen vunnit lagakraft så kommer "de laglydiga"utan SVtank sitta på potta/hink,som får tömmas överbord.

 

 

Just saying!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla hur du vill, det kommer att funka.

Y- eller T-rör spelar ingen roll.

Om du tar ett Y-rör är det lämpligast att låta skiten komma in i botten på y:et (som det skrivs) så att "geggan" slipper svänga 140 grader.

 

Jag har själv ett T-rör i plast från Hjertmanns.

 

Lycka till!

Mackey

 

Kan man ha ett fyrvägsrör? Om något sådant finns dvs...

 

På min båt går det ut från handpumpen till ett T-rör. Från T-röret går det till däckskranen och upp till tanken. Funderar på om man kan ersätta det T-röret med ett 4vägsrör istället för att skarva in ett till T-rör. Men vad jag förstått så kan man spola med tömmaren? Då kanske strålen ska "gå upp" i tanken och då är annat än T olämpligt?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en skiss på din installation så att det inte blir några missförstånd och därmed fel svar.

 

Hälsn.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toalagen verkar i alla fall fått den effekten att allt fler båtägare äntligen har bötjat att prata och tänksa toalettbestyr pch toalettömningsansvar. HEJA!!

I ett gammalt nummer av Vi Båtägare ppå 70-talet hade man som underubrik: Kvinna: När vi ska ut med båten. Så kniper jag! Hoppas innerligt att inte båtfolket är lika pryda och handlingsförlamade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om fritidsbåtar.

 

Vad sägs om att släppa ut 30 milj liter avloppsvatten.

Det är fallet i Mälaren som rinner ut i östersjön.

 

Snacka om att sila mygg detta är en kamel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...