Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Amanda31

Kaviarfrågan

Rekommendera Poster

Börjar bli ont om tid, Dvs att ta ställning i kaviarfrågan. Frågan i sig är enkel: vilken är godast på båten? Kalles Kaviar eller Kalles Kaviar Guld? Eller något annat fabrikat? Har ägnat större delen av söndagen åt att jamföra vanlig Kalles med Kalles guld. Den senare är inte lika salt - men den är godare - eller?

Det här är viktiga frågor, tacksam för vägledning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Svennes Kaviar.....men det är tydligen den sämsta av de aktuella från samma leverantör. (Minst eller om ens någon äkta råvara). Skulle gissa att Kalles Guld har mest äkta råvara av de 3.

Sedan var ju tillägget på båten....Då kanske den sämsta blir bäst, pga att den troligen har pumpats full med konserveringsmedel och annat som gör den tålig.   ooooch då kanske den renaste produkten å andra sidan är mer känslg och måste hållas garanterat kylförvarad då den troligen har mindre av dessa i normalfallet oönskade tillsatser.

Men nu gissar jag bara....har aldrig provat dessa på sjön längre tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beluga, annars kan det kvitta...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också om Svennes men hellre Isbjörnens kaviar, fast dessa inte fick särskilt bra betyg av GP smakpanel, är väl förmodligen inte utrustad med en tillräckligt välutvecklad gomlaugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ejderns original, tycker den slår kalles med hästlängder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns tryggt att Plus tar sig an så här viktiga frågor...wink

Jag kollade klippet, då röstade de tre experterna:

2 på kalles

1 på ejderns

Icas och Svennes hamnade i botten.

Gillar man rom gillar man nog Ejderns, annars inte. Ejderns har betydligt mer rom och mindre fyllnadssörja jämfört med andra sorter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personliga favoriten är Isbjörnens, följd av (givetvis) Kalles...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör den (minskande?) skara som verkligen inte bryr mig öht vad fabrikanterna behagar stoppa i tuber, burkar och andra förpackningar. Är deet gott så får det för min del gärna vara nåt E-nummer som huvudingrediens. Eller varför inte hästkött? Det är gott det med och jag kan inte för mitt liv förstå varför man destruerade massvis med mat bara för att det innehöll lite hästkött. Bara jag slipper ärter och grönsallader är jag fullt nöjd.

MEN när det kommer till kaviar måste jag bara hålla med, Ejderns är klart godast och smakar mest naturligt om man kan säga så om kaviar. Annars håller jag hemlagad löjrom i topp och kan vräka i mig stora lass av denna delikatess. 2 kokta ägg och ett par hekto löjrom är smaskens till frukost.. Annars får det bli Ejderns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalles kaviar är ju en kaviar gjord för barn. Det var mannen på bilden (Foto: Casper Ljungdahl/Ellum bild/) som gav namnet på kaviaren Carl Ameln och det är även hans bild, fast i yngre år, som alltid har prytt kaviartuberna och det var väl nästan också för hans skull som ABBA tog fram Kalles kaviar. ABBA betyder ju som väl de flesta vet AktieBolaget Bröderna Ameln.

http://www.abbaseafood.se/Varumaerken/Kalles

Min morfar jobbade på ABBA i många år. Tillgången på skadade burkar och tuber men med prima produkter var god hemma hos de som jobbade på fabriken. Min morfar jobbade som natvakt de sista åren innan pensioneringen. Jag var med och pryade en natt med honom. Förutom de ronder han gjorde i fabriken under natten, hade han några arbetsuppgifter i rökeriet där rommen till kaviaren röktes. Efter den natten kunde jag inte äta kaviar på många år. Så fort jag öppnade en tub kände jag den vedervärdiga stank jag tyckte det var i  rökeriet.

ABBA´s bästa kaviar är väl Slottskaviar.

En av mina kompisar var teknisk chef och även under en period fabrikschef på ABBA. Ett par dar före ett scotläger fick man en massa smältost över av nån anledning. Kompisen gav då order att de skulle fylla en del av smältosten på slottskaviarburkar och osten togs med till scoutlägret.

Det var ingen poppulär produkt hos scouterna och det blev väldigt många burka över. Därefter hamnade en del av burkarna med ost hemma hos de olika scoutledarna.

