Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Sign in to follow this  
studiobtc

Ekolodsgivare vedrörande montering inombords

Recommended Posts

Jag har nu monterat min eolodsgivare på 2 olika ställe med Sikaflex och ingen av de ställen fungerar. (Fungerade när jag pröva med en vattenfylld påse och givaren i påsen).

 

Så nu är min tanke att plasta fast ett 110 avloppsrör och fylla med vatten och sänka ner givaren.

Kommer det att funka att göra såhär när sikaflex inte fungerar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska tilläga att det är lutning på stället där givaren skall monteras så pvc rören kommer sågas efter lutningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fungerar det med vattenfyld påse så ska det bara fungera med rör som är vätskefylt dock inte rent vatten som kan frysa bättre med glykolblandat och glöm inte bort och sätta lock på röret

Ps förmodligen har du fått luft i sikan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade exakt samma problem när jag skulle montera givaren. Fungerade perfekt med givaren o påse med vatten. Fungerade inte alls när jag limmat fast givaren.

Om jag säger att jag provade på 15 olika ställen så är det nog en aning i underkant. indecision

Skulle ut och semestersegla så jag stoppade givaren i en påse med vatten och satte fast det hela i en klamma. Fungerade perfekt i 4 dar - sen var vattnet slut.

Plastade fast ett rör där ekolodet fungerade med givaren i påse med vatten och där en gammal givare suttit i ett rör med nån vätska i. När jag stoppat givaren i röret och fyllt med glykolblandat vatten så fungerade lodet inte alls. Då gav jag upp och la ner projektet.

Hade ett precis nyinstalerat lod och logg med genomgående givare så fick det duga. 

Men det hade varit inresant med ett fiskeekolod så man kunnat se laxar, mörtar, valhajar och andra otänkbara fiskar. wink

Att hela projektet torskade kan det möjligtvis bero på för tjockt skrov?

men varför fungerade lodet perfekt när jag hade givaren i en påse med vatten!!!???

Har montert ekolod med akterspegelsgivar innombord med framgång  tidigare.

Helt ofattbart.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mitt skrov är ju också ganska tjockt men det finns ju båtar med inombordsgivare som har betydligt tjockare skrov...

 

Jag är i behov av mitt ekolod eftersom jag fiskar stor del av sjötiden, och båten ligger i vattnet så en genomskrovsgivare blir dyrt med tanke på att jag behöver plocka uppbåten för ett sådant ingrepp..

Tycker bara det är märkligt att det inte fungerar när det fungerade med påse, men möjligtvis luftbubblor i sikan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan testa med WC-kitt, det har jag kört med hela förra säsongen med bra resultat.

Men jag använder bara lodet för att ha koll på djupet!

På lillbåten som används till höstfiske så är det akterspegelsgivare som gäller (till samma lod), och man får bättre resultat på samma vatten när det gäller detaljer (djupkurvor och ev.fisk) med akterspegelsgivare!

Share this post


Link to post
Share on other sites

men om jag sågar ut röret efter skrovets lutning och sänker ner givaren blir det ju fortfarande en lutning i röret för givaren. Har det någon betydelse?

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att lodet ska visa rätt map djup, bottenbeskaffenhet etc så måste givetvis själva givaren sitta monterad vinkelrätt/vågrätt vad man nu vill kalla det jfrt med vattenytan. Att skrovet lutar måste du kompensera för vid monteringen.

Själv har jag i ett antal båtar tidigare monterat ekolod både på traditionellt sätt på akterspegeln (efer lite justeringar hit och dit har det alltid funkat mkt bra), jag har haft genomskrovsgivare i ett par träsnipor och akterspegelsgivare monterat inombords både limmat med Sika samt monterade i fastplastade vätskefyllda rör. Resultatet för de sistnämnda har för det mesta varit tillfredsställande, dock med viss prestandaförsämring gällande vattentemperaturen som inte alltid varit konsekvent samt -och det är värre- dels har prestandan sjunkit mer eller mindre mycket vad gäller möjligheten att kunna utläsa språngskikt, bottenbeskaffenhet (mjukt/hårt) samt i viss mån räckvidd/djupkapacitetet. Det sistnämnda har inte intressarat mig nämnvärt eftersom fisket inte skedde över större djup än de 60-70 meter där man märkte skillnaden. Eller ja, fisket i sig bedrivs ju ofta över dessa djup, men bottenbeskaffenhet och -struktur blir av mindre intresse i dessa fall (Laxtrolling på Vänern/Vättern)

Numer har jag segelbåt och när jag beställde min plotter/ekolod från USA så beställde jag även en extra givare av typen shoot-tru-hull. Den är alltså avsedd att montera inombords och sas skjuta signalen genom skrovet och helt klart skulle jag välja en sådan om jag idag skulle utrusta en trollingbåt. Det enda man inte får är tempgivare, men eftersom det enda en sån bidrar med är ytvattentempen så finns det andra -mer exakta- metoder att mäta detsamma. I övrigt är det en jkl skillnad på prestanda. Jag har ju båda varianterna och roade mig en sommar med att jämför prestanda på dessa 2 och det är mycket mer än man tror som man tappar i signalstyrka om man monterar en akterspegelsgivare inombords, hur väl man än gör montaget.

