Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
arvikaglava

mögel, vad är det

Rekommendera Poster

Jag skall sy om tyget till mina båtdunor. Min fru tycker att de gamla skumgummidynorna luktar mögel, jag tycker möjligen att de luktar lite gammalt. Eftersom stt de är av väldigt god kvalitet, undrar jag:

Vad är mögel? Är det farligt? Finns det olika sorts mögel? Kan man göra nå´t åt det?

Om det luktar lite och det är svårt att säga om det är mögel eller annat. är det då farligt?

Jag ämnar göra om hela layoten nästa år och villinte läga ut för muycket i år. Hur farlig är egentligen mögel?

Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr en våtdammsugare och köp ett bra rengöringsmedel på Ramirent eller liknande. Jag lovar inte att det funkar, men det är värt ett försök. Våra lucktade unket (men inte mögel) och blev fräscha om än inte nya. Rena och fria från äcklig lukt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mögel är en typ av sporsvampar. De förökar sig genom att sporerna sätter sig på na ställen och gror - ungefär som fröer i växter. Mögel kräver viss nivå på fuktighet för att trivas samt lite mat. Fuktigheten i en dåligt ventilerad båt är trivsam för dem. Mat kan vara smuts från kroppen, matspill, olja som du använt till teaken eller något annat. För att slippa problemen i fortsättningen så se till att ha bra ventilation det är grundregel ett!

För att bli av med mögeldoft så kan du försöka tvätta. Ett effektivare sätt att döda mögel är att gasa ihjäl det. Det är inte så farligt som det låter. Skaffa en ozongenerator finns t.ex på Ebay för en billig slant (ex http://www.ebay.com/itm/NEW-Food-Ozone-Generator-Water-Air-Ozonizer-Sterilizer-/200583285882?pt=UK_Home_Garden_Hearing_Cooling_Air&hash=item2eb3b20c7a ). Den här försäljaren var bara första bästa som jag hittade när jag sökte på enklare (billigare) apparater, det finns många att välja på. På båtmässan såg jag i ögonvrån någon som sålde ozongeneratorer med en prislapp på ett tar tusen kronor.

För att göra behandlingen snabbare så kan du stoppa in madrasserna i en stor plastpåse och leda in ozonet i påsen. Ozonet dödar mögelsporerna samtidigt som de neutraliserar mögeldoften och även annan skutdoft. De här enklare modellerna av ozongeneratorer har så låg koncentration att de är ofarliga att använda. Inom restvärdesskydd efter bränder så använder saneringsföretagen kraftigare typer av ozongeneratorer för att bli av med rökdofterna - de apparaterna är inte hälsosamma att vistas tillsammans med någon längre tid....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ättika är bra mot mögel och dess lukt, tvättar du dynorna så använd ättika i sköljvattnet. o andra sidan byt dynor. Mögel är inte mysigt att sova på. Dessutom kan det vara giftigt, speciellt allergiska personer kan vara känliga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råd. Jag har nu beställt en ozongebnerator från eBay. Sall rapportera resultatet så småningom

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott har koll på läget. Min ozongenerator går 20 min varje kväll i båten, häromdagen var jag nere  på morgonen, det luktar som efter ett stilla sommarregn. Helt underbart. Ozon är fantastiskt, helt överlägset alla konstiga kemikalier. Bilrekond brukar använda det som ett hemligt knep. Bra ide med plastpåsen, jag får köpa en generator till och fixa kuddar, dynor.

Kan tipsa om en annan kul grej, ultraludstvätt. Perfekt att slänga ner småprylar för rengöring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozon funkar utmärkt att ta död på allt levande och bryta ämnen som luktar illa.

Man ska dock vara lite försiktig med ozon eftersom ozon är aggresivt och förstör bl.a. plast, vinyl och gummi i det långa loppet. Läs på och följ rekommendatioenr så är det inga problem.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur farligt är mögel?

Beror på typ. Vissa älskar mögelostar mm. och de är inte farliga.

Men den typ som vi kan drabbas av på grund av för hög fuktighetshalt är oftast inte så kul.

Kan utlösa allergier och andra hällsobesvär.

Vet du om att det är mögel så åtgärda snarast. Vet man om att man är känsliga för andra saker så skulle jag aldrig chansa. Ättika och andra liknande prylar tar bara bort symptomen (lukt) men kvar är grundprolemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ozon är en korrosiv gas som inte är nyttig vare sig för metaller (korroderar), gummi (stelnar och torkar) eller för människor i stora doser. Vi har haft ozon på jobbet i många år, men gått ifrån det mest pga att det torkar ut gummi och påskyndar rost. 

