Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Figo

behandla teakplywood i kabinen?

Rekommendera Poster

hej!

har nu rivit ur min  år gamla heltäckningsmatta ur kabinen i Regalen. Ska lägga in  12 mm durkplywood som jag limmar på befintligt golv. Har två frågor:

behöver jag behandla undersidan på plywooden inna jag limmar den mot befinslig durk?

vad föreslår ni för lack? Har kollat på exvis biltemas Fernissa (syntetisk) Det är ju inne i kabinen och regnar det på durken där har jag större problem smiley

mvh

L-G

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte in en durkplywood i förra båten (coupé-typ) som jag lackade med 2-komponentlack. Både på översidan och på undersidan. Var liksom lättast att ta samma lack på bägge sidor speciellt som man också lackar ändträt. Jag valde 2-komp för att det är mer tåligt för slitage. Sista lagret fick en dos Halka-nix för att undvika rutchkana.

Vanlig fernissa funkar säkert bra det också.

Iofs skruvade jag min plywood för att kunna lyfta och få bort skräp under som alltid kommer in i springor som uppstod även om jag var extremt noggrann.

För att malla använde jag den gamla mattan och märkte ut där den inte riktigt slöt tätt mot sidorna och ritade ut på en pappbit. Sen la jag in pappen och konstaterade att det inte var helt hundra och gjorde en ny mall som passade bra. Den använde jag som mall till en spånskiva jag hade liggande och sågade ut den.

Då upptäckte jag att golvet inte var helt plant så jag fick slipa undersidan på dessa ställen för att den skulle ligga bra. Sen använde jag spånskivan som mall till durkplywooden.

Samtidigt märkte jag ut de två luckor jag hade i durken och sågade ut dem.

Durken lackade jag sedan 8 eller 9 lager, de första förtunnade innan den sattes dit.

Det blev mycket jobb men jäkligt fint när det blev klart.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för bra tips om arbetsgången!

Kommer nog inte att använda två komponentslack då slitaget inte blir så stort nere i ruffen. Ska även byta pentrybänk och luckor (teakplywood) och tänkte köra samma klarlack på alla ytor.

Är i valet och kvalet om jag ska limma eller skruva. Känns som det mindre chans till knarr i golvet om jag limmar med sika.

Hur viktigt är det att lacka baksidan på durkplywodden om jag limmar fast den mot befintligt golv i ruffen?

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knarra kan det nog göra oavsett om du limmare eller skruvar. Hänger nog mest på passformen.

Frågan om du måste lacka undersidan då.

Du måste lacka ändträet. När du ändå håller på med det är det snabbt gjort att lacka undersidan också. Den behöver inte ha lika många lager men om du ska undvika att skivan slår sig bör du lack undersidan också.

OK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då följer jag ditt råd. Några lager på undersidan och ändträet.

Återkommer med någon bild på resultatet

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...