Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Castwebb

Borttagning av Kontaktlim

Rekommendera Poster

Tjenare alla!!!

Jag håller på att renovera min båt och har nyligen rivit ut skummgummimattor i hela båten och har stött på ett problem efter jag rivit ut all beklädnad. Kontaktlim som har torkat på 1 ställe och endast där. I ruffen på barbord sida. Resterande av båten är limmet kladdigt, jag har testat att använda bensin, kemisk bensin, grönsåpa, aceton, thinner, ammoniak, förtunning, packnings borttagningsmedel, limtvätt och flera andra sprayer och vätskor utan några som hellst resultat. Jag har använt en nylonrondell på borrmaskin också den utan resultat. Det som hände var att den bara smetade ut limmet och gjorde det värre. Värmepistol hade jag åxå testat utan något resultat!

Jag har där emot kommit på ett sätt att få bort limmet!!! Men det tar väldigt långt tid. Högtryckstvätt med rondellmunstycket.

Någon som har ett bättre och mer effektivt sätt att avlägsna limmet på?

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limmet var kladdigt efter jag rivit av skummattan. Får man vara försiktig med slipningen då så att man inte tar för mycket på gelcoaten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort kladdigt gammalt kontaktlim från -81 med jjälp av rödsprit, gnugga, gnugga, gnugga först hände ingenting sen började det tunnas ut och försvinna, tog bort en kvadratmeter ungefär, tog 5-6 timmar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, ett gamalt knep är att strö på potatismjöl på limmet och sen gnugga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mystiskt att det inte torkat, Det måste väl åtminstone va nåt år sen den limmades dit!?

Om båten är målad ivändigt med topecoat (gelcoat) så har den ingen betydelse mer än utseende mässigt och jag förutsätter att du skall limma dit ny isolering/matta.

Den grovregöraren är väldigt mild när det gäller att ta på underligande matrial. Fick tippset om den här på MG, när jag renoverade förpiken på min båt för ett par år sen. Innandess körde jag med en Flapdic http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/ Den tog en aning mer.

Man får nturligtvis inte somna och hålla vinkelslipen på ett ställe i timvis. Då finns det ju risk att man slipa igenom gelcoaten  - på utsidan. Den risken finns inte med grovrengöraren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall absolut testa grovrengöraren ifrån biltema. sen så har jag inte bestämt om jag skall sätta in ny isoleringsmatta eller om jag bara skall måla. 

Vad är fördelen med att sätta i en ny matta/isolering jämfört med att bara måla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med matta så får du mindre kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur kan det bli mindre kondens med matta? samlas det inte fukt bakom mattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du aldrig bor i båten och inte bryr dig om om det blir kondens, så är det helt ok att måla.

Jag är väl åt andra hållet. Har båten i hela året och seglar mest på sensommaren och hösten.

När jag renoverar de gamla båtarna jag köper så har jag klätt skrovsidor och under däcketmed dubbla 10 mm liggunderlag. Det är lättare att få slät, så att skarvarna syns mindre genom ytmattan. Utanpå det brukar jag lägga en 3 mm ytmatta melerad Super Marina http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=487&artname=Inredningsmaterial,%20skrovisolering&sok=Super%20Marina

Liggunderlagen har jag köpt på Ö&B

Inne på min fjärde båt som jag gör på detta viset. Den första - ett nybbygge använde jag en annan metod, som jag inte använt mig av fler gånger.indecision

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/forpiksrenovering.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/super-marina.html

Det finns en massa andra inlägg efter det första i ämnet - tjötpelle som jag är. Är du intreserad av hur jag brukar göra får du leta.

Sen finns det ju en hel del andra sätt att isolera och klä i förpiken. Vi är ju olika som människor och vi har olika tankar och ideer om vad vi tycker är bra, snyggt, bästa sättet att göra ett jobb på.