Jag har inte koll på hur mycket eller lite som behövs, jag vet att vi har använt ganska mycket ozon, små doser kanske är vettiga.. 

Jag hade iaf inte skickat i ett ozon aggregat i min båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte industriaggregat man ska använda utan generatorer för hemmabruk som man har till tex akvarium, luktsanering i bostadsrum mm. På den nivån finns inga problem eller hälsoeffekter. Ozonet bryts ner på 15-60 min till syre. Hyr man en generator som är avsedda för att mögelsanera en hel källare och ställer den en vecka i båten kommer det att rosta och alla dynor blir vita.

Mögel i sig är ett betydligt större hälsoproblem för att inte tala om effektiva mögelmedel som Boracol mm. Det man ska passa sig för är att ozonslangen ligger mot textilier, de bleker man bort färgen på några cm2. Det vet jag bestämt.

När ozon kommer i kontakt med föroreningar sker en oxidation. Den elektriska laddningen i ozonmolekylen skapar en mikroskopisk explosion som effektivt tar bort lukt, mögel, virus och bakterier. 

Vanliga användningsområden för ozon är:

Desinfektion av luft och vatten, genom att ozonet dödar mögelsporer, bakterier och mikroorganismer. På många håll  används ozon i stället för klor för att rena kommunalt dricksvatten. Ozon bildar inga organiska klorföreningar och finns inte heller kvar i vattnet efter reningsprocessen.

Dödande av bakterier, jäst, mögel och insekter på matvaror och i sädeslager.

Odöreliminiering av möbler som har överlevt eldsvåda men luktar rök.

Sanering av utrymmen som luktar illa, till exempel soprum, bilar med lukt efter cigarettrök eller rökskadade lokaler efter eldsvådor. Då är ozon mycket effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av mögel, i ett stort antal hus, är att. Javisst ska man använda ozon, MEN först efter att mögelhärden avlägsnats. Jag har inte hittills varit med om att ozonet kan ta bort möglet. Tillfälligt? Ja kanske.

Mögelsporer finns överallt i naturen och när de hittar något mumsmums att sätta sig på så upptäcker vi det efter ett tag.

Kontentan, för mig, är att alla orsaker till att möglet finns, ska bort. EFTER det kan vi rensa bort lukten, som fastnat i allt, med t ex ozon.

(Svartmögel kan man borsta bort och sedan se till att utrymmet ventileras ordentligt.)

Kattstruparn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat! Den lilla ozongeneratorn överträffade alla förväntningar Ingen som helst mögeldoft eller gammallukt kvar. Till och med min fru som har väderkorn som en stövare godkände resultatet.

Jag tillverkade en stor plastsäkc genom att tejpa (silvertejp) i hop stora sopsäckar och ledde in ozonet genom den medföljande slangen. Apparaten hade en tidklocka so gick till högst 30 minuter så den fick arbeta i två omgångar.

Tack Lintott för tipset!

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med återkopplingen och att du blev så nöjd.

Som du sett bland svaren så är det en del som avråder från ozon, men den låga koncentration som finns i dessa hemma-ozon-generatorer ska nog stå på väldigt länge för att orsaka skada.

Se nu bara till att ta bort orsaken till att du fått dålig lukt i dynorna så att det inte återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också köpt och fått leverans av en sådan som länken gick till. Super! Jag har inte problem i båten men har hus med källare och ibland kan kläder och andras textilier lukta källare och för det har jag redan testat ozongeneratorn med gott resultat. // Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtminstone ett rum i taget. Jag har kört några gånger och visst blir det påtagligt mycket bättre. Den inbyggda timern gör ju att man bara kan köra 30 min åt gången tex en gång per dygn. Den jag har i båten har jag plockat ur timern och har en annan så att den går 20 min per dygn hela vintern. Tänk på att ozon är tungt så det ska blåsa ut högt upp och inte blåsa på tex textijer direkt, då försvinner färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte den kan påverka en hel källare. Jag hade en tröjja som legat i källaren som jag stoppade i en plastkasse och stoppade in slangen från ozongeneratorn i kassen där jag gjorde öppningen liten. Satte timern på 10 minuter och tröjan luktade sen fräsch. // Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också köpt mig en ozongenerator som det länkas till

Nån som vet varför det är olika typer av slangar med samt tre olika stenar som skall fästas i ändan på slangen?

Är det för användning i akvarie mm som nämndes?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akvarier är ju ett vanligt användningsområde så stenarna är nog till för det. Men varför det är olika slangar har jag inte kommit på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på youtube att man kunde tvätta grönsaker mm med denna apparaten :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...