Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Taihamn

Toaslang till septitank

Rekommendera Poster

Byter ut slangarna till toasystemet och har stött på en del strul med 38 mm´s slangen som transporterar skiten till septin. Slangen har suttit  ca 10 år och har stelnat ordentligt vilket gör det omöjligt att dra ut den då den gå formad som en våg på ett ställe och detta är ca 1 m ifrån att kunna nås med handkraft. 

Någon som har haft liknande problem och kan komma med tips?

Funderar på om man kan mjuka upp slangen genom att köra kupéfläkten in i utrymmet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bekant som körde hetluft genom slangen vid montering för att kunna få den hanterlig. Fungerade tydligen utmärkt, och du bryr dig ju inte ens om huruvida slangen i sig tar skada.

Så jag hade testat varmluft/hetluft eller hett vatten direkt i slangen i stället.

Nu vet jag ju inte hur det ser ut, men ett annat alternativ kan kanske vara att dra igenom en wire eller tamp inuti slangen och dra hårt i varje ände för att få vågen att bli rak? Kanske kombinerat med varmluft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, får prova det..

Ne, slangen bryr jag mig inte om alls, har redan kapat den på en del ställen för att göra den mer lätthanterlig. Problemet är att stället där vågen är beror på att slangen där har format sig efter skrovets former och den finns ingen marginal mellan skrov och durk så det går ej att få den igenom då vågen är stenhård och då förhindrar slangen från att forma sig efter skrovets former på vägen. Har dragit så jag höll på skita på mig idag men slangen rör sig inte en millimeter... Då ligger 90 kg bakom som tyngd..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg min kamrats historia rätt så tror jag den stela slangen blev mjuk som en trädgårdsslang av värmen. Du kan ju testa hur mycket som behövs på någon av de delar du tagit ut så att den inte blir så mjuk att den går av när du tar i som hårdast...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Om du inte får bort den med värme så såga av den, kapa,  på båda sidor om det stället med ett bågfilsblad inklämd i ett handtag. Sedan sågar du i själva slangstumpen i dess längdriktning så kan du ta ut den i bitar.

Om du kommer åt förståss, om den saken vet jag ju inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dessvärre omöjligt att komma åt för att såga. När jag höll på rycka och dra för kung och fosterland idag så kände jag till slut att jag satte hela båten på 8,5 ton i gungning efter ett tag så den sitter ordentligt. Nya försök väntar imorgon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jahapp...det var ju tråkigt, tur du inte gungade omkull båten. Oups.

Så det sitter så trångt till? Kan du skicka bild eller skiss?

Vi får hoppas på värmen då.

(Både på slangen och den ute)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte toaslang så var den också stenhård.

Jag prövade  såpa, 556, våld mm mm.

Lösningen blev en varmluftspistol, jag värmde i änden och den lossnade väldigt smidigt, kan rekommenderas...

Passa bara så att du inte bränner upp båten:))  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en arbetskompis som alltid brukade säga; det finns inget omöjligt - det besvärliga tar bara lite längre tid

På samma arbetsplats hade jag en annan arbetskompis. Honom skulle man inte va i närheten av om det han skulle göra var det minsta besvärligt. Då kunde det flyga både skifftnycklar och släggor runt honom av irritation för att jobbet inte gick på som på räls.

Fungerar inte värme - vilket vi får hoppas - så finns det ju både Fein mulitimaster (eller liknaden) och Dremmel toppslip med böjlig axel. Kommer du inte åt att tras sönder slangen då så.....................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde kupévärmaren in i utrymmet under ca 1 timme sen släppte slangen hur lent som helst.. Lärdom: Styrka och våld är sällan bästa lösningen.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen var det väl inte styrka och våld som löste problemet. Där gick du ju bet.

Det var ju som vi brukar säga här ute lämpor och knep som fick slangen att släppa. Dvs värme och tid.wink

Fast det är gott när problem löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, därav skriver jag att styrkan och våldet sällan är bästa lösningen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du förstod att jag missade ordet sällan. Det första man blir blind på är ögonen påstås det.blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...