Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
zacko

Vatten i motoroljan mercruiser 4,3l år 2000

Rekommendera Poster

Hej! köpte mig en ny båt i förrgår, kom hen och skulle börja kika igenom grejerna, dum som ja va missade ja att kolla olje stickan , då säljaren redan hade startat upp båten när ja kom och de va kålsvart ute.

Dagen efter började ja kolla på grejerna o då visade de sig att motor oljan var alldeles mjölkig på stickan, lossade påfyllningslocket på oljan och såg att de va vatten droppar där.

Motorn är en mercruiser 4,3l från 2000

Kan det vara så att det har blivit så mycket kondens under vintern när båten har stått ute att oljan kan bli mjölkig elller är det något annat fel?

Typ limpor, topplockspackning, spricka block eller något annat?

Min fråga är hur man felsöker detta fel steg för steg!!!

Vart börjar man???

mvh//johan

Jätte tacksam för svar // mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj det där låter inget bra. Men för att kunna ge ett bättre svar, så måste du säga hur motorn är kyld. Det finns ju några varianter och ditt problem kan lättare felsökas om vi vet vilket kylsystem du har.

Om det är så den är sjövattenkyld, så låter det som en dålig vinterkonservering. Och då är det antagligen spucket block. Med tanke på att ni knappt har kört något, och oljan är mjölikig så låter det tyvärr att den är fryskadad. Det blir ingen namnvärd kodens under vintern i motorn. 

Surt, räkna med nytt block för 15.000 plus jobb, runt 20.000 - 30.000 beroende på hur mycket du kan göra själv?



Tycker nog säljaren skall ta ett stort ansvar här. Han har troligen gjort bort sig gällande vinterkonserveringen,  jag skulle försöka häva köpet. Eller få en rejäl prutförmån. 

Inte kul att börja våren med detta, du lär inte vara ensam om detta nu på våren. Det har varit riktigt kall vinter. Många frysta motorer kommer behöva bytas, vilket gör att det kan bli svårt att hitta någon som kan hjälpa dig.



1. Skruva ur tändstiften, och se om något tändstift ser väldigt rent ut.

2. Ta ett komp prov, kan vara intressant se om någon cylinder har en spricka.

3. Skruva bort limpor och knän, för att se skicket, har du tur kan något vara dåligt och rostat igenom under vinter och vatten har runnit ner i en cylinder och vidare ner tråget under vintern.

Mer avancerade felsökningar kräver ju att man börjar skruva ner motorn. 

Fy fan vad surt, att börja våren med detta.



Lycka till

Kristian

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då detta är ett fel(dyrt/allvarligt) som säljaren troligen visste om alt att han klantar sig med konserveringen låter det för mig som du har rätten på din sida.

Hur skrevs kvitton?

Befintligt skick finns inte längre utan om säljaren skall gå utan ansvar för kända/uppenbara fel så skall han friskriva sig allt ansvar på kvittot

 

Börja inte riva i grejerna utan kontakta säljaren. Läs på lite och googla fram liknande exempel. Troligen kommer han hävda befintligt skick vilket han inte kan.

Du bör som de flesta andra ha 50000kr rättshjälp i din hemförsäkring som står för dina advokatskostnader vid ev stämning

 

Nu ska man kanske inte dra det så långt direkt som med stämning mm men om du vet att en stämning bara kostar dig en självrisk så är det enklare att vara lite tuff och självsäker mot en ev krånglande säljare

 

Ett problem kan ju dock vara att säljaren kan hävda att motorn frusit sönder tex första natten i din ägo :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!!

Motorn är sjövatten kyld, kollade stiften å alla såg ok ut, fyllde upp limporna å ingen av dom läckte (trycksatte dock ej men de behöv väl inte i och med att dom brukar rosta invändigt va?) komp testade den i lördags å fick 10 bar på 3 av cylindrarna och 12 bar på de andra tre.

Har kontaktat säljaren och väntar på svar, har ställt några krav.

Annars blir det att kolla topplockspackningen. E den hel så e de bara att beställa nytt block va?

Vet du va en felsökning på verksta kan kosta?

mvh//johan  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte måla faan på väggen men.....

Om limporna rostat sönder under vintern låter inte troligt däremot kan dom frysa sönder, och nej du kan inte kolla genom att bara hälla i vatten.

Om det kommit in vatten bakvägen så syns det på stiften, dessa blir vita. och blir det för mycket av den varan så slår det tvärstopp, vatten går ej att komprimera.

I o med att motorn är sjövattenkyld så är det stor risk om man inte utfört konserveringen på rätt sätt att det blir kvar en ficka med icke glykolblandat vatten, ja sedan är ju skiten gonatt om man har otur.

Konserverade ni motorn igen efter provstart hos säljaren? det är minusgrader fortfarande om nätterna.

Komp prov har du ju gjort 10-12 kg är ok

Koll av stift har du ju också gjort och alla var svarta det är ok

Kör runt motorn utan stift och se om det kommer vatten droppar ur stifthålen.

Nej kondens ger inte oboy utseende på hela olje volymen. Och det bör inte blivit så mycket under vinterförvaringen, det kan bli några droppar på oljelocket.

Byt olja, slå i något billigt och testa om oljan blir oboj igen. Om detta händer så se nedan.

För att komma vidare så är det bara att riva av insuget, då ser du lyftargalleriet kan vara en spricka där. Vidare så blir det att riva av topparna.

Här skulle nog jag stanna innan du börjar med ovan. Du måste få med säljaren innan du river i maskin. Om inte du startat maskinen efter hemkomsten och upptäcten så var ju motorn trasig när du köpte båten, kan ju vara så att säljaren var ovetande av vad som hänt under vintern

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! tackar för svaret.

Har du något knep på hur man gör för att provtrycka limporna, på min maskin hänger dom ihop med knäa tror ja?

stiften var svarta och fina

Bytte olja 2 ggr efter att ja kommit hem och startade upp och körde me vatten i en kvart 20 min å avslutade med glycol sen pumpade ja ur ca 5,5l oboj sen bytte ja olja 2ggr till så de såg hyvsat ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt enkelt att provatrycka limpor, speciellt inte om de sitter på plats i båten. Det finns lite olika knep, här ett sätt:

http://forums.iboats.com/mercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives/testing-exhaust-manifolds-leaks-288629.html

Jag hoppas det inte är några problem med din motor även om det bådar illa. I värsta fall så har jag en Mercruiser 4.3 från just 2000 ståendes till salu ifall du skulle behöva köpa. Lyfte ur den då jag håller på att montera en V8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...