Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GurraGran1

Biltema Skiljerelä

Rekommendera Poster

Pga denna tråden började jag fundera på om inte Biltemas spänningstyrda skilljerelä kund va intresant. Tre trådar att ansluta och ingen kabeldragning till manöverpanelen till motorn. Det är visserligen bara  ca 4 meter för min del, men lite bökigt att komma fram pga av allt skräp som finns på vägen.

Jag köpte ett när jag åkte från Stockholm till Kungshamn härom dan. I Västerås var de slut, men det fanns i Uddevalla. Kostar 149 kr.

Har ju en något pedantisk läggning (fast i en slarvpelles kropp - en besvärlig kombination) Har alltid ambitionen all allt skall va riktigt gjort. Inget fusk eller genvägar. Detta resulterar ibland att det antingen inte blir gjort, eller att arbetet drar så ut på tiden att det som var tänkt att bli perfekt inte blir så bra för att det tar sån tid och tenderar att inte bli färdigt.

Med stigande ålder och kroppslig svaghet har jag blivit allt latare och har mer och mer börjat ge avkall på det perfekta.

Om man nu köper och monterar ett Biltemas spänningstyrda skilljerelä och det skulle kunna tänkas att det vid något enstaka tillfälle inte fungerar helt perfekt utan startmotorns startström delvis skulle gå genom reläet och det skulle brinna upp (elektriskt sett) så kostar det bara 149 kr.

Jag har för mig att det skall klara 125 A kontinuerligt och en högre ström under en kort period. Biltemas sida kunde inte visa specen för reläet just nu och mitt relä ligger i båten. Att startbatteriet skulle va så tomt att all startström skulle gå från förbrukningsbatterierna, i sin helhet, händer nog inte ofta. Möjligtvis nån gång per år om vi räknar samtliga båtar i Sverige och kanske nån gång på 1000 år - eller mer - för varje enskilld båt.

Jag tror alltså risken är minimal att detta problem skulle uppstå och om det uppstår har man andra problem i sin elanläggning.

Det skall bli intresant att montera reläet. Köpte dessutom två hållare för huvudsäkringar.  Nåt sånt har aldrig funnits i min båt. Dessutom har jag flyttat batterierna i samband med motorbyten för styvt ett år sen, och som den hantverkare  i elbranchen jag är, kopplade jag ihop det hela rent provisoriskt, så att det fungerade.

Ni vet det där med smens mär och skomakarns fru - som har de sämst skorna.

En sån elinstallarion och kabeldragning hade jag aldrig kunnat gjort om jag jobbat för en kund - men det fungerar. wink

Men tack vare Biltemsa skiljerelä kommer min laddningskrets och därtill angränsande kabeldraging bli som en altartavla. smiley och kanske tom under kommande vecka eller i alla fall inom de närmsta 14 dagarna och helt säkert före midsommar - kanske. indecision

post-945-1394237504,3112_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra analys Toaen!

I 99.99 fall är det förbrukningsbatterierna som har minst kräm i sig, startbatteriet skulle nog klara att starta motorn hela sommaren helt utan laddning för de flesta båtarna i landet.

Jag anser att vissa försöker måla faen på väggen med ett ickeproblem.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax, ett brunnet skiljerelä när du lyckats tjata med familjen ut på en enveckas tur är definitivt ett problem. Oavsett om det kostar 125 kr eller 125 000 kr.

Toaen, mkt bra idéer. Men du har inte funderat på att investera 15 kr i en buntbandspåse från Biltema?wink

För oss övriga litet halvtröga kan jag tipsa om skyllermarks förnämliga hemsida. Där finns det mesta man behöver veta om elkopplingar hit och dit.

http://www.skyllermarks.se/produkter/grundsatser/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om brunna skiljerelä - risken är så försvinnande liten och det inträffar väl hela tiden små incidenter, som blir stora för en totalt ointreserad äkta hälft. Det är dessvärre min 40-åriga erfarenhet. Man kan inte gardera sig till hundra procent för saker som inträffar.

Jo jag har nog ett antal buntar med buntband i olika längder grovlekar och färger liggandes, både i båten och i källaren. Kommer kanske tom att skruva dit en kabelkanal för att lägga en del av kablarna i.

Buntband och kabelkanaler är inte så dumma inovationer, brukar också lägga en hel del hårda VP-rör i båten, VP-rören behöver ju inte klammas lika tätt som de tvåledare man brukar använda i båtsammanhang. Har ju en gammal yrkesskada hur det skall se ut när mn klammat  kabel, även om det inte framgick av den tidigare bifogade bilden, Det mesta va det som syntes på bilden är faktiskt bortsanerat sen länge, men jag tyckte den var lite rolig med sin rörighet.

