Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tess

Slia bort färg på fribord

Rekommendera Poster

Hej, har en röd rand längs med hela båten (ca 7-8 cm bred) målad på gelcoaten strax ovanför vattenlinjen. Se bild. Den har börjat flaga och ser allmänt dassig ut. Hur gör jag för att bättra på detta eller rentav måla om hela linjen utan att skada gelcoaten under färgen eller runtom? Har aldrig slipat på gelcoat, därav frågan. Tack.

post-12742-1394237470,5484_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligaste orsaken till att färg flagar är att underarbetet är för dåligt gjort. D.v.s. du måste skada gelcoaten genom att slipa på den så att färgen får fäste i gelcoaten. Annars kommer din nypålagda färg också att flaga av. Men du ska vara försiktig så att du bara ruggar upp gelcoaten i ytan och akta dig för att slipa igenom gelcoaten.

Sen är det bara att tejpa med maskeringstape och ta fram målarburken. Tvåkomponentsfärg är lite meckigare att hålla på med men håller mycket längre än enkomponent. Det är bara att välja hur ofta du vill göra om jobbet  ;-)    Tvåkomponent går dessutom att polera på samma sätt som gelcoaten så att det bibehåller glansen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis som Lintott säger.

Det har funnits en färg som hette Brigthside som var avsedd för vattenlinje. Det verkar som om den försvunnit ur sortimentet.

På första båten jag hade med bred vattenlinje, var vattenlinjen ingjuten i gelcoaten. Ibland tenderar ju den verkliga vattenlinjen att krypa uppåt, så även på den båten.

När jag höjde vattenlinjen en aning fick jag ett ryck och målade den nya vattenlinjen med hård bottenfärg. Det var i mitten av 1970-talet. Sen har jag fortsatt med det. Får visserligen måla om varje gång jag tar på land, men å andra sidan så blir ju vattenlinjen alltid ganska ful. Tycker inte det är något större problem att göra det. Man får ju rutin och det man annser är bra blir ju inte jobbigt.

Maskerar upp, mattar ner den gamla färgen, lätt, med ett sandpapper. Målar.

I regel bottenmålar man ju bara inkl. vattenlinjen. Då helmaskerar jag överkanten, men sätter bara småbitar maskeringstape under den breda vattenlinjen. Om det kommer, som i mitt fall lite blå bottenfärg under den riktiga bottenfärgen, tycker jag inte spelar nån roll - snarare en fördel. När vattenlinjen torkat över natten halmaskerar jag nedredelen av vattenlinjen och bottenmålar.

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för era svar. Blir till att slipa då. Men det handlar alltså inte om våtslipning? Eller är det det ni menar?Hur undviker jag ytor som inte ska slipas dvs under och ovan det röda, kanske framförallt ovanför, eller menar ni att det lilla som man råkar komma åt där kan poleras upp sedan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du maskerar innan du slipar så riskerar du inte att slita på gelcoaten över och under randen. Du ser tydligt när du slipar igenom maskeringstapen.

Våtslipa tycker jag är att föredra eftersom man slipper damma ner sina båtgrannar och sig själv.

Mckey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du osäker på hand så är det ju ett bra sätt att maskera innan du börjar slipa som Mackey. Du kan ju tom sätta dubbl lager maskeringstape. Röd vattenlinjestejp och så vanlig bredare maskerinstejp utanpå eller silvertejp.

Nedåt där det är bottenfärg spelar inte så stor roll, där målar du ju över med bottenfärg. Om du inte tycker det är roligt att dra upp vattenlinjen på nytt så bör du markera underkanten på något sätt.

Om du slipar bort den gamla vattenlinhjen helt, till ren gelcoat, så är det läge att lägga på en epoxygrundfärg, för att fä ett bra fste för den nya färgen.

Om du orkar läsa mitt blogginlägg  som jag länkade till ovan står det en hel del i ämnet där - som jag ser det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för era svar. Tror jag nästan grejar det nu förutom att jag aldrig har våtslipat. Hur går det till och vad för pappersgrovlek används just till detta jobb? Handslipning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så liten smal yta som du skall slipa, så jag hade valt att handslip. Då kan du slipa ända upp till övre linjen säkrare. Skulle jag slipat med maskin hade jag ändå fått lämna nån cm kvar för handslipning för att inte riskera att gå för högt.

Å andra sidan så står jag på såna platser och vid såna tider om jag skulle göra ett liknande jobb att det lilla jag skitar ner i en övrigt ganska skiten miljö så spelar dammet från min slipning ingen roll. 

Jag hade kört 40/60/80 korns sandpapper och torrslipat. Hade dessutom slipat bort allt och lagt på en epoxygrundfärg under.

Skall man våtslipa är det ju speciell papper avsedda för våtslipning. Jag hade valt ett grovt som avverkar så mycket som möjligt. Man får ha en spann med vatten och doppa papperet i så att slipdammet skjöljs bort och så att det hålls fuktigt hela tiden .

Googlade lite och det grövsta jag hittade var 120 hos Biltema. Använder mest våtslip när jag lagar gelcoatskador och då är det ju allt finare papper som gäller. Tror det finaste jag har liggandes är 1400

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Toaen.

Då får det bli handslipande och 40/60/80 papper och torrslipning. Bör man inte avsluta med 120 papper så att ytan slätare? Brukar man ju göra med trä om man vill ha en barnrumpa till yta :).

Eller det kanske inte ska vara så lent där?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade antagligen bara slipat med 40 papper som jag i regel gör, men för att ge alternativ till tvehågsna tog jag med några andra grova slippapper.wink Huvudsaken att det blir rent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, Tackar smiley. Får väl återkoppla sen hur det blev. Blir det inget bra är det säkert mitt fel? ;)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...