Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lichten

rostfri vattenskidbåge på Aluminiumbåt ?

Rekommendera Poster

Hej ! Har en Buster XL -04 som vi har tänkt tillverka en vattenskidbåge till, men har lite frågor angående korrision m.m på alu.. Jag har alltid hört/läst att man ej skall blanda alu med 'ädlare' metaller vilket jag tror rostfritt är ? Buster själva säljer en båge till deras båtar som är gjord av rostfritt och det verkar fungera så kommer detta inte att innebära några problem på båten tror ni ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej exakt hur rostfria bågen skall skruvas fast mot aluminiumdelen, men om du isolerar materialen från varandra med t ex en gummi/dukpackning borde risken för korrosion minska. Borde nog fungera med Sikaflex också. Mvh, //flipbop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lichten

Det kommer att bli svårt att undgå att få kontakt mellan rostfritt och alu. Bågen tillverkas av rostfri rundstav där det fästes fast en platta med en bult igenom på ändorna bulten kommer gå igenom skrovet och fästas med bricka mutter på insidan skrov allt i rostfritt !! Se bild

post-0-1394234338,935_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att veta vad Buster rekommenderar att man gör med den båge de säljer? Nu är det en del år sedan (tidigare jobb), men jag vill bestämt minnas att Al separerades från rostfritt m h a gummiduk, plastbrickor eller liknande i görligaste mån. Då gällde det konstruktion av landgångar av Al där det bl a förekom en del rostfria skruvförband. Landgångarna skulle stuvas under formskrovet på ubåtar. OK, det kanske är en tuffare miljö och lite over kill för din tillämpning... Lycka till! //flipbop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Sitter där inte någon anod på båten som man byter med jämna mellanrum (typ som zinkanod på drev och sköld). I så fall borde det inte vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en offeranod på båten så det hjälper, Har kollat runt lite idag och hört mig för och enligt dessa så är den bästa lösningen att sätta en Zinkplatta mellan anläggningsytorna !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

är det någon som har en uppdatering angående detta? Behövs något material mellan bågen och båten? Är bågarna till Buster lätta att montera på egen hand eller är det mycket trixande som krävs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har nån större Busteråterförsäljare i närheten kanske ett studiebesök och inspektion av hur en vattenskidbåge är monterad kan vara lämpligt. Fast det kanske är lite ovanligt att de har monterat bågen på demobåtar.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få korossion krävs det tre saker:

1. Två metaller som är i direkt kontakt med varandra.

2. Dom finns nedsänkta i en elektrolyt (saltvatten)

3. Tillgång till syre.

Om du kollar på din båt så har du säkert många rostfria skruv och jag antar att dessa inte har gett dig väldigt stora problem. Vissa kanske men om dom varit väl isolerade så brukar det klara sig hyffsat bra trots allt.

I fallet med en båge så är ju konstruktionen sådan att du kan lägga ett lager med SIKA mellan plattan och aluminiumplåten och på insidan lägger du en stor bricka med SIKA mellan bricka och plåt.

Det som då kan komma att vara i kontakt är skruvgängan i själva hålet i plåten men eftersom du har tätat med SIKA uppifrån och under ifrån har du eliminerat eller minskat risken för att det kan finnas en elektrolyt och syre precis där. Och du har minskat risken för korrosion till stor del. Naturligtvis finns det alltid risk att det står vatten på utsidan men det har du koll på och det är mindre risk då det torkar och det finns inga spalter där det kan bildas spaltkorrosion. Likaså har du en mycket stor yta, hela båten, som offrar till den ädla metallen så det kommer inte att synas.

En Zinkbricka som föreslås i ett gammalt inlägg kommer att leda till spalt korrosion och den kommer att ätas upp och ditt skruvförband kommer att lossna. Sen ligger Zink och Aluminium båda långt ner på spänningskedjan så det finns nog risk att det lika bra kan vara aluminiumet som går före Zinken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min radarantenn sitter monterad på en aluminiumplåt, med rostfria bult.
Aluminiumplattan sitter i sin tur monterad med galvad bult/mutter på galvat plattjärn (egentligen väggfäste för TV-antennrör).
Plattjärnen i sin tur är  monterade på en målad rostfri stång (med galvad bult/mutter).

Ingen som helst *isolation* mellan metallerna.

4:e året nu, och bara en antydan till ytrost på galvade muttrarna.
Aluminumplåten helt intakt, likaså det rostfria.

Jag tror nog att det ska funka utan problem.

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 12 juni 2009 | 19:12

post-22127-1394235968,5429_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...