Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Exalibour

Johnson 55 hk startmotor trög ?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Johnson 55hp 80talare.

När jag vrider på nyckeln så drar startmotorn runt men

Den drar runt motorn riktigt trögt, jag har bra batteri, kollat kontakterna. Men det hjälper inget :/ vad kan var problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur har ddu kontrollerat att du har full spänning fram till startmotorn?

Du har ett startrelä som kan ha brända kontakter. Starmotorn kan vara full av skit/rost/ärg, eller så kan dina kablar ärgat så du har bara bråkdelen av den ursprungliga arean. Felkällorna är många. Förslag börja med att montera ner startmotorn och kör denna med startkablar och bra batteri, eller ta tjuren i hornen och titta inne i startmotorn innan du börjar testa (vilket jag gjort) må väl//Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat relät. Jag har monterat ner startmotorn och gjort rent men utan resultat. Ska mäta strömmen till startmotorn och kolla kablarna igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för nämnda problem 2ggr.

Bägge gångerna var batterifrånskiljaren kass, gör som Nitro föreslår, koppla ett batteri direkt på startmotorn  och se om den går runt, gör den det så testa att koppla förbi batterifrånskiljaren funkar det då så införskaffa ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat ett friskt batteri (provat 2 st) på startmotorn när den satt monterad på motorn, jag skruvade självklart bort dom andra kablarna och körde direkt på startmotorn och den snurrar men otroligt segt. Den drar runt ett halft varv sedan stannar den och sedan drar runt ett halft varv igen. Så jag har konstaterat att det måste vara startmotorn som är felet. Så har öppnade den och gjorde rent och kollade kolen osv osv. Och allt såg bra ut iaf. Men samma problem kvarstår. Så det är startmotorn som är kass.. Var får man tag på en beg startmotor till en Johnson 55hk tidigt 80tal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och varför söka efter en beg? Har du inte lagt tillräckligt med tid/pengar på felsökning? En ny kostar faktiskt inte skjortan och då vet du att den i alla fall fungerar... Sök ex på startmotor johnson 55 och titta på bilder så att hittar din startmotor. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och varför söka efter en beg? Har du inte lagt tillräckligt med tid/pengar på felsökning? En ny kostar faktiskt inte skjortan och då vet du att den i alla fall fungerar... Sök ex på startmotor johnson 55 och titta på bilder så att hittar din startmotor. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått tag i en Beg som är använd 5 ggr. Den ser helt ny ut istort sätt. Så den är jag säker på att den fungerar. Så Får hoppas ja får lite snurr på motorn nu iaf. Men tack så mycket för snabba och bra svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRATTIS!

 

Och du testar den givetvis innan du monterar den. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. testar den med ett batteri och startkablar. Så får vi se vad den går för. Kan jag gämföra den med den gamla ja har :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...