Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
f_palsson

Diesel svårstartad "halvvarm", nykörd och kall inga problem

Rekommendera Poster

Hej,

Har en MarinePower (dvs marinkonverterad) GM Turbodiesel V8 på 6 liter, med intercooler.

Den är det jag antar är normalsvår att starta kall. Tar någon eller några sekunder på startmotorn efter att den glött färdigt.

Nystart relativt omgående efter att motorn blivit varm är inga problem. När den svalnat 1 timme efter att den blivit ordentligt varm så kan det krävas några extra sekunder på startmotorn, men den kommer alltid igång till slut. Längre vila kan likställas med kallstart.

Häromdagen försökte jag starta efter 15-20 minuter vila. Då fanns det inte en tendens till tändning alls. Provade ett tiotal gånger kanske fem sekunder varje gång. Tvärdött. Motorn gick runt, kanske något långsammare än vanligt, men marginellt i sådana fall. Efter många startförsök är det klart att det går långsammare.

Efter ca en timme då batteriladdare hämtats (dock ej anslutits), gjordes nytt försök. Motorn startade galant. 

Är det någon som har en teori om vad som händer, så att jag vet var jag ska börja leta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi är några som haft likartade problem med Volvo Pentas D6. Det uppstår ångblåsor vid högtryckspumpen vid ljummen motor. Läs i denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=468264&highlight=startproblem

Kan måhända vara ett likartat problem på din maskin? Om jag förstod VP-folket rätt så kan du avhjälpa genom att bygga upp mer tryck med handpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter snarlikt. Skillnaden är att min motor inte ens gick igång alls halvvarm. Skulle det kunna bero på att det ligger en STOR blåsa vid pumpen så att den inte klarar att suga fram någon diesel alls?

I sådana fall skulle tempförändringarna efter en timmes vila göra så att blåsan pressas bort från pumpen.

Ni som troligen vet bättre: Är det rimligt? Om ja, vad gör man för att lösa det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kan inget om din motor, vet inte hur gammal eller modern den är, men problem med bränsletillförsel är väl det första man tänker på under alla omständigheter.

En variant att testa är att bygga upp tryck med handpumpen nästa gång du har detta problem. Går motorn då igång så kan det ju vara ett likartad problem som det jag haft med VP.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...