Skyllermarks  hemsida är inte så dum, speciellt inte denna PDF, där jag stal bifogad skiss och anpassade den till ungefär hur min elanläggning kommer att bli - om den blir klar.  http://www.skyllermarks.se/wp-content/uploads/2013/04/Skyllermarks-Elguiden-2013-uppslag.pdf

post-945-1394237504,5619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad många inlägg i ämnet , såg det det senaste kopplings schemat som jag tyckte bäst om. Biltema relät har ett problem och det är att det måste kunna förbikopplas. Utifall start batteriet har lägre späning än förbruknings batterierna. Borde funnits en knapp för det. Jag gjort så med en extra brytare. Jag är en stor konsumet av el med 2x100ah telfonstations batterier + 80Ah till motorn. Ibland tar allt slut. Då får man vänta på solen.men för det mesta funkar det att koppla ihop alla batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Arean och kabellängden är kända för mig MEN vilken effekt/ström ska jag räkna  på?

Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är aren och längden kända, så kan du gå in i diagrammet och se vilken effekt anläggningen är dimensionerad för

post-945-1394237504,6712_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vid mina 50 år till sjöss råkat ut för tomt startbatteri vid endast ett enda tillfälle och då hade jag en hembyggd historia med dioder som separerade batterierna, däremot är förbrukningsbatterierna ganska ofta mer eller mindre halvfulla efter några dagar på någon obebodd plats, så behovet att behöva koppla ihop dom är minimal och motiverar ej någon brytare eller knapp för den funktionen, däremot har jag några startkablar som kan användas om mot förmodan tillfälle skulle uppstå, däremot händer det att dom används till att hjälpa andra med vredbrytare som glömt att separera startbatteriet och tömmt hela batteribanken på energi.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det påstås ju att man på ett 75 Ah starbatteri kan starta en normal segelbåtsmotor en hel sommar utan att behöva ladda. Förbrukningsbatterierna på  2-300 Ah sänker man ju till en nivå som kräver laddning på några dygn om man inte får tillskott på laddningssidan - åtminstone för oss som envisa med att förflytta oss med lakan på en pinne så ofta som möjligt.

Vi har blivit allt för bekväma.

Måste ha kyla producerad på el för att inte mjölken till kaffet skall surna. För hade man isbox.

Navigerar med elektroniska hjälpmedel, fast det egentligen går lika bra med pappersjökort, transportör, kompass och blyertspenna.

Otänkbart för  mig att segla utan autopilot - förr handstyrde man.

Klarar inte av att inte av att inte va uppkopplad till nätet och tjötet på MG - förr skrev man loggbok i en svart antekningsbok på kvällarna i fotogenlampans ljus, när mörkret sänkte sig. 

Resultatet blir att vi måste bekymra oss för skillereläer och solcellspaneler och annat tekniskt jox. wink

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startade mina två V8or i stort sett hela sommaren med ett Optima-batteri utan laddning.

Har man en juste motor som startar och har i båten då det är sommar så förbrukar man inte mycket till själva startandet.

Lika fullt har jag möjlighet att koppla samman mina batterier. Gamla V8or hör ju inte alltid till gruppen motorer som alltid startar direkt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med de spänningsstyrda reläer jag har mätt mätt på, dvs EDR och Sterlings VSR, är att det drar flera hundra mA i primärspolen, vilket innebär att om man får mindre än ca 4W från sin solpanel (vilket är vanligt, tex på natten) så drar själva relät ut ca 8 Ah per dygn och kommer ganska snart sänka batteriet till brytspänningen 12,8, vilket i sin tur innebär att man aldrig kommer till båten med mer än 12,8 V.

Till sist köpte jag Sterlings Pro-Latch. Det är faktiskt inte riktigt korrekt beskrivet i Watski-katalogen varför jag fick byta etfer att ha haft deras VSR hemma vilket felaktigt var angivet som latchande. Ett latchande relä är bistabilt, dvs det drar bara ström när det ställs om, och annars dras det bara någon knapp mA för att försörja styrelektroniken (spänningsmätningen). Detta relä kostar 10 ggr så mycket som Biltemas men jag tycker fördelen är så stor att jag är lite förvånad över att det inte har blivit en större artikel, tex här på forat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det här reläet du talar om när du skriver Sterlings VSR? http://www.watski.se/Vaxelrela-80A-12V-24V-1153U

Hittade inget i Watski´s nätkatalog som stämde in på din betekning EDR. Har du nån länk?

