Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Slowrider

Hur vet man att batterierna är slut?

Rekommendera Poster

Hej!

När jag rotade kring bland gamla papper till båten såg jag att förbrukarbatterierna till båten var inköpta redan 2003. Jag hade ju problem med att det verkade ta slut på kräm lite väl fort när vi var ute i båten i mörka augusti.

Tänkte först att det är väl enkelt utrett genom att låta dem stå en stund och sedan mäta upp dem och har därför haft dem frånkopplade från solcellsladdaren (som ju laddat som bara attan denna soliga månad) och övrigt i ett par dagar nu. Men nu kom det lustiga, startbatteriet som är nyast (2008) visade 12,9V, förbrukarna visade 13,1V och 13,3V. Detta verkade ju mysko och då tog jag för säkerhets skull och hämtade proffsinstrumentet från min servicebil för att vara säker men det visade bara ca 0,02V mindre.

Samtliga batterier har ett övervakningsfönster där man kan se om batteriet är ok ifall det är en grön ring eller inte, och det är det.

Går det att se på något annat sätt om de är förbrukade?

Jag blir tokig...

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte ge dig ett proffsigt svar då jag ej är proffs i ämnet, dock vet jag att min bank är slut, visar 13,2 efter en vecka med solcellerna inkopplade, sätter på radio, innerbelysning och 5 lanternor, förbrukar 5,7A i ca.30 minuter alltså på sin höjd 3 AH, och banken pendlar mellan 12,5 och 12,6V, enkel slutsats batteribanken helt slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Westfjord!

Så, jag måste belasta batterierna för att få veta då. Ok, då får de åka in när jag fräshat klart bland elen och se vad som händer. Dippar det ganska snart under 12,7V får man väl anta att de är slut helt enkelt.

Såg att Hjertmans hade rea (?) på batterier Tudor/Exide Marine Dual TR350. 80Ah/ 350Wh. för 850 spänn, kanske ska slå till då.

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte var du bör i landet, men jag vet att TH Pettersson går under det priset om man tjötar lite, köpte 5 st sådana förra veckan för 750 kr/st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon och en bra fortsättning på påsken!

 

Hoppas att ni som jag får lite tid med båten för solen skiner och det verkar bli en bra dag.

 

Tyvärr håller jag inte med er angående era antaganden angående batterier som är slut.

 

Lite elementär batterilära.

 

Ett 12V batteri är uppdelat i 6 sektioner. Varje sektion/cells spänning (vid fullladdat batteri) är 2,12V. Detta ger spänningen 12,74V alternativt syrans densitet/specifika vikt 1,28 (vid temp 20grader C).

 

Ifall spänningen vid ett flertal gånger sjunker under 10,5V (alt dens under 1,12) förstörs batteriet.

 

Laddningsspänningen vid batteriet måste vara minst 12,74V +1,2V (EMK) det vill säga minst 13,92V men ej över 14,4V (då gasar batteriet), Gäller vid +25grader C

 

Nu till pudelns kärna

 

Hur skall jag veta i vilket skick mitt batteri är i? Ett sätt är att ladda fullt, låta batteriet återhämta sig och sedan provbelasta. Detta kan man göra antingen med ett speciellt instrument eller sätta en förbrukare på batteriet ex. har man ett 75Ah batteri så sätter man en 3,75A belastning, kopplar en voltmeter och ser hur lång tid det tar innan batterispänningen är 10,5V.

 

Räkneexempel: 3,75A x 10 h = 37,5Ah. Du har med andra ord bara kvar hälften av batteriets ursprungliga kapacitet (Obs, gäller vid rumstemp. Är det kallare så sjunker batteriets kapacitet)

 

Hoppas ovan var/är till vägledning//Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Nitro!

Äntligen ett riktigt svar. Får jag bara intyga att enda sättet är att just mäta belastningen.

Annars ser man med tiden att batteriet tar inte emot laddning lika bra. Det blir fulladdat fort , men sedan töms det snabbt. Fast vid full laddning så visar den naturligtvis rätt spänning. Det är därför man måste belasta när man mäter

Orsaken är sulfateringen. Det enda jag vet är att Kaliumpermanganat, KMnO4, som biter på sulfateringen. När jag var ung och fattig student så repererade jag g:a bilbatteriet i min skrothög till kärra med just det. Snodde lite kaliumpermanganat på kemin. Hällde ut batterisyran. I med kal.  Hällde ut sköljde. Sedan i med ny syra, svavelsyra, från samma leverantör. Ladda fullt med låg ström länge. Sedan hade jag ett nytt batteri i flera år. Fast detta är absolut inget jag rekommenderar. Slabb göra och farligt och frätande vätskor mm. Diskbänken  tycker inte om det heller för att inte säga mor i köket.

