Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
netsplit

Seriekoppla solpaneler - hjälp

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis fått hem mina två solpaneler. Panelerna är 40w och på 12v. Jag har tänkt seriekoppla dessa för att få 24v.

Jag är osäker på hur jag ska göra detta. Jag vet att plus (+) på panel1 ska till minus (-) på panel2 för att seriekoppla. Men tittar ni på bilden jag bifogat så är det endast en sladd ut från varje panel. Sladden i sig består av två kablar. En blå och en brun. Är detta en (+) respektive en (-) kabel? 

I så fall hur vet jag vilken som är vilken?

Och om så inte är fallet. Hur skjutton går jag tillväga för att seriekoppla?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brun är troligtvis + Blå -

Koppla en blå till brun på den andra panelen. Nu har du 2 kablar som inte är anslutna.

Blå från en panel och brun från den andra, och du har nu 24 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte står nån märkning så är det enklaste att mäta.

Om du är osäker på instrumentet, så mät på batteriet. Det brukar ju finnas en tamp på mätinstrumentet som är - eller jord pfta svarta och en som är plus ofta röda.

Om du lägger den röda på pluss på batteriet och den svarta så visar instrumentet 12-14 volt

växlar du bör det stå  tex -12 till -14 volt

Mäter du då på solpanelen så får du tex 18 volt står det ett minus tecken före så växlar du anslutningar så det inte står nåt minutecken före.

Har jag förklarat tillräckligt krångligt?

En gissning den blå är minus och den bruna plus - men det är inte att ge sig katten på. wink

Ett är dock säkert. Du skall koppla ihop den blå på ena panelen med den bruna på den andra för att seriekoppla. Du får då en spänning på 35 - 40 volt. Sen får du ha en regulator som levererar 24 volt. Kopplar du in tex en vanlig  Max Power-regulator reglerar den ner spänningen till 12 - 14 V men med en större laddström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om du inte redan har en billig multimeter och kan mäta vilken som är plus och vilken som är minus så skulle jag säga att det är ett alldeles utmärkt tillfälle just nu att köpa en!

Tex  en sån här:

http://www.clasohlson.com/se/Multimeter-BS1901W/Pr362915000

Perfekt att mäta det mesta med även om den inte har exaktheten för avancerade mätningar.

Du kan då se vad som är +/- och mäta hur många volt du får ut när du seriekopplat dina paneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla jättebra svar. Jag har en sån där billig mätare motsvarande den från Claes Ohlsson så jag ska genast mäta! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En liten undran från en novis i den elektriska djungeln! Hur mäter man om det är minus eller plus innan panelen är inkopplad?

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att ställa panelen i solen och mäta på kablarna. cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver inte ens solen. Räcker med lite belysning tex från en glödlampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...