Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Svicken

Pedistal för segelbåt

Rekommendera Poster

Undrar om någon kan tipsa var man kan köpa en pedistal för att sätt gps framför ratten i en segelbåt???? Har sett enbart utlänska firmor som säljer dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr får du nog förtydliga dig lite, min dåliga fantasi räcker inte till för att se vad du menar.

I min värld är piedestalen själva anordningen som ratten är monterad på i sittbrunnen på en segelbåt. Förr innan elektroniken slog igenom så var det bara en kompass monterad på den som oftast. 

Men du kanske är ute efter något att utöka din bef. piedestal med ?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framför ratten har man en båge av rostfritt som man kan montera exempel instrument på som gps. Jag har just som du säger enbart den del vilken ratten sitter i. Bågen är monterrad på rattens pedistal samt i durk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nåt sånt här som det som Viking Yatch kallar bordhållare http://www.vikingyachting.se/Webshop/Komfort-ombord/Bord-stolar/Bordsh%C3%A5llare-f%C3%B6r-rattpiedestal.aspx

Borde varenda marinhandlare med självaktning kunna fixa fram.

Googla på rattpiedestal och kolla på bilder.

Har lite av de funderingarna själv. Min kompass var i det närmsta oläsbar, så jag tog bort den och satte ett ekelt fäste för en plotter. Funderar att bygga nåt i glasfiberlaminat som står där kompassen stårr, med vingar åt sidorna. Kompass på mitten och instrumen och plotter på sidorna. Ett uppfällbart bord i framkant. Håller just nu på att snygga upp i sittbrunnen, så det är nog inte så avlägset att jag fixar piedestalen - inom nått år eller två. wink

post-945-1394237471,5583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra en? Det är verken svårt eller dyrt. Jag gjorden en egen i teak tycker det blev rätt bra

post-9770-1394237471,615_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt sabai

Ungefär nåt sån jag tänkt för egen del.

Har du fler bilder från andra håll - så man kan stjäla lite av din idee!?wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr bara den bilden men kan ta fler när jag åker ner till båten nästa gång.

Du kan ju titta på ritningen så längecheeky

post-9770-1394237471,863_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade bla denna  (Goiot) i Navimo-katalogen

Dock går det inte att hitta produkter via Navimo på nätet.

Goiot: http://www.goiot.com/inc/?c=2&p=13

Men de flesta båttillbehörsfirmor kan säkert beställa hem därifrån eller från andra motsvarande generalagenter.

 

post-10019272-1394237479,2058_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...