Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
laban1

Packning till Toalett - Alternativ?

Rekommendera Poster

Hej! Hoppas helgen har varit bra! Jo, jag har packningar till toan i båten som läcker. Den heter Wilcox Head Mate 1460 (antagligen 1460-C) Vad finns det för alternativ till att köpa hela packningssatsen? (kostar ca 900kr)



Det är nog främst i handpumpningsdelen som det läcker, jag tror nog att pumpverkan var lite dålig också när jag tänker efter. Jag bifogar bild på packningssatsen.

post-18076-1394237469,9929_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet är väl att köpa packningsmaterial i lämplig tjocklek och ta fram sax och kniv och sätta igång med skapandet.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du något (eller ngn) annan tips på material, inköpsställe?

Ska det vara gummi?

Det ska väl inte vara samma packningar som till en motor antar jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vilken av packningarna du åsyftar men misstänker att det kan vara den med 2 rörliga läppar på, som har tyngder på läppen.

Om det rör sig om den packningen är det nog inte helt lätt att tillverka en som fungerar perfekt -jag tror man måste hittar ganska rätt i gummikvalité och tjocklek. Den ska ju inte bara täta utan också ha rörliga delar med samma funktion som originalet.

Jag ser två lösningar, ingen billig:

1) Köp en packningssats och sedan kan du passa på att byta flera av packningarna samtidigt så får du en toalett som är helrenoverad.

2) Köp en ny toalett, men inte en Biltema eller annat billigt skit utan satsa på t.ex en Jabsco, en sådan kan man hitta på extrapris nu på våren för under 2000:-. Då får du en toa som kanske inte håller samma fina klass som din Wilcox men ändå fungerar bra i några år tills du även här måste byte några packningar, men då till ett billigare pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är runt pumpstången det skvätter när du pumpar, det brukar vara där som det brukar börja läcka först kan du köpa en packbox på vilken maskinfirma som helst, mät pumpstång ytterdiameter på packboxen och höjden på packboxen. kostar inte många kronor på en firma som säjer maskindelar, lager och dyligt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det läcker runt pumpstången kommer jag ihåg, kan detta även göra att pumpverkan blir dålig? Är det någon som har en aning om vilken packning man ska misstänka om man har dålig pumpverkan? Är det den med de två mittgjejorna? Lägger upp en bättre bild på packningssatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla läckage påverkar kapasiteten, skulle tro att en ordentlig rengörning av hela pumpen skulle göra underverk, det blir mycket urinsten tror jag det kallas på alla detaljer som har kontakt med det som ska pumpas ut.

Packningssatsen är för dom som inte vill eller vågar rengöra detaljer som har haft kontakt med det som finns på insidan av kroppen. Den enda detalgen som brukar behöva bytas är packboxen på pumpstången.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...