Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Setter

BlueChart vs Navionics

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag avser att byta ut min gamla handhållna Garmin mot ny navigator. Jag är mest intresserad av Simrad NSS7 eller Raymarine e7, men får lite negativa vibbar av Navionics-korten. Navionics Silver är installerad men man kan tydligen köpa upp sig till Gold. Är det någon som kan ge kommentarer kring dessa kort, jämfört med BlueChart? Jag tänker främst på hur detaljerade dessa är, utseende på skärmbilden etc. Vilket liknar ett traditionellt papperssjökort mest? Är också lite tveksam till hur det är att sköta de olika plottrarna i hårt väder. Simrad verkar bättre då man har knapp-alternativet jmf bara sköta med touch-skärm.

Synpunkter någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika Garmin kan visa olika kartbilder så frågan är inte så lätt. Har en Garmin 720 med BlueChart och en handhållen Garmin Montana med mitt gamla Bluechart. I Montanan visas sjökortet annorlunda mot hur det visades när kortet satt i min 720. Har bara kollat lite på skoj i Montana då den inte köptes för att användas i båten. Har även en app från Navionics. Navionics visar land bättre än i Garmin. Om de inte ändrat något i Navionics så används satellitbilder för att skapa kartorna och ingen noggrann manuell kontroll förekommer. Det som fanns vid fototillfället blir alltså något på sjökortet. Rent uppenbara saker tas bort men en båt som låg på nocken av en brygga har jag i Vi Båtägare sett blivit förvandlad så att det blev en T-brygga. Har även sett en bränning på kortet som inte var någonting alls så något befann sig på platsen vid fototillfället. Efter detta slutade jag använda appen. Personligen tycker jag att BlueChart i 720 liknar ett papperskort mer än Navionics som app men självklart finns det de som tycker tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte plotter för ett antal år sedan var C-map bäst vid de jämförelser jag gjorde. Jag kör idag med C-map i plottern och Navionics mfl i iPad. Någon egentlig skillnad finns inte. Jag har även åkt med Garmin och jämfört med Navionics. Ser inga större skillnad där heller. Förklaringen är ganska enkel, alla tillverkare använder samma data från Sjöfartsverket. De skillnader som man kan hitta är tex storlek på små vikar, öar men felen ligger inom den 50 m toleransen som Sjöfartsverket anger. Personligen tycker jag de overlay från Googlemaps som finns i Navionics/iPad när man har 3G täckning. Det har jag stor nytta när jag ska in i små vikar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en bra länk enl. nedan som behandlar just dom aktuella plottrarna. Lite hjälp på traven i alla fall om du inte läst den.

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/hvilken-er-best-i-eliteklassen

/Moltas.

Edit: en länk till...

http://www.pronav.no/gendocs/vibtagare_testNSSNSEHDS_2012.pdf

och ytterligare en...

 

http://piano-swe27.blogspot.se/2012/09/uppgraderad-raymarine-e7.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder inte själv Navionics sjökort så jag kan inte kommentera på kvalitén, men jag såg en artikel på Kryssarklubbens web (På Kryss) där en person klagar på korten och Navionics ovilja eller oförmåga att rätta till felaktigheter, trots att felen tydligt framgår när man jämför med vanliga papperssjökort:

http://www.pakryss.se/besviken-pa-navionics/

Bl.a. ska följande fel finnas som låter allvarliga:

1) 58° 51,6 N och 17° 55,15 O, ost om en grön farledsprick väst om Äspskär. Djup 1,0 m ej 3 meter.

2) 58° 58,95 N och 18° 21,2 , sten under vatten NV norra Utö. Djup 1,3 m ej 3 meter.

3) 59° 1,13 N och 18° 26,4 O, öst om  Ornö, norra L Krokholmen ett undervattensgrund med djup 1,3 meter, ej 3 meter.

4) 59° 1,96 N och 18° 26,1 O utsidan St Korpskäret. Undervattenssten  djup  0,7 m.

5) 59° 9,8 N  och 18° 41,5 O, väst Hemskär, sydost Nämdö. Där finns tre små synliga skär vid normalt vattenstånd. På min 44XG ett skär, på en äldre 25XG och utan CF tre skär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte Navionics men måste ändå försvara dem här. Kollade punkt 1 vilket är infarten till Mellanströmmen(Ekholmsströmmar) som är den första pricken man passerar i denna farled från Nynäs mot Dragets kanal( jag räknar inte den ute på fjärden eller de vid själva Nynäs). Garmin har också fel isåfall. Punkt 6 ska förstås vara Segholmen och inget annat. Trätholmssundet heter den mysiga leden och djupet 3,3 m stämmer rätt bra enl Hydrographica. Håller man bara mitt i leden undviker man 3 meters uppgrundningen som anges till 2,8 på bilden. Felet på bilden är att uppgrundningen är lagd mitt i.

Se sid 63 i Genvägar i Sthlms skärgård

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke tror jag att punkt 1 i min Garmin visar 1 meter. Kollade nu bara i Homeport och kanske det ser annorlunda ut i plottern.

På bilden punkt 1 i Seapilot

post-10011607-1394237479,085_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...