Det absolut säkraste sättet att få reda på att batteriet är slut är ladda, sedan upptäcker man att det är inte fullt, startmotorn säger ...äää...äää men drar knappt runt. Man laddar, och det hela upprepar sig några gånger. Då blir man förbannad angry å DÅ vet man att batteriet är slut.

Jag har originalbatteriet kvar i min bil och laddar den numera med ett Ctek då å då. Batteriet är sedan 2001, (gammal bil) Fortfaraqnde kanon skick. Man skall hålla ett bly-svavelsyra batteri alltid uppladdat så blir det inte så mycket sulfatering.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mycket enkelt sätt att hålla koll på sina batterier är följande: Man gör en konstlast med några billampor. Storleken på konstlasten bör vara runt 1/20 av batterikapaciten eller någon slags stor normalförbkuning. Ofta är runt 10A vettigt, tex 2x55W lampor. Se till att batteriet är helt toppladdat och koppla in lamporna. Låt lamporna lysa i så många timmar att batteriets kapacitet bör ligga på 60%. Vänta någon timma och mät sedan polspänningen. Det här kan man göra ett par gånger om året men det brukar räcka med vår och höst. När batterierna börjar närma sig slutet av sin karriär så ökar takten på hur mycket spänningen från det ena till det andra tillfället.  Alternativt kan man ladda ur tills man kommit till en viss spänning men det kräver mer passning. Gör man det här från det att batterierna är nya så har man god koll på när slutet närmar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, som andra skrivit ovan så har ett fulladdat batteri vilospänningen 12,72V. Då faller det på sin orimlighet att dina batterier efter flera dagar utan inkoppling på laddare/solpanel skulle visa 12,9 13,1 och 13,3V. Något är fel. Förstår dock inte själv vad det är för så brukar inte förbrukade batterier uppföra sig!

Återstår att belastningsprova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skrev; Tänkte först att det är väl enkelt utrett genom att låta dem stå en stund och sedan mäta upp dem och har därför haft dem frånkopplade från solcellsladdaren (som ju laddat som bara attan denna soliga månad) och övrigt i ett par dagar nu.

Hur lång är en stund? För min del tänker jag mig den stunden som 24 timmar i detta sammanhanget om jag skulle mäta.

Normalt för mig är en stund kanske 15 minuter men aldrig längre än en timme. Det är kanske det perspektivet TS har!?

Att ett förbrukningsbatteri klara sig i 10 år tycker jag är mycket bra. Jag hade nog bytat batteri betydligt tidigare. Mina förbrukningsbatterier är från 2008 och jag hade känsla redan i fjol att kapasitetenhade miskat en hel del och det är möjligt att de får stryka på foten redan denna vår.

Fast det finns en anledning till. Ev köper jag Biltemas AGM-batterier. Då jag tror att de kan sitta på vilket håll som helst i en segelbåt, skulle jag få plats med 4 st 95Ah AMG-batterier i stället för 3 vanliga blybatterier på den platsen jag har till förfogande.

Har ställt frågan tidigare på MG, vad annser MG´s skribenter om Biltemas AMG-batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den klassiska angivelsen att ett fulladdat batteri som stått oanslutet ett tag har 12.72 V (25 °C), är inte riktigt sann längre. Tillverkarna av underhållsfria batterier (med grön punkt) samt SGM och GEL-batteritillverkare har numera lita andra legeringar i batteriets elektroder och lie högre syrakoncentrationer, så denna tomgångsspänning är numera högre, för vissa typer uppåt 13.1 VDC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, då fick jag förklaringen till att mina förbr.batterier (AGM av mkt. hög kvalitet-samma som sitter i de flesta telestationer som backup) visar en vilospänning på 13-13,1 V även efter flera veckor i vila.

enlightened

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man vet att batteier är slut?

Mja, de tar aldrig slut, de blir bara sakta sämre och sämre. De tar slut när man blir tillräckligt irriterad för att ta smällen i plånboken och byta dem. Eller OK, när det börjar bli tveksamt om motorn tänker starta. Finns inget enkelt sätt att se utifrån.

Man  kan mäta upp kapaciteten enligt beskrivning ovan, men facit är ju vad du märker i drift; räcker batterierna för att ligga i naturhamnen sålänge som du vill eller tar de slut för fort?

Har för mig att 6-8 år är livslängd på batterier i båt med normal misshandel. Det kan gå fortare om man djupurladdar ett par gånger, de kan gå längre om man har mycket kapacitet som man kan tappa en del av utan att det märks.