När det gäller Sterlings Pro-Latch, köpte du det hos Watski?  http://www.svb24.com/sterling+discharge+protection+pro+latch+r.html?lang=1

Har du mätt på det spänningstyrda reläet från Biltema under verkliga driftsförhållande?

Skall montera ett spänningstyrt relä från Biltema nästa vecka. Det skall bli intresant att mäta och se om det drar så mycket ström som du säger. I så fall drar ju relät mer ström per år än vad motorstarterna gör under samma period.

Edit; är Sterlings VSR och Sterlings Pro-Latch samma relä. I så fall förstår jag inte vad du skriver!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför åka omkring med en massa kilo batteri som nästan inte används? Större batteribank till en rimlig kostnad får man med en Battery Brain http://www.batterybrain.co.uk/products.php Större batteribank förbättrar laddningsmöjligheten (utnyttjar generatorn bättre).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Om du använder läge 2 eller 1+2 enligt schemat där så har du förbikopplat huvudsäkringen för förbrukningsbanken över huvudsäkringen för startbatteri som väl har betydligt större värde och om motorn går och generatorn laddar så är det inte avsäkrat alls. Ingen bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag har gjort på det sättet är att batterifrånskiljaren/omkopplaren fanns sen tidigare och är infälld i skottet och nås innifrån däckssalongen. Det är en rest från är det fanns två skillda förbrukningsbankar både i storlek, placering och ålder. 

Den minsta och äldsta banken hade fallit för åldersstrecket - nästan ingen kapacitet kvar - när jag bytte motor i Januari i fjol. Hade tidigare hydraldrift som började krångla och bytte till en motor med rak axel genom att byta plats på motorn och dieseltanken. http://thallatha.blogspot.se/2012/02/ny-motor.html

Fanns en bra plats för den kvarvarande batteribanken i det gamla motorummet, med plats för utökning när det är dags att byta batterier. Startbatteriet, som är ganska nytt står i princip på samma ställe. Det har dessutom aldrig funnits några huvudsäkringar i båten, vare sig för startbatteriet eller för förbrukningsbatteriet. Kommer att montera det i samband med att jag gör om den provisoriska kabeldragningen runt laddningskretsarna och monterar ett Biltemas laddningsrelä.

Du vet det där med smens märr och skomakarns fru - som har de sämsta skorna. Har ju jobbat i elbranchen som installationselektriker men mest som linjemontör och i chefsbefattningar på ett lokalt elverk. På elverkssidan är vi ju vana vid att vri ihop trådarna så folksnabbt får tillbaka strömmen när halva nätet ligger nere - skönheten får komma i andra hand när människor fryser.

Som du riktigt påpekar kopplar ju läge 2 starbatteriet till förbrukningscentralen och 1+2 ihop batterikretsarna, med allt vad det innebär säkringsmässigt. Jag är väl medveten om detta. Om det nu är så jag ritat - i verkligheten är det tvärt om, men det är ju en petitess i sammanhanget.

Kommer att anbringa en förregling med gammal hederlig plombertråd som gör att man lätt kan koppla ihop och koppla bort förbrukningsbanken från förbrukningscentralen. Men att det blir vissa svårigheter att ställa frånskilljaren/väljaren i de andra två lägena. Det kommer att gå för handkraft, men med ett visst våld och utan verktyg. 

Jag kommer alltså att kunna koppla förbrukningsbatteriet till startmotorn om, mot all förmodan, startbatteriet inte har kapacitet att starta motorn.

Sen har jag ju både hängsle och livrem - som gamle Gunnar Emanuell - huvudmotorn är ju seglen, och jag har seglathem fler gånger för att motorn krånglat, än jag har gått hem för motor pga att jag brutit masten. Det senare har hänt en gång. När jag seglat hem för att motorn inte startat har det aldrig berott på att det saknats startström, utan andra orsaker.

 

 

post-945-1394237505,4855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen:

Jo det är rätt relä. Sterling har ett relä, VSR, som knappt syns på deras hemsida men som finns i deras supportsidor, det säljer Watski i sin katalog som latchande eller växlande vilket jag tycker är felaktigt. Jag hade det hemma och mätte det på bänken (inte i båten) och det drog några hundra mA. Jag lämnade tillbaka det och nu hänger det till försäljning på hyllan på Benns i Orminge. EDR-relät jag nämner är detta 

http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/SKILJERELA_EDR_12V_75A?id=10390

och det drar också ström i samma storleksordning. Båda dessa kostar kring tusenlappen. Jag har inte haft biltemas relä hemma och mätt på det men jag misstänker att det är samma funktion och är då mycket prisvärt (det tål hög ström) men passar kanske bäst på motorbåtar, enligt min bedömning.

