Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
gullringen67

volvo penta 200 drev

Rekommendera Poster

HEj jag ska byta ut mitt gamla volvo penta 100 drev mot ett volvo penta 200 drev och undrar om det är någon som kan hjälpa mig med att få tag i el mall hur och var man ska såga det nya hålet(som är väldigt mycke större)

tacksam för tipps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skärmall för 270-280 sköld med tabell för s-mått., mail funktionen fungerar ej för mej på denna sida men skicka adress så kan jag skicka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håltagningen är samma för 200-250-270-280-dreven och en Volvo Penta-handlare bör ha mallen du behöver.

Jag är dock tveksam till att byta till ett 200-drev. Det är visserligen modernare än 100-drevet men är det första i 200-serien och lite av en bastard så tillvida att vissa delar är unika för just 200-drevet. Även 250-drevet kan vara lite udda. Båda dessa tillverkades under ganska kort tid.

Vissa delar till 200-drevet är svåra att hitta, faktum är att 100-drevet nog är lättare att få delar till då detta tillverkades under ganska lång tid.

Försök hellre hitta ett 270 eller 280-drev. Eftersom du ersätter ett 100-drev förmodar jag att du har en 4-cylindrig motor och då ska du ha ett (250)/270/280-drev med 2,15:1 i utväxling. Jag tror att 200-drevet för 4-cylidriga motorer hade 1,85:1 och då blir det lite svårare att hitta rätt propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar allra vänligast för alla svar :) enda andledningen till att jag monterar ett 200 drev är att jag får med det på köpet och det är genomgånget och fint.

planen är sedan att montera ett 280/290 sp drev men då ekonomin är lite ansträngd så känns det bättre att montera det så kan jag i lugn och ro köpa ett drev när jag får råd. och hålet är ju detsamma till dreven så hålet ska ju ändå sågas upp.

tanken är sedan att montera antingen en V6 a eller en V8 a men första svängen får bli med orginalets 110 hk VP

plattsen finns bra i båten med ett V motor bygge det jag är lite orolig för är den ökade vikten på V8 an.

jag har plastat en förstärkning i akterspegeln så den är nu ca 80mm tjock och även motor bäddarna är kraftigt förstärkta. men jag ser gärna till tipps inför kommande motorbyten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej på nytt. jag har ingen möjlighet att få ut en mall i skala 1:1 jag var på min lokale volvohandlare i dag och naturligtvis som vanligt så har han inget hemma och är fullständigt ovillig att få hem dylika ting. det är inte första gången jag går därifrån utan grejer.

ska erkännas att jag hellre hade monterat mercruiser för att slippa handla av volvo penta.

jag hoppas att det bara är den handlaren som jag har här annars så vet jag inte..

jag undrar om du hade möjlighet att saffa fram en i skala 1:1 och vad du vill ha för besväret i så fall

tack på förhand Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej nu har jag postat kapmallen

Hejsan,

Kan du posta mig även kapmallen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...