Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Sparre

Priser på begbåtar rasar - eller?

Rekommendera Poster

Läste en artikel i DN i helgen (pappersutgåvan) och hittar tyvärr ingen artikel på nätet.

Men i pappersutgåvan hävdas det att priserna har fallit ordentligt på fritidsbåtar. Vissa typer av båtar uppges ha tappat 50% av värdet på 3 år. Det handlar alltså inte om nya båtar som kan tillskrivas normal värdeminskning, utan det stod att det handlade om båtar från 70- och 80-talen. Men vad är det för modeller?

Jag upplever inte riktigt att priserna gått ned så mycket. I vart fall inte om man följer priserna på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del har ingen koll alls på marknaden och begär 20-50% mer än vad andra begär eller också vill frugan att båten skall säljas.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit intressant att se priserna på avslutade affärer, tror personligen att dem ligger en bra bit under annonspriserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sailguide kan man ju se inrepporterade priser, dessa kan ju vara fel (för höga) men då har de väl alltid varit fel.

Kollar man på några populära/kända modeller ser man en viss sänkning, men överraskande liten faktiskt. 10 - 25 % från 2005 till 2012. Dessutom har vi ju haft en liten del inflation som gör att priset egentligen sjunkit lite mer.

Den som orkar kan ju kolla mera och göra ett snyggt diagram, jag orkar inte.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Ockelbo C20 är ett lysande exempel. Gammal båt från 70 talet med gamla motorer som inte varit öppnade på 40 år. Våran hade pris upp mot 80000 kr i annons. Vi gav dryga 40000 kr.

Då var själva båten i mycket fint skick. Men motorn fanns det ingen status på mer än att den gick. Ja då vet man ju att den ska klyvas och ses över. 10-25000 för en helrenovering om du är lite händig själv något billigare.

Ett kapell som ser gammalt och slitet ut samt inte tätar 100%. Ja då byter vi det. 10000 kr.

Hur länge sedan var det som drevet var genomgånget? OK aldrig! Där rök det 4500 kr för byte packningar tätningar.

Kyllimpan och knät till motorn är garanterat slut om dom inte är bytta. Original knä och limpa till en B30 går nästan på 20000 kr.Här måste du vara mycket händig och göra en egen konstruktion. Då vattenmantlar du ett extraktorrör och får ut runt 5-10% hk mer ur motorn. Eller köpa Kina tillverkat då kommer du undan med halva priset. (Om du nu hittar billigt från Kina) Marinförsäljarna börjar ta hutlösa priser även för dessa.

Ja du förstår vart jag vill komma. Å så har du säljare som begär båtens vikt i Guld!

//Weber

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Weber. Priserna borde falla en hel del, jag kollar endast motorbåtar. Det finns ett stort utbud, men av dom jag har kollat på som ligger hyfsat i pris är det en massa att göra på. Det roliga är att folk sätter ett marknadspris på ett objekt och skriver därav pris, ej prut. Den som får sin båt såld i år har en sjövärdig båt, vårrustad och klar till lägsta pris. Har man ett objekt tror jag knappt att man kan bli av med det. Men säljarna verkar inte ha förstått att priserna ska ner en bra bit. Marknaden är iskall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Helt rätt!

Det är ju bara se hur mycket som ligger ute på annons som inte säljs.

Som Westfjord skrev så skulle det vara intressant att få en status på avslutade affärer. För det priset som står i annonsen stämmer ju inte efter avslutad affär som oftast.

70 tals och 80 tals båtarna får man bra för om dom är fullständigt genomgångna. Med en utbytt eller fullt renoverad motor.

Över 90% av alla 70-80 tals båtar har ingen sett över maskinerna på förutom vanlig service. Det är tickande haveriobjekt hela högen. Har du en Volvo Penta AQ170 som rasar och du ska ha en utbytesmotor med drev med likvärdig effekt. Ja då skjuter du hål i plånboken så du kunde likväl köpt en sprillans ny modern båt för det utlägget som blir då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sålt min båt. Det gick på en vecka. Min båt är i bra skick sånär som en del av kapellet (beställningsvara, enkelt att lösa), men jag la ut den väsentligt under andra objekt och jag fick kompromissa lite på priset ändå.

 

Helt klart finns några få köpare, men inte många. En hel hög hörde av sig, men ingen redo att betala utan bara för att titta, vilket driver stor tidsinsats. Den köparen som köpte visste han var ensam...och nyttjade det.

 

Köparens marknad helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...