Det gäller att ta till sig det som är vettigt i ens egen situation. Stjäla så många ideer som möjligt. Det är billigare att låta andra göra tabbarna. wink

Sen gäller det att sovra bland det som skrivs. Bara för att jag skriver mycket har jag inte alltid rätt.surprise

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har planerat någon natt eller 2 i båten iår. minskar isoleringen ljudet något vid körning?

jag har planerat att instalera lite belysning i ruffen å om det blir kondens så är väll det inte så bra?

Detta är min första båt som jag renoverar och tar gärna idér ifrån andra. 

jag har tänkt att lägga ett trägolv i båten och funderat på att lägga typ som en altantrall. jag tänkte lägga reglar ifrån barbord till styrbord och sedan obehanlad trall som jag slipar och oljar och lägger det akter till fören? är det bra eller skall man göra på något annat sätt?

ttacksam för alla idéer och förslag :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensen är ju fukt som finns i luften. Fukten sätter sig på den kallaste ytan.under vissa förutsättningar är just skrovsidorna de kallaste ytorna.  Om man limmar tex en ytmatta 3mm så bildas det ingen fukt bakom. Möjligtvis om man, som en del tänker, bygger en luftspalt. Det blir ju dessutom en liten isolering så att fukten sätter sig på en annan nagränsande yta.

Det är ju en hel del jobb att isolera och klä båten invändigt om man vill ha det snyggt.

Om du skall använda båten så lite som ett par nätter under den varmaste delen på sommaren, så skulle du ju bara kunna dra över sidorna när du får dem rena med nån enkel färg. Slipa av lite lätt med ett sndpapper. tvätta med tex acceton. Måla med en grundfärg tex Pre-cote och sen Toplac varför inte cremfärgad. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=492&artname=Toplac,%20Interlux%20-%20International&sok=grundf%E4rg

Ett förslag i mängden.

Sen kan du ju ta ställning till hur du gör längre fram när du får lite erfarenhet om hur ditt båtliv fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att isolering av tex förpiken skulle minska ljudet vid körning skulle jag knappast tro. Ytterst marginellt i så fall.

Den kondensen som uppstår i en båt när man sover där på natten en eller ett par nätter på sommaren hr knappast nån iverkan på eventuella elinstallationer.

När det gäller durken i båte - golvet i en båt heter så - så är det väl knappast altantrall man tänker på. Åtminstone inte vi gamla konservativa stofiler som blivit förstörda av båtlivet.

I de gamla almogebåtarna gjorde man förvisso durkarna av massivt furuvirke som spikades ihop till mindre bitar. Det är ju viktigt att man kan lyfta på alla durkarna så det går att komma åt under.

Nu för tiden är det väl mest durka av plyfa som gäller, men alla sätt är bra utom de dåliga.

Att du skall olja durkarna är ju något som jag reagearr mot. Man försöker ju i så stor utsträckning som möjligt åstadkomma en så halkfri yta som möjligt. Lackar man en trädurk, som ju inte är så ovanligt, brukar man blanda i ett halskyddsmedel i sista strykningen för att ytan inte skall bli alltför hal.

Det är lätt att ramla och slå sig ändå.

När jag blev tvungen att byta durk i min motorseglare för ett år sen la jag sån plyfa som man har på flak och släpkärror. Den har en lite halkbekämpad yta. Ovn på den la jag en heltäckningsmatta - men det var ju innomhus.

http://thallatha.blogspot.se/2012/04/durkhojning.html

http://thallatha.blogspot.se/2012/06/nya-mattor.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte typ trall då jag vill kunna spola av det och vara lätt att tvätta. Jag har inför denna säsongen en väldigt begränsad budget vilket gör att jag både får tänka ekonomiskt och att få det snyggt. Jag fiskar väldigt mycket och då vill jag ju kunna tvätta bort fiskfjäll mm på ett enkelt sätt. Om jag nu inte skulle göra en altanliknande durk hur gör man då? Eller målar man med halkskyddsfärg ovanpå?

Tack för alla tips :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har slipat bort massor med kontaktlim, sikaflex och distansmaterial med hjälp av vinkelslipen och en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Axialborste-19291/.

Detta är helt överlägset när man skall rensa bort gammalt material och inte vill lägga en hel dag på att pilla, men man får vara försiktig när man närmar sig glasfibern så man inte gör hål på den.

