Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kolarhagen

Blivit båtägare...

Rekommendera Poster

Jag har precis fått hem en trevlig liten träsnipa, problemet är att den är långt ifrån frisk. 



Båten har ett okänt förflutet, det enda jag vet är att jag räddade den från att bli majbrasa. Men jag har haft span på den en längre tid och gissar att den stått på land i minst 5 år.



Den är frisk i själva skrovet, men kölen/kölstocken/plankan är i miserabel kondition. Någon tidigare ägare har tydligen kommit på den ljusa idén att plasta kölen och 2-3 bord upp på skrovet.



Borden verkar ha klarat sig ifrån denna vårdslösa behandling, där emot är kölen väldigt rutten.



Mitt dilemma är nu om jag ska skrota båten eller försöka laga det som är? Jag tror mig se en möjlighet att fuska vidare med järnbeslag och plast, men det kanske är lönlöst?



Det rätta alternativet är naturligtvis att befria båten från denna styggelse till köl, men där saknar jag både tid och kunskap.



Jag föreställer mig att det är en omfattande operation att byta kölstocken...

Jag har fått tips om att eventuellt kapa kölstocken jämns med nedersta bordet, för att sedan bulta dit en ny bit på den friska delen som ligger inne i skrovet. Är detta en möjlighet? Hur ska man gå till väga, känns som att det kan bli svårt att få tätt??

 

Då jag har väldigt lite erfarenhet av båtar får jag krypa till korset och fråga om pallningstips. Oavsett hur jag bestämmer att göra vid kölen på min båt, behöver jag ju palla upp den så att kölen ligger fri för operation.



Jag har haft funderingar att palla den högre upp mot stakarna på kärran. Eller ska man försöka palla upp den med några hemsnickrade bockar?

Det kanske finns någon bra hemsida/litteratur att tillgå i detta ämne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det troliga är att din båt långt tidigare ruttnat i trät och då var och är det ett ganska vanligt alternativ att plasta. sedan finns det naturligtvis två skolor om detta den ena för och den andra emot.

tyvärr är det så att om man inte vet vad man gör när man plastar så kan man öka på problemet.

som ex har jag en farbror som plastat sin lilla snipa och det säkert för 20 år sedan den är fortfarande lika frisk kry och spänstig.så mitt råd är faktiskt till dig antingen läser du på riktigt ordentligt på området eller så ta kontakt med en firma som utför den typen av arbete. jag tycker absolut att du ska försöka rädda båten.

men det är ju så att man kan försöka på egen hand.

när jag var med och bytte en bottenstock / köl så fick vi tillverka hur ska jag beskriva ett slags öppna Un med hemma byggda bockar som tar stöd mot relingen.

vi ansåg att det var värt besväret att göra bockarna nogrannt och riktigt stadiga så båten behåller formen, sedan också en hel del invändig förstärkning invändigt i skrovet ungefär som en massa extra tofter (är du me?) detta fungerade bra för oss.

mitt råd är byt hela bottenstocken inte klyva den på längden. eller kapa den visst det går att laska i en bit men som du redan var inne på skarvar ökar risken för framtida problem.

alltid skönt att sova med vetskapen om ett väl utfört jobb. sedan inte att förakta att kunna säga att jag har renoverat på egen hand. :) lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...