Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Liber

Läckage

Rekommendera Poster

Hej,

Skulla vara mycket tacksam för tipset om sökmetod för att hitta var båten lacker nogånstans.

Jag har en Comfort 30. Vatten kommer underifrån maststöttan och bara när båten är i rörelse.

Alla genomföringar är torra runt omkring. En var jag lite osäkert på och den blev utbytt under vintern.

Eftersom problemet fanns redan förra sommaren anlitade jag en kille från varvet för att undersöka botten när båten fanns på land men han hittade inget fel. Båten sjösattes i fredags. Så länge den ligger still kommer det 
inget vatten, så fort jag började köra den för motor börjar vatten komma underifrån maststöttan. Det är inga stora mängder men ändå. Vattnet är salt.

Finns det någon som kan hjälpa mig med det problemet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du har s-drev så kan det vara packningen till den som är otät

när den blir belastad

 

/stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite av samma problem ,med min Comfort 32. Min gissning är att det läcker mellan blykölen och den plastade delen av kölen. När båten ligger still läcker det inte, men så snart båten kommer i rörelse (segel såväl som motor) rör sig kölen lite, lite och då kommer det in lite, lite vatten.

Är det bara när du går med moter det läcker eller läcker det när du seglar också.

Vad tror ni andra?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer vatten in även när motorn går på tomgång, men båten ligger still? Otät vakumventil i sånt fall.

Det är som sagt vanligt med otätheter mellan köl och kölsula på äldre båtar. Det bör åtgärdas eftersom laminatet suger vatten och frostsprängs på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hade ett liknande problem en gång, det visade sig till slut att det var små knappnål stora hål i ljuddämparen som låg 1 cm ovanför durken i motorrummet. Tätade dessa o läckan försvann

//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei, jeg har også en Comfort30 (Bor i Norge)

 

Jeg anbefaler deg å tørke kjølen HELT tørr for vann. Deretter må du få hjelp av noen som kan kjøre båten for motor mens du selv kryper omkring med lommelykt og ser etter hvor vannet kommer ifra.

Er du sikker på at ikke vannet kommer fra dreneringene av cockpit, gjennom skroget akter? Akterenden av båten synker litt ned når du går for motor og om det er lekkasje i de glassfiberstøpte stussene til dreneringen, ødelagt slangeklemme, så kan sjøvann trenge inn i båten. Disse er like ved vannlinjen. Da vannet vil renne fremover, under motor og ned i kjølen.

Har du aksling eller s-drev?

 

Seilerhilsen fra Norge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ut tussar av hushållspapper på olika ställen du kan misstänka, t.ex. vaccumventil och annat som nämnts ovan.

Använde själv det för att hitta ett hopplöst svårfunnet regnvattenläckage ovanifrån. La ut tussar på fyra ställen, en blev blöt och boven var avslöjad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla,

Jag har rak axel, jag har provat med toapapper runt omkring utan resultat. Vattnet kommer även när jag går för segel. Det är inte så stora mängder, det finns en liten spricka vid maststöttan i inre skrovet och det är därifrån vattnet kommer. Man kan inte se något vatten annanstans. Jag har inte testat stillastående med motorn på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte idag hitta läckaget med hjälp av värmekameran, tyvärr utan resultat.  Hittade ett ställe till där det kommer lite vatten in i kölsvinet i den bakre delen. Vad jag kunde konstatera med hjälp av värmekameran var att vatten som kommer underifrån maststöttan har samma temperatur som skrovet, däremot vatten i bakre delen var kallare än skrovet. Inget läckage kunde hittas i övriga delar av båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...