Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kapten_nemo

Placering av kylkompressor nära dieseltank

Rekommendera Poster

Jag håller på att mpntera en kylkompressor och tillhörande förångare för att få lite kyla i kylboxen i min Comfort 30. Min utmaning ligger i att jag har svårt att hitta en bra placering för kompressorn. Jag har ca 2 meter rör så det finns en viss begränsning i hur långt ifrån kylboxen jag kan gå. Det bästa alternativet jag hittat är att gå under sittbrunnsbänken och att sätta det ganska långt ned där (skall helst sitt under vattenlinjen enligt instruktionsboken). Då kommer den dock väldigt nära bränsletanken (diesel). Är det ett problem? Bör man undvika att ha kompressorn nära tanken? Finns det risk för gnistor ifrån kompressorn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara med att sätta den nära tanken,

hade det varit en diesel motorbåt så blir tanken varm av retur bränslet, lite onödigt med tanke på att man vill ha kompressorn på ett svalt ställe.

sätt den lågt (svalt).

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comfort 30 är väl en segelbåt? Om trådskaparen är en riktig seglare som använder textilierna mer än motorn torde motortimmarna knappast inverka på temperaturen i dieseltanken i sån grad att kylskåpets funktion påverkas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs mitt svar innan du svarar. Då hade det stått klart att jag inte avsåg att knäppa dej på näsan lika mycket som jag ville ge ett vettigt svar på den ursprungliga frågeställningen ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte kompressorn intill dieseltanken när jag instalerade kyl i min förra båt. Placering är ju svårt ibland i en liten båt. Det fanns ett nästan oandvändbart utrymme akter om oljetanken. Kompressorn  hamnade högt.

Har inte märkt några problem - fast jag är ju seglare. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...