Edit: Dubblerade meningar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alright...Känner inte för att lägga ut 1000 spänn på en bra givare just nu, vill först få igång den jag har och hoppas att det räcker för mitt ändamål..

Att skrovet lutar är ju ett minus, hur löser ni det? går det att göra nån påbyggnad med sikaflex som gör att det blir rakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det en akterspegelsgivare kan du ju fästa den på ett eller annat sätt hängande i röret. I ett av de fall jag monterade i rör överarbetade jag det hela litegranna: Jag limmade med PL400 (el liknande, nåt konstruktionslim var det iallafall) en sockel inuti röret för att få givaren att hamna vågrätt. När jag plastat fast röret och fyllt med vatten stoppade jag ner givaren och skruvade på locket på röret. Sladden från givaren drog jag genom ett hål i lockat som sedan tätades med nån sorts kitt. På undersidan av locket hade jag fäst en dubblerad bit fjäderstål från en angelvippa som på det viset låste fast givaren mot klacken/sockeln den vilade mot.

Lite mer jobb än att klibba på Sika men det såg bra ut, fungerade suveränt samt var lätt att demontera efteråt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska man montera ekolodsgivare invändigt så bör man göra det ordentligt så att man tappar så lite effekt som möjligt. Kolla först med en vattenfylld påse. Limma fast ett platsrör (avloppsrör) med epoxi eller plasta fast. Sätt i givaren och fyll med glycerin. Sätt på ett lock. Det funkar. Limmar man med sika el likn finns alltid risken att det inte funkar och då är det inte kul att flytta givaren. Att skrovet inte är parallellt med botten gör inte så mycket, givaren har en ganska bred lob, sämst blir det när skrovet kränger mycket. I en båt satte jag givaren mitt i långskeppslinjen men plasten var väldigt tjock så jag fräste helt enkelt ut en bit. Men det gick ju enkelt eftersom jag gjorde det på land och kunde borra ett pilothål. Men visst går det att montera både ekolod och logg i sjön, om man vill. Fast det kan ju vara lite varmare då. En bra variant är att sätta en genomgående givar invändigt i ett rör och sen, när tillfälle ges, montera den riktigt. Det finns fö givare där innanmätet lutar 12 eller 20 grader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har min akterspegelgivare limmad inne på skrovet ca:10cm tjockt, limmad med vanligt utomhuscilikon, har fungerat i 4 år nu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joxade länge med allehanda silikon och sika utan att riktigt lyckas. Det enda som hittills funkat för mig är att slipa ytan som givaren limmas mot ren och så plan som möjligt och sedan ett tunt lager lim så att givaren ligger så dikt an mot glasfiberytan som möjligt. Är ytan jämn och slät bildas det inte så mycket luftbubblor. Få lim fäster för övrigt riktigt bra på givarens glatta plastyta, en fin egenskap om man någon gång vill ta bort givaren och flytta den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många säger att sikaflex går utmärkt, jag har aldrig provat men det borde gå. Men ju mer olika material man blandar ju mer dämpning blir det.

Med framgång har jag haft ett plaströr med lock (från en fettpatron) som jag gjutit fast med plastic padding. Monterat givaren i locket och sedan fyllt upp röret med glyserin (fryser ej)

När ett nytt ekolod senare monterades så limmade jag dess aktergivare direkt mot skrovet efter att jag plastat upp en klack för att få eko-strålen mer lodrätt. Fungerade bra tills den lossnade (hade glömt riva av skyddsplasten). Återlimmade sedan och det fungerade perfekt.

Undvik att montera mitt i skarven mellan skrovhalvorna, nära skott eller på andra ställen där det kan finnas luftinneslutningar, distansmaterial, metall eller annat som kan störa som äter upp energin från ekoplulsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska göra ett nytt försök i morgon och hoppas att det fungerar bättre.

 

Min plan är att plasta fast ett 110 pvc avloppsrör efter att jag sågat det i samma lutning som skrovet. Jag har inte saker för att göra en seriös plastning så jag kommer använda ett kit plastic padding för att limma fast röret och om det skulle läcka någonstanns tätar jag efteråt med sikaflex.

Givaren kommer sänkas ner i röret och röret fylls upp med glykol/vatten för att undvika att det fryser. Har en 110 muff som sätts fast på röret när givaren är nersänkt.

Tror ni jag behöver göra en klack på skrovet så givaren blir placerat så plant som möjligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag plastade fast ett rör på lämplig plats. Givaren hängde i kabeln någon cm ovanför botten. Det fungerade bra. När givaren låg på rörets botten fungerade det sämre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du båten på land? Funkar  det med signalen då båten ligger uppallad? Ska också montera en ekolodsgivare. Har ingen erfarenhet av dylikt montage.

