Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kiara

Montera sugtömning...

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Är det någon som har en uppfattning om det kan bli strul vid sugtömning om man sätter in två 90 graders böjar på vägen upp till däcksanslutningen, den totala slang längden blir ca. 4 meter.

 

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på hur fabriksmonterad sugtömning sitter. Spontant skulle jag inte montera med två 90 graders böjar. Desls så är det en ganska trög massa som skall sugas, dels så skall man på många ställen handpumpa.. 

Jag har tänkt montera min däckstömning direkt på min tank - på så sätt slipper jag göra nya hål i skarndäck.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag delar spontant Rikard E:s synpunkter. Spontant känns det fel. Det känns ännu mer fel när jag tänker till.

 

1. Det är en stor volym luft som måste pumpas ur innan all luft är borta samt frågan är om vakuumet räcker för att suga upp göret i tanken.

 

2. Är det lika lång ventilationsslang så är det tveksamt ifall 19 mm räcker pga luftens friktion i slangen.

 

3. 90 graders böjar är som gjorda för att träcket skall fastna.

 

Så sammantaget, vill du få problem så bygg men klaga sedan inte på oss när du får ett riktigt skitgöra//Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Förstår att du har någon anledning till att du frågar? Annars är det enklare med en slang rakt upp?

 

Om du inte har en elpump med knivar ( heter det macerator ? ) så tycker jag att det är lösningen, fekalierna och papper finfördelas så risken för stopp minskar? Montera och testa helt enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också fördra en hel slang.

Det kan ju finnas en anledning till varför TS vill ha två 90 graders böjar. Man får ju lite mjukare 90 gradersböj om man sätter ihop två 45-gradare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ju lite mjukare 90 gradersböj om man sätter ihop två 45-gradare.

Ja, och dubbelt så många möjligheter till läckage och odörer. Försök att hålla dig till en slang, så kort som möjligt och med så få och mjuka böjar som möjligt //Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det blir några problem så länge du inte låter skiten ligga längre tid och använder rätt typ av toapapper

Många kör ju tömning med självfall utan problem

När min tömningspump la av på väg till Väderöarna på en tidigare båt så fick det bli att tömma med en manuell pump av nedan typ. Inga kraftiga grejer precis men funka kanon. Ca 1.5m höjd. Segt att pumpa ut drygt 100L som gärna ville skvätta tillbaka när det träffade vattnet :)

Mao så borde det inte krävas så mycket för att få ut skiten så länge man sköter skiten rätt

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4400

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att det blir några problem med ett par böjar även om det är bättre att undvika dem. Pumparna - både de manuella och automatiska - är kraftiga nog för att pumpa den reelativt lättflytande geggan genom både en, två, tre, fyra, fem, ... böjar.

En korv eller två , en meter toapapper och tre liter vatten blir ju faktiskt inte så trögflytande.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog undvika 90 graders böjar då dessa invändigt är väldigt tvära och kantiga. Man bör nog även unvika att ha sträckor där slangen ligger vågrätt, risk finns att innehållet i slangen torkar/klibbar fast. (vattnet rinner undan och papper mm torkar fast)

Så kort väg och så rakt upp som möjligt, tror jag är bäst.

Att suga direkt ur tankens övre del tror jag inte alls på. Man måste ansluta till tankens nedre del eller under denna, så att suget bara förekommer där det finns vätska/innehåll, (så fort pumpen suger luft så kommer det inget mer ur tanken)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bland kan det ju va så att man måste lösa ett problem av någon anledning. Det är då inte säkert att det blir det mest optimala.

Själv skulle jag absolut in i det längsta försöka dra en hel slang, även om han får göra ett större hål som även är ovalt tex genom ett skott.

Anledningen till varför TS vill ha två 90 graders böjar har han inte anngett - vad jag kan se.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er..Igen...

Kommer inte att använda några 90 gradare utan går på större hål och en fulare dragning i en garderob...Tack för alla tips....Janne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...