Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
thundergod

Fästa ljudisolering?

Rekommendera Poster

Ska förstärka ljudisoleringen i motorrummet ytterligare i år och skulle behöva tips på lim eller liknande som funkar bra? Isoleringsmattorna är ju självhäftande från fabrik men jag har märkt att det inte riktigt räcker utan man skulle även behöva limma på vissa ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis monterat ljudisolering och gjort samma konstaterande att självhäftningen är otillräcklig.

Kompletterade med Casco Contakt vattenbaserat lim.

Funkade kanon bara man har tålamod nog att vänta tillräckligt länge innan man monterar skivan.

Limmet skall appliceras på båda ytorna och man låter det torka så länge att det knappt klibbar längre. Sedan nyper det direkt så det gäller att få mattan på rätt ställe första gången.

I gengäld blir det en mycket stark sammanfogning. Har även limmat skrovmattor och durkbeklädnad i pvc med gott resultat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Df90 skrev: Limmet skall appliceras på båda ytorna och man låter det torka så länge att det knappt klibbar längre. Sedan nyper det direkt så det gäller att få mattan på rätt ställe första gången.

Vattenbaserat? Ingen syrgasmask eller ens fräscht aktivt kolfilter behövs längre?? (Annars klassiska kontaktlims-egenskaper du beskriver. Ingen ångervecka där inte, hugger fast direkt. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp! vattenbaserat och i princip luktfritt dock tyvärr ej kladdfritt, men det beror nog mest på användarenfrown.

Är dessutom tixotropt så det var kanonbra att pensla på i rufftaket när klädseln skulle monteras. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har precis samma tankar då min nya självhäftande isolering släppte i helgen. Var på Erlandssons, Sickla, och blev rekommenderad spray kontaktlim. På burken kunde man utläsa extremt brandfarligt. Är detta verkligen en vettig rekommendation? Jag har en dieselmotor med 86 hk om det spelar någon roll.

 

Avstår helst väntetiderna som casco ger.

 

 

Tack för hjälpen på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sleipner har plastbrickor som också funkar kanon att använda om man har möjlighet att skruva.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicevarvet jag använder rekomenderade spray kontaktlim med. Antar att det inte är brandfarligt när det har härdat?

Kompletterade dock för några veckor sedan med en kraftigare något dyrare isolering som varvet hade. Den hade även betydligt kraftigare självhäftning än de tunnare skivorna från Sea Sea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luckan är i trä så jag skulle även kunna skruva plattor, bra tanke. Om spraylimmet endast är brandfarligt innan det härdar(?) så går jag nog på det.

 

En annan tanke; skulle jag använda casco ändå får jag ytterligare ljudisolering av limmet i sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde sikaflex 292 som tillägg till den självhäftande isoleringen. Fungerar bra och man behöver inte vänta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...