Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johnlindahl

Budgetalternativ till Ryds 568 Gts/Gti?

Rekommendera Poster

Var ute med en bekants Ryds 568 och blev väldigt förtjust i denna, inte minst de ordentligt höga friborden både när man står upp och fiskar och som en extra säkerhet med barnen i båten.

Med alla projekt vi har på huset nu så ser det inte realiserbart ut att lägga 200k på en ny båt de närmsta åren så jag tänkte höra om någon ville rekommendera någon äldre variant som påminner om 568:an? Så länge den är vit så kan jag tänka mig det mesta av den båttypen.

 

Tipsa på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 530 GT borde du kunna hitta för en billig peng, en sån hade jag när jag var liten den går bra i sjön och har höga fribord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla 550 GTS / GTX eller 600 GTS med en rimligt fräsch motor. Den i ljusdal skulle jag inte satsa på, motorn såg ut att vara från tidigt 90-tal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Körde en Ryds 550 GTS i flera år och var mycket förtjust i den bla av samma skäl som höga fribord m.m. Min var en 97:a med Honda 90 4t. En sådan från sent 90 tal med en fyrtaktsmotor på 90-115hk bör man hitta i spannet runt 100 kkr.

Min gick för 125 med vagn och en hel del extrautrustning förra våren.

//LG



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt med budgetalternativ när Ryds egentligen redan är ett budgetalternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Varför inte köpa en lättare begagnad Ryds 568 GTI? Finns måånga bra alternativ under 200 000:-. Jag har en själv och köpte denna förra året för 130 000 med mycket utrustning... Vet att det finns en för 165 med bra motor och rätt utrustning på blocket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

130k var inget dåligt pris för en 568 får jag säga. Har annars snöat in på 550:n och helst då en Gts. Verkar man ju få för 80-90k just nu. Helt klart ett vettigt alternativ, men de flesta verkar ha en OMC V4 i aktern och den vill jag nog inte ta i med tång ens.

Antar att det borde vara en annan tråd helt och hållet, men är tidiga 4t något att lite på? Alltså tidiga i bemärkelsen sent 90 till första hälften av 2000-talet. Yamaha/Honda/Suzuki lutar det åt. För småbarnens skull vill jag ha en tystgående och för ränndörjande en lågförbrukande/ickerykande vid 3-4kn.

Eller köper man sig bara trubbel med en 15 år gammal 4t?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Hond 90 4t  från 97 på min 550 GTS och var supernöjd med denna. Låg bränsleförbrukning och problemfri gång. Enkel att serva. Har den sköts om på rätt sätt är det inga probelm med en sådan från sent 90 tal.

Visst hade jag önskat insprutning bla vid vattenskidåkning för att kunna få ett snabbare gaspådrag. En 550 GTS funkar alldeles utmärkt med 90hk till allt. Dock om du vill åka mycket vattenskidor så rekomenderar jag 115hk i baken

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...