Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
herrbergman

Powertrim viktigt?

Rekommendera Poster

Hej!

Hoppas jag kan få lite hjälp här från er som kan!

Jag tänkte köpa en båt till sommaren och är sugen på en dc. Ska åka mycket wakeboard med den samt åka ut på mindre dagsturer.

Har hittat en Vator 15 DL med 50 hk som ser trevlig ut, dock har jag blivit varnad om att inte köpa båt som saknar powertrim, vilket denna inte har.

Är det verkligen jätteviktigt? Måste man ställa om motorn manuellt ofta? Tänker just när man är själv i båten och har en kompis på snöre bakom, då passar det ju inte riktigt att gå bak och fumla med en sprint.

Var jag har sett på blocket är att man får kliva upp en del i pris om man ska ha powertrim?

Tar jättegärna emot rekommendationer på andra båtar som passar mina önskemål också.

Detta kan vara självklara nybörjarfrågor, men jag har nästintill noll båtvana och skulle verkligen uppskatta hjälpen!

Mvh Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just en Vator 15 eller 16 kommer inte riktigt ihåg vilken modell det var, var vi nära på att dyka med. Vi satt 4 pers och en massa packning och körde i planingsfart. Då kom en stor våg och det blev tvärstopp med en enorm svallvåg. Otroligt nära att det sköljde vatten in i båten.

Jag upplevde att om vi hade haft power trim hade det aldrig hänt, då hade vi kunnat fått upp nosen mer. Detta var på sent 80-tal så det var ett tag sen.laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Jacob,

 

Vator 15 dl känns helt klart som en vettig båt att börja åka lite Wakeboard bakom. Dock hamnar denna snarare i kategorin sportbåt (ej DC) då den inte har någon ruff.

 

Har själv börjat åka bakom liknande båt, och håller nu på att bygga om en Chris Craft Bowrider specifikt för wakeboardåkning.

 

Jag skulle säga att powertrim hamnar runt plats 20 på listan över saker som är bra att ha när man skall åka wakeboard, absolut inte nödvändigt. Däremot är 50hk på den båten i underkant effektmässigt. Du kommer behöva köpa en propeller med lägre stigning för att få den att orka dra upp åkare med folk/ballast i båten.

 

Den enda nackdel du får utan powertrim och lite för liten motor är att du kommer få ställa riggen i ett av de inre lägena för att båten skall plana fort, vilket gör att den kommer ploga något med fören när den väl är uppe i plan.

 

Även om vågen bakom en båt av denna storlek inte drar upp någon större wake, blir det bättre våg bakom en båt med ordentlig v-botten, (jämfört med en båt som är flatbottnad i aktern).

 

Lycka till med båtköpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hittat en båt som du verkligen vill ha till ett attraktivt pris, tycker jag inte du ska avpolitera den bara för att motorn saknar powertrim. Det går alltid fixa i efterhand med separat elektrisk tiltplatta. Då hamnar också motorn längre bak, vilket förbättrar accelerationen ännu mer än om den skulle haft inbyggd powertrim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Nu behöver jag mer hjälp känner jag.

Motorn är en Mariner från 91, hur vet jag vilken stigning det är på propellern idag? Och hur mycket sjunker maxfarten om man ska ha såpass låg stigning att man orkar dra upp folk smidigt med lite last?

Vill ju gärna kunna tynga ner den för att få större våg, om det påverkar vågen mycket?

Kommer detta funka eller är det ett dumt köp?

Ska tilläggas att jag kommer montera en pylon i den så linan kommer upp 1,5-2 meter.

Mvh Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stigningen ser du i en sifferkombination som brukar vara instansad i propellern. Stigningen brukar stå sist med ett P i slutet.

Hur mycket du tappar i fart är omöjligt att svara på. Försök att låna ett par proppar och prova dig fram. Betydligt viktigare att ha bra acceleration än toppfart när du håller på med vattensport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stigningen står stansad på propellern. Min gissning är att den båten gör ca 28-30 knop med standardprop och 50 hk, en propeller med 1-2 lägre stigning sänker maxfarten till 25-27 knop men gör att båten blir starkare.

 

Dock kommer det vara ganska tungt att dra upp någon med mer än 2 passagerare i båten.

 

Min erfarenhet av pylon in en så liten och lätt båt är inte bra. Om du inte har barlast eller båten fylld med passagerare, och en tyngre åkare drar ett kraftigt skär riskerar hela båten att välta.

 

Hur bra är ni på att åka? Jag tycker storleken på vågen är betydligt viktigare än högt dragläge på linan.

 

Den båt jag bygger om nu väger drygt 1000kg, har plats för ca 500kg barlast, har 5,7 liters v8 på ca 250hk. Äen på denna har jag valt en lägre stigning på propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är solklara nybörjare men har åkt snowboard i 10+ år så vi hoppas på snabb utveckling.

 

Problemet är väl egentligen att budgeten ligger runt 30-40k.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör mycket att kunna åka Snowboard, då har man grunderna.

För er budget hittar jag:

http://www.blocket.se/stockholm/Delta_17DC_med_Yamaha_90hk_46246654.htm?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Crescent_53_DC_45753876.htm?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Concorde_marieholm_90hk_45600776.htm?ca=16&w=3

Gemensamt för dessa är att de är en storlek upp både skrov och motor och de drar betydligt större våg, är stabilare om man monterar pylon, och orkar dra (iaf de med 90hk)  upp åkare med fullastad båt.

Med era förkunskaper misstänker jag att ni snabbt växer ur en mindre och motorsvagare båt om ni åker mycket i sommar. När ni väl sätter 360 w2w, så är det svårt att utvecklas vidare, med liten våg och begränsning vad gäller infästningshöjd av linan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...