 

/Moltas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

studiobtc, om jag fattat rätt så har du monterat givaren direkt mot botten där det lutar. Då blir det fel för du skickar signalen snett. Har du försökt att kompensera med Sikatjocklek, så blir det fel för det blir för tjockt Sikalager. Att det fungerar med plastpåsen beror troligen på att du riktar givaren i rätt, lodrätt, riktning i påsen. Jag har monterat en Silva-givare i plaströr framför kölen på en segelbåt och där var laminatet tjockt,men det funkade. Du får aldrig ut samma prestande med ett innombordsmontage som med en utvändig givare, men oftast blir det gott nog. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

excel319

Jag trodde också som du gör.

Har tidigare monterat en akterspegelsgivare innombords i min bohusjulle av glasfiberlaminat. 

Naturligtvis där skrovet var relativt vågrätt, men ändå lutar en aning 10 -15 grader.

Fungerade perfekt.

Fick samma problem som studiobtc som jag redogjorde i inlägget ovan. Ekolodet fungerade med givaren i en plastpåse med vatten men inte när det limmats mot skrovet eller när den stoppades i ett rör fyllt med glyckolblandat vatten.

För mig är det hela helt ofattbart varför det inte fungerar.

Kan det va givaren?

Att det skulle va luftblåsor i Sikaflexen eller siliconen, använde båda sorterna - men ej samtidigt - har jag svårt att tro. Jag provade på minst 15 olika ställen. Dvs i princip över hela båten.

Har egentligen lagt ner projektet. Skaffade mig ett lod kombinerat med logg och en givare som går igenom skrovet. 

Lite inspirerad av denna tråden kommer tanken. Jag skulle kanske slipa ner skrovet till säg 5 mm precis där jag sätter givaren, bara för att prova. Men det kanske är bäst att göra nån gång jag står på land. Taskigt att slipa igenom om skrovet inte skulle va så tjockt just på den punket jag slipar, som jag mätt upp på andra ställen. wink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toaen, tror du att det kan vara så att du får en större aktiv yta vid användandet av plastpåsen och att det är det som gör skillnaden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sika är kompresibelt och därmed ljuddämpande, de tryckpulser ljudet ger upphov till omvandlas till värme. Ännu värre blir det om det finns luftbubblor. Vatten däremot är okompresibelt, därför är metoden med ett fastplastat, vätskefyllt rör bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sant, men det förklarar inte fenomenet som toaen upplevt. Det är fortfarande ett mysterium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menar du att plastpåsen är större och vattnet finns runt om givare. När jag limmade fast givaren, De flrsta gångerna med silicon och de senare gångerna med sikaflex så täckte kletet i princip bara givarens yta plus några mm runt om och max 2 mm tjockt. Plasten på insidan är ju inte helt jämn.

När givare var i en plastpåse med vatten fanns det kanske flera cm vatten run givarens bottenplatta. avståndet från skrovet var mellan plastpåsens tjocklek till närmare ett par mm.

Att jag skulle fått luftblåsor i siliconen/sikaflexen tror jag knappast - och absolut inte 15 gånger i rad Jag är inte så noga med att ansa skägget och kamma håret eller bortsa skorna, men när jag gör nåt hantverksarbete brukar jag va pedantisk noggrann.

Det som är konstigt är att kodet inte fungerade när jag plastat fast ett rör och hade givaren i det med glycolvatten runt.

Jag har i och för sig inte provat lodet med givaren direkt i vattnet, men varje gång jag sågat loss givaren, provade jag med givaren i en påse med vatten på ett nytt ställe och då fungerde det. Även under de följande semesterseglingen fungerade det i 4 dar med givaren i en plstpåse med vatten. efter 4 dar ahde vattnet läckt ur påsen - sen gav jag upp. 

De 10 sista gångerna (minst) provade jag med en påse med vatten limmade dit givaren och kollade om det fungerade direkt innan sikan härdat. Det är besvärligt att lossa givaren i härdad sika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag lyckades sm sagt inte med sikaflex tricket, så min lösning blev ett rör med vatten/glykol och en nersänkt givare, då fungerade det klockrent :)

 

Antagligen lyckades jag att få bubblor i sikaflexen varje gång...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis - du slog mig med ett ekolodsdjup. wink

Får kanske testa igen. Jag har ju ett fastplastat rör, men frågan är om jag kan hitta ekolodet och givaren. Det var tre år sen jag gav upp. sad

post-945-1394237445,4852_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänker montera ett ekolod med givare nedsänkt i vatten i en påse av plast,men letar efter lämplig påse...kommer  att kolla in vattensäck tex, men finns det annan att tillgå, lite kraftigare kanske som finns att köpa? Var i så fall? Har Ni några tips dela gärna!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy