Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
evo_z9

Dålig lukt i båten?

Rekommendera Poster

Tar mig friheten att posta den rätta länken, forumet verkar pajja länken när man bara klistrar in den i inlägget

länk

 

Vad är det för skillnad på jonisator och ozongenerator rent resultatmässigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Stort tack för att du postade detta; en sådan ska vi ha till båten. Är det meningen att denna skall vara konstant inkopplad eller bara vid behov (typ efter vinterförvaring)?

Förresten; din båt; är det en Exotic?

 

 

post-10024382-1394237471,992_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Tänk på att ozon är giftigt för jag antar att det där är en ozongenerator!? och ta gärna ur dynorna när du kör den.

Fin båt! Motorn är i klenaste laget för den båten dock så om du inte får till den så byt till en 41:a.

Mvh Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en väldigt liten ozongenerator. Ozon är högeffektivt mot dålig lukt och mögel. Ozon är inte giftigt men ohälsosamt i höga koncentrationer men bryts snabbt ner. Satsa på en kraftigare generator som verkligen åstadkommer något, kör i obemannad båt och vänta minst några timmar med att gå ombord. Här är en tråd med tips på en betydligt effektivare generator dessutom till ett lägre pris! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok du har säkert rätt angående giftighet men helt nyttigt lär det inte vara. Man brukar få andningsproblem och bli klart risig i halsen om man varit inne i ett rum med en ozongenerator. Bör nog undvikas.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen är ozonet effektivt både mot mögel, unken lukt och mot mygg också. Det är alltså tre flugor i en smäll... Jag kommer själv att testa en timerstyrd ozongenerator i båten till sommaren och köra den på solpanelen (har ej tillgång till el i sommarhamnen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga med ozon är att det har en förmåga att förstöra allting som är av skumgummi såsom dynor och annan inredning. Under förutsättning att man har tvättat inkråmet på båten utan att bli kvitt med doften nedanstående ett skonsamt altenativ, om man har tid och möjlighet att lufta båten, är att placera ut ett antal kärl med koncentrerad ättika några veckor. Normalt har den dåliga doften försvunnit och övrig doft ventileras lätt ut.

Fungerar utmärkt för sur (mögel) båtdoft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozon är inte speciellt farligt men ska undvika att inandas eftersom det irriterar luftvägarna. Jämfört med tex Boracol mm så är ozon oändligt mycket ofarligare. Det fina med ozon är att det har en nedbrytningstid på högst en timma, man behöver inte vädra ut därför att den oxiderande effekten är borta efter en timma. Det luktar ozon ytterligare några timmar men sen försvinner den lukten också. I höga koncentrationer förstörs plast och gummi, det är sant. Men här pratar vi om generatorer som kan ge 400 mg/tim och som körs högst 30 min/gång. Det förstör inget. Jag har nu kört flytvästar, kuddar mm till båten. Lägger de i en vanlig sopp säck och kör 2-3 x 30 min. Jag har även lagt in plast, skumgummi mm. Inget visar något som helst tecken på påverkan. Hela vintern, 20 min/dygn i båten - ingen påverkan. Jo, det luktar fräscht. Den i båten har fö körts via solpanel. Rekonditionering av bilar, här har man använt ozon länge utan problem. i USA är det tex lag på att flaskvatten ska vara renat med ozon. Att det inte använts i båtar för att ta bort dålig lukt, mögel eller rena dricksvatten är en gåta, eller kanske inte. Konservatismen är stark.

Prova att köra in ozon i toatanken. Inte ofta det luktar vår där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaxSchmeling: Tack ja det är en Exotic 28:a :) Har lite motorproblem just nu, men jag tror det löser sig till helgen :)

 

Det finns säkert många sätt, men detta är ett sätt som funkat för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har hänt med motorn?

Som sagt jag tycker den motorn är i klenaste laget för din båt. Du kommer bara upp i 17-18 knop och en marchfart på 20-23 knop är nog att föredra.

Lägg inte ut för mycket pengar på motorn utan byt den i stället.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en AQAD40 i båten. Motorn sitter fast helt enkelt. Tror att kolvringarna erjat/rostat fast en aning. Hällde en blandning av diesel och olja i spridarhålen som går ner till kolvarna. En metod som ofta används på traktorer. Detta var 2 veckor sedan och ska nu på fredag testa om det har släppt eller om jag får lyfta av toppen.

Att byta motor kostar runt 50 000 minst så därför renoverar jag själv om det behövs. Jag åker sällan fort då min båt ligger i en insjö som går ihop med Dalälven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en aqad40b på 165hk. Ok bara att hoppas att du får den att gå runt då.

Om du inte ska åka längre sträckor så funkar det ju. Men ska man åka lite längre så vill man få upp båten lite mer ur vattnet och det händer vid 20 knop ungefär.

Lycka till med motorn.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd påminner mycket om mögel, vad är det av Arvikaglava och de kompletterar varandra väldgt bra. // Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den luftrenaren som det länkas till på Kjell finns det någon risk för att dynor, övr textilier, slangar el dyl tar skada? Eller jag själv förstås? Eller är det för lite konc

 

Med vänlig hälsning,

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med alla dynor osv med i båten, funkade utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Byt ut det som är ruttet eller luktar unket? Det ska ju inte lukta mer eller mindre efter vinterförvaring. ???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten står ju under pressenning hela senhösten, vintern samt tidig vår så det blir ju både temperaturförändringar och instängdhet. Jag får iaf en instängd lukt, har fått på flera båtar. Kanske är det jag som har dålig ventilation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju haft min ozongenerator gående dagligen under vintern. Nu, när jag bytte en bordgenomföring vid toaletten kom jag på att det faktiskt inte finns en tillstymmelse till toa-lukt längre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker nog prova en sådan som TS föreslår, den är fortfarande billig (eller den mindre), även om jag är lite emot ozon eftersom det bryter ner allt möjligt man har i båten. Får köra försiktigt med den.

Vi får ge vika för detta eftersom vi inte kommit hela vägen fram för att få bort det lilla som är kvar och ger lukt.

Det billiga extra kopplingsuren jag beställde kan komma väl till pass. :-)

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=527286

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått för er som använt ozongeneratorer i några år?

 

Är det någon som fått problem med konstig rost eller blekta dynor efter användande?

 

Kjell&Co har rabatt på sin jonisator just nu, så det kanske är läge att slå till inför vårens båtfixande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Arkstedt säger:

Kjell&Co har rabatt på sin jonisator just nu, så det kanske är läge att slå till inför vårens båtfixande.

Den är inte så kraftig men kommer definitivt ta bort lukt. Risken för skador är minimal. Nackdelen med att den är lite är att den inte tar bort mögelsporer lika effektivt. Men nog minskar de.

Många tror inte på det här förrän de provat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den mindre 12 m² varianten av Kjell & Co två modeller, mest för att testa tekniken. Jag trodde i min enfald att 12 m² skulle greja en personbil. Den jag köpte klarar inte av att ta bort en svag lukt av häst i en bil trots 3 x 5 timmars användning. Så om Du ska handla från Kjell & Co så är min uppfattning att den billigare av deras två varianter är nog inget vidare alternativ.

 

Summa summarum: Storleken spelar roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina öron låter det inte så konstigt att bilen behöver mer än 3x5 timmar. Ozonet ska ju t ex spridas i den stillastående luften. Det tar nog mer tid bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, luften stod inte riktigt stilla eftersom jag hade en liten fläkt igång. Jag funderade på att placera en kupévärmare med bara fläkten igång, men tänkte att den cirkulationen kanske skulle bli för kraftig. Eftersom manualen anger att man ska placera jonisatorn högt hängde jag den i innerbelysningen.

 

Men skam den som ger sig. Jag ska ge den aktuella bilen lite mer ozon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilrekonditionerarna brukar kör 400-1500 mg/tim. Min i båten ger 400mg/tim och körs då 15 min. Man vill komma upp till 4ppm för att få bort både lukt och mögelsporer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

Jag köpte den mindre 12 m² varianten av Kjell & Co två modeller, mest för att testa tekniken. Jag trodde i min enfald att 12 m² skulle greja en personbil. Den jag köpte klarar inte av att ta bort en svag lukt av häst i en bil trots 3 x 5 timmars användning. Så om Du ska handla från Kjell & Co så är min uppfattning att den billigare av deras två varianter är nog inget vidare alternativ.

 

Summa summarum: Storleken spelar roll.

i bil är det perfekt att köra biologisk/bakterievariant.. helst om det tillförs hästöukt, då dör inte bakteriekulturen eftrrsomden får föda.

Köpte åxå en sån där 400mg ozonpryl. Ska prova i förpikstoan.. 

Där kommer jag inte åt alla ytormm. med bio-spray

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den på Kjell ska ge 0.05 ppm enligt beskrivningen. Det är ju bara en procent av det bhemac föreslår. Annars var den tilltalande både i pris och förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

i bil är det perfekt att köra biologisk/bakterievariant..

Jag har inte provat men jag tror dig. Men varför kör inte bilrekond så? Kanske för att det är lättare att ta betalt om man har en märklig maskin.

1 timme sedan, raol säger:

Den på Kjell ska ge 0.05 ppm enligt beskrivningen

Jag hr för mig att den sades ge 0,5ppm tidigare.

Jag har för mig att 0,5ppm räcker för att få bort lukt. Men eftersom man absolut inte vill ha mögel så är det bättre tycker jag med lite kraftfullare grejer.

Ett problem med ozon är den korta halveringstiden, typ 30min. Har man för liten generator så får man aldrig upp koncentrationen. Samtidigt är det skönt att lukten av ozon försvinner snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här (stora) ger faktiskt bara 0,05ppm (enligt manualen till och med <0,05ppm)

 

Min lilla båt har inga konkreta mögelproblem (bara lite klassisk 70talsbåtlukt), men frågan är om det finns några andra bättre alternativ? 

 

Känslan är lite dubbel då jag inte har något emot att betala lite extra för att stödja svenska företag och få garantier och så vidare, men om man får tio gånger prestandan för samma pengar från sin favoritkines så är det ju värt att fundera ett varv på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...