Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst johan

Ebersprecher vs Wallas

Rekommendera Poster

Gäst johan

Hej. Vilken ruff-värmare skall man välja till en 26 fotare med dieselmaskin? Tacksam för synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Det lutade år Ebersprecher från början så det låter ju bra. Vilken Ebersprechermodel ha du? Ska kolla upp modellerna nogrannare men det är alltid bäst att fråga sig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus 31

Skulle tro att en Eberspächer är bästa val om det är frågan om hög effekt. Ofta på sommaren är det dock bara lite värme man vill ha och det har jag märkt kan vara svårt med även såna slöa fotogenvärmare jag haft av olika slag att få tillräckligt låg effekt. (Wallas och Termo). Det är inte kul att reglera med termostat om värmaren ska starta och stoppa då man lätt vaknar vid både stopp ocg start. Bättre då med ett evigt susande. Det är lite svårt när dom slutar funka men det är kanske ännu värre med högtrycksvärmare. Ljudet är en stor nackdel. Fotogenvärmarnas (de jag haft) största problem är den klena elektroniken som passar bättre inomhus. Tål inte det minsta fukt och salt. Underdimensionerade reläer. Ingen skyddslack på elektroniken oftast samt klämda kontakter (i.st. för lödda) Ska göra om kablaget till min Termo då den bara startar när den vill. Rör jag på kabeln vid värmarelektroniken så går det att få igång den. Sällsynt skräp som tillverkats av Volvo Flygmotor!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förut fanns en Thermic 2500 förut i min Fenix. Elektoniken krånglade mycket och den gav ingen vidare värme. Köpte för fem år sedan en Ebersprächer D1L som går kanonfint och har aldrig klickat. Den tar en del ström under uppvärmningen, men när den sedan varavar ner (thermostat) så tar den faktiskt minder än Thermicen. Jättenöjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en Wallas 1800 som jag ska montera i höst. Är det någon som har erfarenhet med värmeslangdragningen. Kan man dra båda slangaran på samma ställe som den gamla slangen (Termo 2000).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...