Tips, ta pauser annars kommer händerna domna bort på grund av vibrationer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det fungerar väldigt bra. Dock så är kontaktlimmet kladdigt och blir bara utsmetat om jag använder en sådan eller att det fastnar i den och sen kladdar ut det där jag redan avlägsnat lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kladdigt är limmet? Jag har använt vinkelslipsborsten på lätt kladdigt lim, och då blir det korvar som slungas åt sidan av centripetalkraften från stålborsten.

Annars kanske man kan testa sandblästerpistolen om du har tillgång till sådan i hamnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan naturligtvis bygga durkar av altanvirke, det jag tänkte mest på var att du skrev olja in. Man vill ju ha det så halksäkert som möjligt - det bästa är kanke att inte behandla det alls!?

Tryckt trä är ju rötskyddat i sig.

För att få bort limkladdet, tror jg fortfarande  på grovrengöraren. Om den blir kladdig kan man köra den mot en träbit eller järnbit och göra ren den - dvs fräsa bort ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag håller på med samma sak. Gjorde babordssidan för ett par säsonger sedan och nu är det dags att riva ner den gamla skrovbeklädnaden på styrbordssidan så att det blir fint där också. Har skrivit lite om detta i en gammal tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=390133

Mina limrester var också kladdiga, trots att det var 20 år sedan den gamla skrovbeklädnaden limmades. Jag har försökt få bort limresterna mekaniskt, med både grovrengörare och stålborste i rondellform. Men det enda som händer är att limresterna smetas ut. Kanske finns det olika typer av kontaktlim, eller så var min skrovbeklädnad limmad med någon annan typ av lim.

Hur som helst, det enda som fungerat för mig är att riva ner så mycket som möjligt av den gamla beklädnaden mekaniskt. Först tog jag ytskiktet för hand. Sedan tog jag stålborsten i form av en rondell och fräste bort mellanskiktet i form av ca 5 mm tjock skumgummi som satt kvar på skrovet efter att ytskiktet tagits bort.

Sedan tvättar jag bort limresterna. Har prövat i princip allt som går, thinner, Sväck, aceton, limtvätt i alla dess former, t-sprit, terpentin, bensin, m.m. Inget funkar. Efter mycket experimenterande fann jag dock en kombination som fungerar. Jag börjar med att lösa upp limresterna  med tvättbensin (vanlig bensin funkar också, men den luktar 10 gånger värre...). Det blir bara kletigare än det var från början så det känns hopplöst. Men efter att det geggat till sig ordentligt så tvättar jag med aceton. Vips, så börjar limresterna att bilda små fina bollar som lossnar från skrovsidorna och kan samlas upp i min acetontrasa. Bara bensin gick inte, bara aceton gick heller inget vidare, men kombinationen med först bensin sedan aceton fungerar. Fråga mig inte varför...

Visst, det är ett dj-a jobb som tar en del tid. Men det är inte oöverkomligt. För mig tar det ca 1 timme att på detta sätt tvätta rent en yta på ca 1 kvadratmeter. Totalt har jag ca 4-5 kvadratmeter att rengöra och jag orkar inte mer än en timme åt gången. Man får ta i en del när man gnuggar och även om jag använder skyddsmask så blir man rätt trött i huvudet efter en timme i ångorna.  

Lycka till och glöm inte skyddshandskarna eller skyddsmasken!

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte tryckt virke jag syftade på utan obehandlat som jag sedan skulle olja för att få det vattentåligt. Det jag menade med altan var att jag har tänkt lägga det på samma sätt u durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det med bensin och aceton skall jag absolut testa och ommjag fortfarande inte får det att fungera effektivt så får det ändå bli högtrycken som åker fram dock är det väldigt kallt för det nu. Jätte tack för tipset, skall återkomma med resultat! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortagning av limet, en udda variant som fungerar väldigt bra är att frysa limmet sen bara skrapa av med en spackelspade.går riktig fort.

stora ytor använd en kolsyresläckare mindre ytor kylspray.

 

Lidfors

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...