Jag har filosofin att köpa vanliga vätskebatterier med billigaste Amperetimme per krona. Billigare att byta om man råkar förstöra dem. Min motorbåt lutar heller inte mycket normalt sett. När lutningen blir så att syran börjar rinna ur batterierna så har jag andra bekymmer, typ håller på att sjunka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om man har gått och blivit lite väl voltfixerad ? Brukar byta bank när batterierna vid kortare belastning i naturhamn visar 12,4-12,5 Volt, då säger också min NasaBM-1 att 50%,av batteribanken är förbrukad, byter bank och år strålande värden...medan en bekant till mig vägrar byta bank innan han behöver, hans bank visade 12,5V så fort han slog av motorn, han hade efter 2-3 dygn i naturhamn 12,0-12,1 Volt, så har det sett ut nu i fyra år....han log vid ett tillfälle ute i 6 dagar förra sommaren utan laddning och då visade Nasan 11,8 volt, men allt gick som vanligt, kyl, VHF, radio, data, mobilladdare o.s.v så frågan är vad man skall gå efter, hans bank installerades 2002 bestående av 5 st 75 Ah Tudor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Toaen.

Vill bara upplysa om ifall jag var otydlig att de hade stått oanslutna till annat än friska luften i 3 dagar när jag mätte på dem senast. Skall dit igen i morgon och belastningsprova dem och då är det en vecka sen jag hade laddare eller annat inkopplat på dem.

Intressant detta att det finns batterityper som har högre vilospänning, skall kolla märke och typ för att se om det kan vara förklaringen för mig också.

Det som även var märkligt och som jag glömde nämna i frågan var att solcellsladdaren visade enbart grön diod, vilket skall vara lika med att batterierna är fulladdade medan min Ctek200, som jag brukar koppla in när jag ändå är där, efter ca 4 timmar fortfarande visade lampa 1 som skall vara mjukstart för laddcykel alternativt avsulfatering.

Tack alla ni andra som svarat, jag har insett att det inte var en helt enkel fråga att svara på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När batteret blir gammalt och sulfaterat så har de från början små sulfatkristallerna (många med sammanlagt stor yta) ombildats till större men färre , med sammanlagt mindre yta.

Då ökar det inremotståndet i batterietså det får svårt att ge ut (eller att ta in) större strömmar. Samtidigt kommer en större del av de aktiva kemikalierna i batteriet att bli bundna i kristallerna, så kapaciteten i Ah krymper.

Ett halvsulfaterat batteri som är fulladdat komer att ha nästan lika hög vilospänning som ett friskt batteri, men syran i batteriet kommer att ha lägre syrahalt (=lägre densitet) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke- om nu vilospänningen på vissa batterier är högre än de vedertagna 12,74 V, behöver då batterierna en motsvarande högre laddspänning?

 

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Så batterisyradensiteten är ett bra mått på laddningsläget!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Provade att hänga på en belysningslast snett över de bägge förbrukarna då de är av samma sort, märke och är lika gamla och lät det gå ett par timmar.

Det ena batteriet visade då 12,74V och det andra 12,51, jag antar att det betyder att det ena är mer förbrukat än det andra, men då de är lika gamla byter jag nog bägge i alla fall.

Startbatteriet körde jag en stund också men det tappade bara till 12,91V på ungerfär halva tiden, jag betraktar det som ok. Detta batteri är också nyare och startmotorn har gått som attan hela sommaren.

Tack för hjälpen!

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bor du, jag kan ta hand om dina batterier.  :-) De verkar inget fel på dem.

12,7 V är fulladdat och 12,3 V är halvladdat. Om du lastat på 50 - 100 W under några timmar och batteriet visar så bra värden som du har så finns det ingen anledning att byta ut dem.

Gör ett försök till. Låt en 50 W lampa belasta varje batteri i fem timmar efter det att d laddat dem fullt. Låt batteriet vila i tre timmar. Ett fräscht 80 Ah batteri borde då vara 3/4 laddat (12,5 V) och ett lite sämre halvladdat (12,3 V). Är det halvladdat efter fem timmar har du i praktiken ett halvbra batteri som börjar bli dags att byta ut om man vill ha en riktigt bra batteribank.

Du kan också ladda ur batterierna med 50 W lampa och kolla spänningen en gång i timmen. Avsluta försöket när spänningen når 11,0 V och ladda då genast batteriet igen.

Ett nytt 80 Ah batteri bör efter 10 timmars urladdning med en 50 W lampa vara halvfullt, dvs 12,3 V efter tre timmars vila (eller ca 11 V vid ett lite större strömuttag). Når du 11 V efter 8 timmar har du ex.vis ett batteri med ca 80 % kapacitet.

Mackey

Lagt till lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...