Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Taihamn

Hålsåga vid värmarinstallation

Rekommendera Poster

Hej !

 

Håller på som bäst att dra vämestam genom skrovet på båten. 

Vid ett par ställen har jag blivit tvungen att använda mig av hålsåg för att dra slangen genom utrymmen under durken. 

Det har då varit träkärna i skotten/bäggarna. Bland annat sågade jag mig genom en rätt ordentlig vägg när jag skulle genom motorrummet och in i kabin som var ca 25 mm.

Behöver man fuktspärra i hålens kanter på något sätt för att förhindra träet att suga åt sig fukt? 

I så fall, hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle fuktspärra trävirket, ju viktigare ju mer utsatt och ju längre ner det är.

Skulle borra någon cm större hål än vad slangen behöver. Slipa hålet med sliprulle och sedan epoxi-behandla virket. (epoxi suger in i trä rätt bra och och skyddar även från att trä senare suger vatten)

Skulle även tänka på att undvika att borra så lågt att det kommer att stå vatten i hålet.

Hellre ett större hål än flera små, så borde risken för att det ruttnar vara mindre och lättare att kontrollera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är inredningen behandlad idag? Är det inne i ruffen är det ingen större fara, plywood i båtar tål generellt vatten bra och det kommer sannolikt att funka utmärkt utan behandlig, men är du orolig kan du använda epoxy enligt ovan, eller bara lägga på lite lack eller färg i hålet. Det räcker så länge vi bara talar om lite fukt ur luften.

Nackdelen med epoxy är arbetstemperaturen, det ska vara +18 grader när du använder det för att det ska härda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rör sig enbart om 3 st hål och de är samtliga utom räckhåll för ev. vatten som kan bildas i skrovet. Nu har jag dragit all slang redan men kan lätt koppla loss den på vissa punkter för ev. behandling senare i vår.. 

Tack för svaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inplastad plyfa i en båt på så låg nivå att att slagvatten mm kan komma dit är den sämsta skit man kan tänka sig.

I min första båt - en Bianca 27 - hade varvet gjort så med bottenstockarna. Plyfa som plastats på båda sidor. Kom på detta efter några år av någon anledning. Plyfan hade en mer jordliknande konsistens. Tog bort bottenstockarna och ersastte dem med skivor av homogen plast (rester från båtindustrin här ute) som kapades till och plastades fast.

I min nuvarande båt, en motorseglare byggd av norska Fjordvarvet, har man fuskat till det i betydligt större omfattning än i  Biancan. 

I vattentanken av integraltyp där stommen var av plyfa, dåligt inplastad, där plyfakanterna stod i vatten var plyfan helt rutten, och jag fick bygga en ny tank. http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vattentanken.html

Har märkt när jag tagit hål i vissa skott som går ner så att de kan möta slagvattnet att det är både blött och rötskadat. Dessväre var plastbåtsarbetare på 70-talet inte speciellt noggranna och det är inte säkert att det plastats tätt på besvärliga ställen. Dels så är ju polyesterplast inte helt tät, så inplastad plyfa tar stryk med åren.

Å andra sidan är ju det laminat man la på tjock, så hållfallhetsmässigt är det nog inga problem, men det kan hu förorsaka en viss båtlukt. Sen skulle det ju gå att åtgärda, men för min del ligger det långt ner på prioriteringslistan. angryindecisionsurprisewink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...