Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Taihamn

Mer frågor om värmarinstallation

Rekommendera Poster

Börjar närma mig slutet av installationen av min webasto 5500 värmare nu (äntligen).

Har dragit 90 mm stam genom hela båten och även upp till sittbrunnen. Totalt 6 st utblås. 

Jag har aldrig gjort något liknande förut och måste säga att det har varit rätt bökigt på sina ställen. 

Totalt har det tagit mig omkring 25 h vilket ett proffs säkert gör på halva tiden. Dock så är jag nöjd med att jag gjorde det själv... Jag fick lärdom och sparade runt 12-15 000 vilket jag blev offererad för jobbet innan. 

Nu återstår 2 frågor:

Förbränningsluften:

Vart är det OK att ta denna ifrån? Måste jag ordna skrovgenomföring och ta den från det fria? Jag tar luften som ska värmas upp från dingegaraget på båten, kan jag ta förbränningsluften härifrån också?

Avgaserna:

Rekommendationen är att leda ut dessa i akterspegeln, dock så är jag sugen på att leda ut dem direkt på skrovsidan, vad har ni för åsikter om detta? Enda nackdelen jag kan tänka mig är att man får se upp så att man inte täcker för med fender. Inte är det väl så varmt att det smälter grannbåten vid trånga ankringar i gästhamnar... eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbränningsluft och inluft skall du inte ta från samma ställe - om du inte som jag har värmaren ute på akterdäck.. Har du den i ett stuvfack skall du ha två inluft, till luft och förbränningsluft. 

Jag har mitt utblås akteröver. I en trång hamn kan det bli bökigt, inte så kul om du smälter någon fender eller för mer skada på en båt.. 

Går det så skulle jag iaf dra luften akretut, då behöver du aldrig fundera. Luften blir HET. Kör igång värmaren och känn på avgaserna efter att värmaren har gått en stund.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare om att luften blir väldigt varm. Och som grannbåt hade jag blivit rätt sur om någon kört hetluft 10 cm från min skrovsida. Värmen kan nog jämföras med en varmluftpistol. 

Om du lägger avgasutblåset akteröver så behöver du aldrig tveka om att köra värmaren i en trång hamn. Avgasutsläppet hamnar även längre bort från ventiler, både dina och andras, vilket kan vara ytterligare en fördel. Men det är klart, är det väldigt långt eller knöligt att dra dit avgasslangen så förstår jag dina funderingar.

---

Edit: Vet inte vad som ingår i din installation, men jag har ljuddämpare på min Eber både på inluft, utluft och avgasutblås. Fick eftermontera en dämpare på utluften för att få det riktigt tyst. Bara ett litet tips nu när du ändå grejar med prylarna. Fast jag är rätt känslig för oljud...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska ut i helgen och kolla om det finns möjlighet att dra den till aktern..

Det är 3 dämpare med i min sats. 1 till förbrännningen, en till inluft och en till avgaserna. Inget för varmluftstammen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke, men det kanske redan är för sent?

Det kan vara fiffigt att ha möjlighet kunna ta luft för uppvärmning både utifrån och inifrån ruffen.

När det är kallt ute får du varmare (snabbare) om du kan cirkulera den lite varmare luften från ruffen.

Om man har mycket fuktigt i ruffen (våta kläder) är det bra att kunna ta in luft utifrån.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...