Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Barmeister

"Lackskada"

Rekommendera Poster

Någon av tidigare ägare har lagt på någon form som jag gíssar, av lack på toppdäcket som börjat flagna rejält. Gissar vidare att det inte gjort helt rätt eller i alla fall inte med något båtanpassat men jag kan ha fel. Min fråga är ju nu hur jag ska ta bort det hela!? Ingen annan stans på båten är det på samma sätt.

Bilden försöker visa, där det ljusa är underlaget och det mörka är den bitvis flagnande lacken.



Tack på förhand!

 

post-10012995-1394237448,4841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är säkrast att slipa rent ner till underlaget, spackla eventuella skador och sedan rolla på ett, eller om det behövs ett par, lager topcoat i samma färg som båten har. Skulle för min del inte hålla på med färgbottagningamedel. Du åker med största säkerhet ändå på att slipa och topcoatera.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle slipa och spackla enligt ovan, men istället för topcoat använda en halvblank halkskyddsfärg av tvåkomponenttyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller i.o.f.s. med om att att om det där med halvblank halkskyddsfärg. Nackdelen, som jag ser det, är att dessa färger inte är nyansavstämda med båtens gelcoat. Åtminstone har jag inte hittat annat än ett fåtal standardfärger; en vit, en ljusgrå, en grå osv Dessutom ställer lackfärgen betydligt högre krav på underarbetet, dvs utspackling, ytfinhet etc. Men OK, med lite tur kanske halkskyddslackens färgnyans stämmer bra med gelcoaten och då kan det väl vara vara värt besväret med ett lite noggrannare underarbete.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Rent spontant så tänker jag---har någon smetat på cellulosa lack/fernissa på 2-komp el uretan lack?

Då måste du ta bort alltihop i så fall innan du  lägger på nytt- vad det nya än blir.

Jag skulle värma väldigt försiktigt med varmluftspistol och en ganska slö japanspackel att skrapa med om det är cellulosa el oljefernissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående kulörer, halkskyddsfärg etc. Eftersom halkskyddsfärgen är lätt skrovlig och matt så är den inte lika känslig för underarbetet som en högblank. Angånende kulören väljer man med fördel en ljusgrå som avviker från båten i övrigt, snyggt och praktiskt (tycket jag...), så här blev det på min båt.

post-832-1394237448,8655_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, man kan ju gilla olika.

De vita linjerna är också målade. Så här ser det ut i solen, då är kulörskillnaden inte lika påtaglig.

post-832-1394237449,2717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ursäkta Peter och SeaM. Har jag missuppfattat  barmeister?

Han frågar efter hur göra med lack som flagnat på rufftaket. (lack på toppdäcket....) Kan inte se att han frågar efter nyanser eller halkskydd.

Däremot vet jag att cellulosalack eller oljefernissa på  2-komp el uretan färg släpper precis som  barmeister beskrev. Därav mitt lilla inhopp.

Fast lack är inte min starka sida precis. Hellre lite repa i hörnen än polera till döds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman, om du läser det första svaret ser du att metoden att bli av med lacken slipning. Om man slipar ett däck har man inget halskydd kvar, det bör då ersättas med något, mitt förslag är att måla och jag visar lite exempel på slutresultat.

 

Att försöka värma bort lack som gått ner i groparna på ett halkskyddsmönster är så gott som omöjligt, dessutom kan värmen delaminera däcket. Dvs, inget vidare förslag. Dessutom finns det säkert en anledning till att däcket lackades en gång i tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte heller bra på lack men det har alltid kännts som om någon en gång i tiden har målat på något som inte var bra och/eller dåligt underarbete.

Halkskydd och den färgförändringen hade jag kunnat leva med men nu finns inte behovet. Dessutom lär jag väl ändå få färgförändring då det kommer att skilja sig från det övriga vita på båten. Rufftaket är inte jättestarkt här och dessutom är det inte direkt ett gångstråk för oss så det blir vitt. Räcker det med torrslipning eller ska man göra på något särskilt vis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Till Peter_K, jo jag läste det men bilden visar ett slätt rufftak utan halkskydd, därav min fundering. Ser inga gropar /halkmönster.smiley

Nu såg jag att Barmeister bekräftade att det är ett rufftak, så jag skulle bara värma bort cellulosalacket, för jag tror fortfarande att det är det man smetat på, och sedan slipa bara lätt för att få bättre fäste för den nya färgen. Jag hatar att slipa så jag skulle som sagt värma bort det mesta.

Är du nöjd med det svaret Barmeister? Har inget bättre förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalman, ska prova försiktigt med det och se hur det blir. Vad är rådet sedan? Vilken grovlek på sliparken och vad ska jag lägga på för typ av färg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat med varmluftspistol och skrapa utan någor bra resultat. Kan jag slipa ner det hela istället? Rufftaket verkar vara i något plastmaterial (fjädrar lätt) så frågan är hur jag i så fall går till väga? Torrslipa eller våtslipa? Grovlek på papper? Och vad bör man sedan göra med ytan? Eller finns andra sätt att få bort den flagnande lacken?

Många frågor igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick inte bra med varmluftspistolen... Var försiktig i början men försökte vara lite mer burdus så sakteliga med värmen och tidsaspekten på ett litet område (tillsammans med skrapa) men det blev bara en brunare nyans utan att ytskicktet ville ge med sig och avbröt då försöket.

Nästa steg blir väl att slipa och frågan är vilken grad på sliparken jag ska börja på och sedan avsluta med. Och, vad ska jag sedan lägga på den slipade ytan?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med ettliknande arbete i sittbrunnen på min motorseglare. Någon har tidigare målat durken med halksyddsfärg. Underarbetet är riktigt gjort - målat med en grundfärg. Misstänker Gelshield, då grundfärgen är grön. Själva halksyddsfärgen har med åren krakelerat och flagat. 

Jag slipar bort så mycket som möjligt, så det blir rent, med en exenterslip med papper kornstorlek 40. På ett par ställen har jag slipat genom gelcoaten och kommit ända ner till glasfiberlaminatet. Har målat med en grundfärg - hade ett par burkar PreCoat ståendes.

Vissa bitar där man inte går - i princip i ränndalarna till självlänsen, målar jag med grå Toplack. På de ytor där man går blir det Internationals Interdeck. Färdig halkskyddsfärg - ljusgrå, som jag också hade en burk ståendes.

Sen får man ju bättra på/mål om med ett antal års mellanrum, men det problemet får jag ta då om jag lever och har hälsan.wink

 

Tänker ungefär samma som Peter_K.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar! För mitt projekt så är det rufftaket så något halkskydd behöver jag inte tänka på men slipning verkar vara lösningen. Dessutom så är materialet vanlig plast så någon glasfiber finns inte på dett ställe eller inte heller någon gelcoatvariant som jag ser det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tusan menar du med vanlig plast undrar jag då genast? Rufftaket mååste ju vara byggt av glasfiberarmerad plast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte svära på att det inte är glasfiberarnerat, lekman som jag är men tycker mig få känslan av att det är någon annan form av plast (känns tunnare och fjädrar när man kliver på rufftaket). Har borrat för antenn och tagit bort andra detaljer och tycker att materialet skiljer sig åt från övrigt plast i båten.

Hur som helst, någon form av lack flagnar och den måste bort, främst av estetiska skäl. Ska försöka kolla med andra Ancasägare och höra vad de tror om rufftakets material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...