Länken till Sterlings Pro-Latch är också rätt, det är det jag har nu och jag tycker det verkar vettigt, sist jag kom till båten var batteribankarna fulltankade på min lilla 22W-solcell. Dokumentationen är dock dålig, det är inte konstigt att Watski har fel i sin katalog.

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur var det Alfons Åberg sa, Jag skall bara

Sjäv skall jag bara göra färdig en träkonstruktion, en liten plan, ett trappsteg framför dörren på ett hus. Jag bygger det hemma i Kungshamn, men skall frakta det till Karlstad nästa gång jag skall dit.

Sen skall jag - om inte nått annat kommer emellan - gå ner till båten och börja riva i laddningskretsen och montera två huvudsäkringar och biltemas skiljerelä. Vill det sig riktigt väl/illa blir det redan idag. När jag är klar skall jag mäta, så vi vår veta hur det verkligen förhåller sig.

Varför skulle det bara passa på en motorbåt? Den eventuella strömmen som relät drar förmodar jag tas från startbatteriet och då är det väl lika illa vilket som - eller?

Blir det för illa så har jag ett handmanövrerat skiljerelä. wink Det har jag utnyttjat vid långa motorgångar under de fyra åren jag haft båten och det har fungerat utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har rätt Toaen det är lika illa på motorbåtar. Jag vet inte varför jag skrev så. Tankemiss. Tack och ursäkta... Det blir spännande att höra hur mycke Biltemas relä drar. Jag ska rapportera här om Pro-Latch-relät bjuder några problem i sommar.

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ett skiljerelä drar flera hundra mA saknar helt betydelse, det drar ju bara när generatorn laddar. I övrigt brukar det dra högst nårga mA.

--

Glöm inte att det finns två typer av skiljerelä. Dels det spänningsstyrda som bla Biltema säljer, dels ett vanligt relä som kopplas till laddningslampan. Det spänningsstyrda är enkelt att koppla in och fyller sin funktion. Kopplar man via laddningslampan använder man ett vanligt relä, jag kör 40A relä till 55A generator. Men det funkar inte med alla generatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det flesta skiljelän (inklusive det som Skyllermarks säljer som egentligen bara är ett vanligt lite kraftigare Bosch-relä med två grova kablar påmonterade) drar ju på laddningslampan, dvs när motorn går och då spelar det ingen roll om det drar några hundra mA. Men ett spänningsstyrt relä drar ju när spänningen ligger ovan någon brytnivå (vissa kan mäta från båda hållen, andra mäter bara på den ena batteribanken, tex startbatteriet) så det fortsätter dra ström även när man slagit av motorn (på båda batteribankarna då, eftersom de är sammankopplade när reläet är draget).

Så jag tänker mig att med ett spänningsstyrt relå kommer spänningen alltid att sjunka till den nedre brytpunkten, så länge man inte tillför laddning, förstås. Jag är nyfiken på om någon här kan berätta om hur det blir, får man en spänning på 12,8 V när man kommer till båten eller?

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu ändrar jag mig igen; 12,8 V är inte dåligt att komma till, det motsvarar ju ett fulladdat batteri, ser jag nu i en tabell.... Biltemas relä kan nog vara hyfsat ändå... Strömtåligt är det som sagt.

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag i stort sett blivit klar med ombyggnaden av batteri och laddningskretsar. Monterade ett biltemas skiljerelä. Anslöt batteriladdaren till förbrukningsbanken. Tog en liten laddare och anslöt till startbatteriet - bara för skoj skull. Skiljereläet drog direkt och hängde kvar när jag tog bort laddaren på startbatteriet. När jag gick hem ett par timmar senare hände skiljereläet fortfarande kvar och fick laddning från förbrukningsbanken.

Höll på med att bygga om självlänsen, som jag ville ha klar, så jag hade inte tid till några andra koller.  Får kolla och även mäta vid ett senare tillfälle. Skiljerelät fungerar i alla fall så tillvida att det drar när spänningen på startbatteriet stiger.

Kopplingen blev  som på bifogad bild

post-945-1394237530,8412_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja. Men ingen brytare på startbatteriet?  Bara för att förenkla när man ska meka med elsystemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gick hem ett par timmar senare hände skiljereläet fortfarande kvar och fick laddning från förbrukningsbanken

Du menar från startbatteriet?  Alltså, den andra funktionen hos skiljereläet är ju att koppla ur när laddningen försvinner. Så man inte drar ur startbatteriet. Kolla spänningen på starten när du är i båten härnäst.

