Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
studiobtc

Autopilot stör plotter

Rekommendera Poster

Har varit ute och testat en nya autopiloten som jag installerat på båten, det är en raymarine spx-5 pilot som är sammankopplad till en garmin 720 via nmea 0183. Men den stör min plotter, plotterns funktion fuckar upp helt, kursen stämmer inte, den visat att min båt är på en plats som absolut inte stämmer (dock i närheten)..

När jag kopplar bort nmea0183 så fungerar den fint..

När jag ska låta autopilten köra efter en rutt från plottern så kör båten bara i cirklar...

 

Jag har gjort kalibrering och deviation inställninar och fått det godkänt så förstår inte vad problemet är...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ha nåt järnföremål alldeles intill fluktgatekompassen. Det har jag råkat ut för på två autopiloter och då blir de knäpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej...Jag har undersökt det också med en riktig kompass och där den sitter nu är det inga problem...

Det är jäkligt skumt att autopiloten kan fucka ur min plotter...Känns som att nåt är fel i själva pilotens huvuddator eller kompass...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det kan inte vara felinställt i överföringen? Fel protokoll på något sätt. Att plotterns funktion skulle påverkas av APns närvaro känns ju inte rimligt, snarare att något i kommunikationen stör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar autopiloten som den skall när den inte är kopplad till plottern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det uppstår bara när jag har kopplat in NMEA0183, kan det va fel nmea protokollsinställning knske?

 

Autopiloten fungerar utan plottern vad jag kunde konstatera...Men man vill ju ha så att plotterns rutt / spår styrs av autopiloten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har det inställt på nmea standard, minns inte va de andra hette men jg tror de va nåt som va garmins egna och ett var höghastighets...Skulle det kunna va höghastighet som behövs? står liksom inget om nåt sånt i manualen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

When connecting Raymarine equipment to other equipment using a non-

Raymarine cable, you MUST attach an appropriate suppression ferrite to the

cable near to the Raymarine unit. Sidan 37 i installationsanvisningarna för Raymarine spx-5.

Skrivningen tyder ju verkligen på risk för störningar.

 

Jag hade även provat att ställa upp hastigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där jäkla störningskyddet skulle inte behövas i mitt fall för det frågade jag raymarine om på båtmässan....men det kan va så att jag trots allt behöver det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dom sagt att du inte ska behöva det så hade åtminstone jag börjat med att gå igenom kabelanslutningarna en gång till (konstigt att det faktiskt händer att femte eller sjätte gången man kollar så är det plötsligt två kablar som hamnat fel) och även testat att ändra inställningarna. Fanns ju något test beskrivet i AP-beskrivningen. Har du testat det med lyckat resultat? Torde visa om kommunikationen funkar (vilket jag är ytterst tveksam till, din felbeskrivning tycker jag tyder på att fel eller ingen data kommer fram).

 

EDIT: Jag uppfattar det som at du har ett konstant fel, det tyder ju inte på en störning i första hand utan snarare data-problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...Ska lägga mig nu och läsa manualen en gång till och sen får jag gå igenom sakerna och testa i morgon igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...