Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gaisaren

Micore 550 blir den baktung med en 90 hk

Rekommendera Poster

Undrar vilken motor som jag skall välja då jag på onsdag skall köpa en Micore 550. Har fått ett bra pris med en 75 hk. Men honda har ju en drive på 90 hk som blir 5000 kr billigare än en 75 hk. Då jag inte har någon större erfarenhet av båtar på 5,5 meter så undrar jag hur det blir i vattnet om man åker själv. Blir båten baktung med en 90 hk motor. Skall jag välja en 75 eller 90 hk om man ofta åker en eller två. Spelar det överhuvud tagen någon roll? vad jag väljer. Visst så kommer vi vara 4-6 personer emmellanåt på havet och då förstår jag att en starkare motor är bekvämare.

Men med en eller två personer så blir jag tveksam på motorstyrka. Vi skall bestämma oss i veckan  ( förmodligen på onsdag ) vilken motorstyrka som vi vill ha. Kan ju inte heller provköra då båtarna ännu ej ligger i. Men då det blir billigare med en 90 hästars än 75 så är det väldigt lockande att köpa 90hk. Men inte om den blir mycket baktung med en person.

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Micore 550 Classic som du funderar på så rekomenderar ju Micore Plast själva motorer på 50-100 hästar på den båten. 

Jag har själv en 90 hästare på min 5,5m långa mittpulpetare, men hade jag gjort valet idag hade jag nog nöjt mig med en 75:a, men det är ju jag det.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att du hade nöjt dig med en 75 hk. Är det för att ( som jag undrade över ) blir baktung. Sen kan jag ochså säga att micore sa att 60 hk räcker  även om man är 6 personer. Blir bara tveksam om det verkligen räcker, vill ju inte ångra sig. Det var därför som jag tittade på en 75 hk, sen fick jag reda på att Honda har en drive på 90 hk som är 5000 kr under 75. Vad tror du om du själv om en 60 hk på en båt på 5,5 meter och 500 kg tung?

 

Sen var det ju varför du inte är så nöjd med 90 hk.

Tacksam för all hjälpen man kan få då detta är ett stort beslut för mig och min fru då vihar sparat länge för att köpa en båt vi tycker om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är godkänd för 100 hk skulle jag resonera som följande , vad väger 75 hk respektive 90 hk maskinerna ?? om vikten inte skiljer alltför mycket och man får 20 hk till för 5000 mindre än 75 hk skulle inte jag tveka att slå till på 90 hk maskinen (Men det är jag ) för den behöver trots allt inte jobba så mycket utan kan gå på ett lägre varv

 

/Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina funderingar bygger på mitt behov av fart och styrka. Min båt bär väl upp tyngden av en 90 hästare.

Jag ställde mig ett antal frågor kommer vi att vara 6 pers. i båten? Svar ja. Måste då båten göra 35Kn. ? Svar ja. Vill jag ha en marschfart på över 30Kn? Svar ja.

Nu några år senare så ser facit ut så här. Sällan över 2 pers i båten, dom få ggr. vi är fler vore det helt OK att bara göra 15-20Kn. och marschfarten är för hög för mig, en ekonomisk fart, alltså varv där motorn går som billigast i förhållande till farten, hade gott räckt med 22-24Kn.

 

Men det är ju jag det.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni bara är två i båten behövs inte så högt varv så det är bra då det blir tystare och går åt mindre bränsle men ni har ändå möjligheten att ha 6 pers i båten och komma upp i önskad hastighet så för mig är valet självklart 90 Hk men som sagt det är min uppfattning rätt eller fel tja

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Honda så väger 90 hk endast 1 kg mer än 75 hk.

 

Får du då en 90 hk billigare så tycker jag att valet är lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Har en Micore 550cc med en 90hk Honda med eftermonterad stålpropp,

och kan inte säga mer än att Jag e helnöjd , Jag snuddar 40 knop med 2 vuxna i, och använder den även till trollingfiske och vattenlek =)

så enligt mig så gå på Hondan, tror även andrahandsvärdet håller sig bättre med Honda 90 på.

 

Lycka till!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de flesta båttester jag läst, rekomenderar man att välja så stor motor som möjligt. Kan du köpa en så fin motor som Honda 90 HK 5000:- billigare än en 75-hästare, är för mig valet givet. Vikten behöver du nog inte vara rädd för om båten är specad för upp till 100 hk.

Med stark motor har du alla fördelar oavsett vilken last du har och man behöver inte marscha i 30 knop för att man har en motor som klarar det. De flesta planande båtar går billigast i 20-25 knop och i den farten får du låga, tysta och behagliga varvtal med den starkare motorn. Valet är ditt, men jag vet vad sjalv skulle välja utan tvekan.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...