Själv ska jag kryssa runt i Sthlm och leka sol-plattform för tjejer med min båt i em. Så det så. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag menar som jag skrev.

Höjde spänningen tillfälligt på starbatteriet med en extra laddare så att det spänningstyrad reläet drog. Då spänningen på förbrukningsbatteriet var högre pga att den ordinarie laddaren för förbrukningsbanken blir ju spänningen på startbatteriet högre och skilljereläet hänger kvar.

Både för och nackdelar. Skall bli intressat att se hur det fungerar när jag kopplar in solcellerna. Det spänningstyrad reläet lär ju i alla fall bryta när spänningen sjunker under 12,8 Volt. 

Vi får utreda frågan under sommaren och se hur det fungerar. Det fungerade ju bra på ena hållet. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en låda med tre batterifrånskilljare från början. En för startbatteriet, en för förbrukningsbatteriet och en för att koppla ihop det hela. Lådan - i mjukplast - hade sprukit, och frånskilljarna satt inte stabilt. Dessutom satt de så till att det var bökigt att använda dem.

Möjligtvis skulle man kunna sätta dit en brytare för startbatteriet, på ett dolt men ändå lättåtkommligt ställe. Jag vet ett sådant. Men å andra sidan så är nog min båt inte ett förstaval om nån vill ta den. Det finns betydligt intresantare objekt på min brygga.

En batterifrånskiljare gör nästan inget från eller till om man skall fixa med elsystemet. 

På 10 kV håller jag mig garanterat utanför riskområdet om det inte är frånskillt och jordat.

På 0,4 kV - åtminstone enfasigt - händer det ju  att man pillar med spänningen på. Inget att rekomendera om man inte vet vad man gör.

Med 12 V gäller det ju bara att inte orsaka nån kortslutning. Fast man måste ju ha i åtanke att det är en starkströmsanläggning. Har lyckats ödelägga en skiftnyckel på 12 V en gång i ungdomen -någotsom man inte gärna gör om. surprise

Det var nån som anmärkte på att i vissa lägen var inte ledningen mot förbrukningscentralen avsäkrad.

Just nu sitter det 150 A´s säkringar i huvudsäkringarna - de levererades med hållarna, och får sitta om dom håller, eller åtminstone tills jag konstaterat om de är i minsta laget. 

Ledningen till centralen för förbrukningsgrupperna är bara 12 mm2, så jag föll till föga och satte en säkring där också. Just nu 100 A - det var de minsta de hade på Biltema. Skulle nog vilja gå ner ett eller två snäpp. Å andra sidan har de legat direkt på förbrukningsbattererna utan säkring sen 1979, så det kan ju inte va nån överhängande fara.

Nu skall jag åka till Karlstad och gulla med barnbarnen. Seglade på Bohuskusten gjorde jag förra veckan.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är den nackdelen som ett spänningsstyrt relä har - det kan inte se om strömmen kommer från start eller hussidan. Men, det kopplar ifrån vid 12,8V och då är batterierna laddade. Har man solpaneler på hussidan kommer relät att vara draget till solen försvinner. Har man en huvudbrytare på startbatteriet så släpper relät när man bryter. Egentligen ska man inte behöva använda en huvudbrytare överhuvudtaget. Jag gör det av gammal vana, brytaren sitter i motorrummet så jag får öppna luckan och sätta på. Inte lätt att ändra gamla rutiner ….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också huvudbrytare. (Laddning från solpanelen går utanför.)

Skönt att veta att båten är garanterat strömlös när man lämnar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju va ett skäl att montera en huvudbrytare även på startbatteriet.

Dom jag har är egentligen ok även om kåpan samtliga tre satt i är spruken och trasig.

Tur att ni kommer med lite glada tanka och ideer. Dessvärre har jag aldeles för många egna också, men det vill ju till att inte projekten tar slut förrän man själv gör det.

Jag skulle dessutom tro att har man många projekt på gång varar man själv lite längre. Såna som ingenting har att göra måste väl i det närmsta dö av leda.

Sen jag blev inledd på den banan som handlar om båtar och segling - för 50 år sen - har jag aldrig för en skeund saknat sysselsättning. Inte så att det har varit nåt större fel på de båtar jag ägt. Det är snarare hos mig problemet ligger. wink Men så är det väl för många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...