Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nonnes

Plasta båt - ett läkaryrke

Rekommendera Poster

Förra sommaren så upptäckte jag att akterspegeln var lite för flexibel samt att golvet var lite för mjukt att gå på. Vid vinterupptagningen kunde jag konstatera flera små sprickor i akterspegel och då jag plockade bort dyvikan fick jag bekräftat att akterspegeln var genomsur.



Efter att ha funderat ett tag så tog jag ett beslut att dela på båten och gå igenom rubbet nu under våren 2013. Jag läste på nätet och fick pilla en del med diverse verktyg men till slut fick jag isär skrovets delar, topp och botten.



Hela akterspegeln samt de bakre delarna av bottenstockarna var genomsura. Aktern har förmodligen blivit blöt genom div. genomföringar och sprickor medans stockar blivit blöta genom skruvhål för stolar och andra saker som var infästa genom golvet.



Botten:

Vad gäller den nedre delen av skrovet tänker jag byta hela akterspegeln samt bottenstockar hela vägen fram. Jag kommer även att plasta igen tidigare självlänsar samt hål för dyvika m.m. då dessa skruvhål är mycket slitna och otäta. Allt skall ersättas med nya genomföringar, som limmas med SIKA. Det finns även en ganska stor spricka i hörnet på akterspegeln som är ca 14cm lång och 2-3cm bred…vet inte riktigt hur detta lagas snyggt - från in eller utsida…materialval m.m…



Toppen:

Vad gäller den övre delen av skrovet så skall inplastat trä bytas även där, det behövs för att golvet skall bli styvt igen och för att stolar skall stå stadigt.



Jag har nu kommit så långt att jag har skurit bort den inre delen av akterspegeln (plasten) samt skrapat ur ruttet virke. Det som satt där tidigare verkar ha varit 2 skivor med marinplywood om 18mm vardera sammanfogade med glasfiber. Kvar är den yttre delen av akterspegeln (plast och gelcoat) och vad jag har förstått skall denna sparas för mothåll samt att lättare bibehålla den yttre finishen.



När det gäller tjockleken på den nya marinplywooden så hade jag tänkt 3 skivor om 12mm vardera, vilket ger 36mm. Det borde hålla för 200hk som trots allt satt där tidigare. Motorbrunnens ”läpp”, alltså den del som sticker ut och möter akterspegel och som utombordaren sedan hänger på/över, är 33mm djup så planen är att slipa ned ev. överskott på akterspegel tills att båda halvorna passar.



Bör också tillägga att hela båten (allt synligt) skall slipas och målas/lackas



Det knepiga, för mig, är materialvalet…

Det behöver lagas både utvändigt och invändigt samt över och under vattenlinjen. Några hål som t.ex. ”självläns” är ju genomgående och behöver förmodligen även fyllas på något sätt då det yttre skalet på akter trots allt är ca 3mm tjockt….annars blir det ju en ”luftficka” där.



Jag har spenderat de fyra senaste dagarna på nätet med att läsa olika tips på hur man renoverar, reparerar, ersätter, byter ut, lagar och fixar en akterspegel. Tipsen är lika många som varierande (trots likvärdiga reparationsbehov) och det är svårt att hitta någon som verkar trovärdig när alla känns ganska övertygande i just sina erfarenheter. Detta verkar svårare än ett läkaryrke - kan det verkligan vara så?



EPOXI eller POLYESTER (plast) är frågan..

VANLIG glasfiber, VARIOPOX (diagonal glasfiber) eller KOLFIBER är frågan..

En del skriver att polyester är överlägset i pris och är lättarbetat.

Andra skriver att polyester och epoxi inte fäster i varandra.

Ytterligare någon skriver att polyster inte är lika vattenfast.

En fjärde skriver kolfiber är dubbelt så starkt…och så fortsätter det

VAD VÄLJER JAG??? främst för akterspegeln..

(Bottenstockar kör jag med polyester och vanlig glasfiber då det är inne i båten och är torrt, samma med den övre halvan av skrovet, d.v.s. golvet)



Pris är INTE avgörande då det handlar om en tämligen lite yta.

Det viktiga är att det skall hålla för mild till måttlig buskörning =)

Jag kommer säkerligen ha flera frågor under renoveringens gång men detta känns som en duglig start.

Tack på förhand

Nonne

som hoppas på sjösättning innan kräftskivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De 2 största skillnaderna mellan epoxi och polyester är att epoxin ger en helt vattentät yta medan polyesterlaminatet släpper igenom vatten och därför skyddas med gelcoat (som väl iofs heller inte är 100% vattentätt. Det är däremot epoxin varför många idag efterbehandlar skroven med detta. Epoxin fäster dessutom mycket bättre mot gammal polyester än vad ny polyester gör. På vissa detaljer spelar detta kanske inte så stor roll, men på en akterspegel skulle iaf jag använda epoxi. Vad gäller fibrerna: Kolfiber är ofta (alltid??) ytbehandlad med nåt jox som gör den olämplig att laminera med polyester. Det GÅR att använda polyester men du tappar typ hela vitsen med att använda kolfiber istf glasfiber: Vikt/styrka. Ska du använda polyester så är det vanlig billig glasfibermatta du använder medan om du väljer epoxi så bör du använda vävd glasfiber (roving).

Jag gjorde ett nytt fäste för att skruva ner sittbrunnsluckan i min Maxi77 för ett par år sen. Använde då vanlig polyester och glasfiber. Det höll... sådär bra. Nya laminatet separerade från det gamla efter ett par månader (Luckan måste dras ganska hårt för att slippa få vatten ner i motorrummet) Gjorde om och gjorde rätt och använde epoxi istället och nu kan jag dra mig blå i ansiktet utan att det släpper. Kolfiber har jag ingen större erfarenhet av bortsett från en instrumentpanel till en tidigare trollingbåt.. Jag använde då epoxi eftersom det var så lite, men med tanke på användningsområdet hade jag lika gärna kunnat använda polyester, den utsattes ju liksom inte för vare sig väta eller påfrestningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mycket text - du är nästan värre än mig.

Ett problem med många frågor i rad är att antingen orkar ingen svara eller så får man bara svar på den sist frågan. wink

Sen påstås det ju att en bild säger mer än 1000 ord. Om man skriver 1000 ord och man har en hel annan vokabulär än den som läser så är det inte säkert att - tex jag - begriper ändå. Ser man en eller flera bilder på objektet i fråga är det ofta mycket lättare att då en uppfattning om frågeställningen. Bäst är det naturligtvis att se problemet direkt på plats.

EPOXI eller POLYESTER (plast) är frågan..

På en plastbåt byggd av polyester duger det i regel att laga med polyester. Epoxy fäster dock bättre på uthärdad polyester än vad polyester gör. En annan fördel med lösningsmedelsfri Epoxy är att den inte luktar lika starkt som Polyestern gör. Jag har allt mer gått över till epoxy - från Biltema.

 

VANLIG glasfiber, VARIOPOX (diagonal glasfiber) eller KOLFIBER är frågan..

Till Epoxyn är det en väv som skall användas. Kolfiber är bara när man skall göra nåt exeptionellt start, så det går bort vid en sån här reparation.

Till polyeter använder man ju i regel matta. Förr var det nästan bara 450 grams som gällde. Nu har de bara 600 grams matta där jag lättast handlar polyesterplast. 450-gramsmattan var fin att jobba med. 600 grams mattan tycker jag är för tjock om man skall plasta runt hörn tex men den bygger ju mer/ snabbare. Men varför skall man alltid ha så brått.

En del skriver att polyester är överlägset i pris och är lättarbetat.

Polyester är billigare än epoxy. Att arbeta med tycker jag inte det är någon skillnad. Dock är blandningen viktigare än vid polyester. Man blandar 2 delar bas med 1 del härdare. Jag brukar blanda i Bigpack glasskartonger. 

Jag rukar blanda efter tumstock. Slår en skvätt bas i en glasskartong som står relativt plant. Brukar använda avbrutna tumstockar som rörpinne. Sätter ner tumstoclken i centrum på glasskatongen. Är det 10 mm bas så slår jag på härdare så det blir 15 mm. Rlandar ytterst noggrant. Slår ner blandningen i en ren glasskartong och skrapa ur allt ytterst noggrant. Blandar det hela noggran igen.

 

Andra skriver att polyester och epoxi inte fäster i varandra.

Epoxy fäster dock bättre på uthärdad polyester än vad polyester gör. Polyeter lär inte fästa på epoxy så lagar man med epoxy så avhänder man möjligheten att sedan reparera med polyester ellr måla med topecaot, som ju är polyester.

Ytterligare någon skriver att polyster inte är lika vattenfast.

Polyseter är vattenfast. Dvs den löses inte upp av vatten. Däremot är polyester inte helt vattentät, vilket epoxyn är.

 

En fjärde skriver kolfiber är dubbelt så starkt…och så fortsätter det

Det är den säkert, men det har inge betydelse vid en sån här reparation

VAD VÄLJER JAG??? främst för akterspegeln..

(Bottenstockar kör jag med polyester och vanlig glasfiber då det är inne i båten och är torrt, samma med den övre halvan av skrovet, d.v.s. golvet)

Kör du med polyester så använd det till hela reparationen. Då kan du måla med topecote. 

Står man inne, som jag gör med min lilla bohujulle som jag håller på att plasta på, så hade jag använt epoxy.

Pris är INTE avgörande då det handlar om en tämligen lite yta.

Lycka till

Nu skall jag gå ner i garaget och plasta med Biltemas Epoxy och 300 grams väv på min bohusjulle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, det uppskattas!

Jag har försökt att posta bilder men inte lyckats...har nu skalat om och provar igen.

Förhoppningsvis blir jobbet mera överskådligt

 

hejhopp

 

johm

post-10006328-1394237464,6371_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte akterspegeln på min eka, så använde jag byggplyfa ,sådan som ligger i botten på släpkärror, isf marinplyfa. Byggplyfa står mot fukt bättre men det är väldigt viktigt att slipa bort den glatta ytan, för att få plasten att fästa. I övrigt håller jag med toaen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...