Närmare ett år efter var jag av någon anledning på ABBA. Fick några sillburkar och bl.a. en burk med slottskaviar. Slottskaviaren blev liggandes i kylen länge. En dag fick jag för mig jag skulle ta fram slottskaviaren, men kunde inte hitta den. Frågade min fru om hon sett burken; Den slängde jag igår - jag är så trött på den gamla osten

 

post-945-1394237437,1061_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket lärorikt detta. Och eftersom våren dröjer har man tid att prova hemma. Många tips på fabrikat. Svennes tycker jag dock är för mycket plagiat både när det gäller produkt och produktnamn för att det ska kännas schysst. Kalles är ju lite av kultur- och mathistoria också.

 

Antar att det också spelar roll om man använder det till ägg eller till hårt bröd och att det kan vara skillnad om man sitter hemma i köket eler om man är ute i sittbrunnen. Man borde pröva i brunnen under vårrustningen innan man bestämmer sig slutligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är mycket klokt att testa i brunnen först. När säsongen väl är igång vill man ju att alla bitar skall vara på plats.

 

En av mina favoriter är att tve-sovla mackan. Man limmar fast ostskivor med kaviar. Finns ingen risk att osten blåser i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Vilken slags ost bör det vara? Västerbotten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mellanlagrad prästost. Jag tycker västerbotten och andra vällagrade ostar konkurrerar för mycket i smak med kaviaren i just denna applikation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte hjälper, men ett exempel. Vi har fått kalles kaviar av folks om hällsat på oss på de lite varmare bräddgraderna. Och då i brist på kylskåp. Kalles har då hållt sig i säkert någon eller några månader. Vi åt upp den innan den hann att bli dålig......men den klarar sig bra i rummstemperatur

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv gillar jag klädesholmens kaviar mest. Tyvärr finns den inte alltid i butikerna men blir vanligare och vanligare. Kalles är inte heller fel men väljs inte i första hand.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Beluga, det enda som duger...

Bild: En annan typ av Beluga, betydligt dyrare än kaviaren...

post-10024382-1394237699,7035_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pga allt båtpysslande inte varit inne här på ett tag. Och helt klart har något radikalt hänt här under de senaste månaderna! Alltså, kaviar på båten - istället för rubbing eller vax undrade jag först - några kommentarer längre ner finner jag dock svaret; det är till laminering. Men av någon anledning görs detta nu med ost istället för glasfiber. Man undrar stilla vad som skall komma härnäst; en sandwichkonstruktion med bröd som kärna kanske?! Ska snabbt kolla de andra trådarna för att se vilka andra tekniska landvinningar som gjort på MG. Rolig läsning är det som vanligt iallafall.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite humor i ditt inlägg är det ju, menmatfrågan ombord är ju mycket viktigre än vilket vax man anväder tex.

En gammal skeppare från Gravarne brukade alltid säga; Var det inte för den goda maten, så hade jag aldrig seglat

Detta var nog sagt med lite irroni, för maten på fraktskutor ch fiskebåtar var nog inte speciellt god och varierande i början av 1900-talet.

Det gubbgäng jag brukar segla med iband, tex 24-timmarsseglingar, har dock anammat uttrycket. För vår del är ju varje måltid en festmåltid.

Talade i dag en den fd fabrikschef på Abba

Kalles kaviar är ju ABBA´s egen mildrökta kaviar som från början var tänkt för barn. Han föredrog Guld-varianten. http://www.abba.se/produkter/kalles/kalles_orginal/

Nu har jag ett bra minne, men kort

Svennes var en liknade kaviar som Kalles men en produkt som ABBA köpt

Likaså med Ejdern som kommit till ABBA med ett annat företagsköp. Finns både i rökt och orökt form.

Enligt hans förmenande var den rökta kaviaren bäst när den var färsk medan den orökta kaviaren blev bättre med tiden. Dvs den orökta kaviaren var sämst före bäst före datumen och blev bara bättre och bättre när den passerat bäst för

http://www.abba.se/produkter/mer_mat_fran_havet/ovrig_kaviar/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, det handlar i ordens rätta bemärkelse om äkta handupplagt sandwich-laminat;)

 

En njutning till sjöss. Dödssynd nr 3?

 

Fast om man råkar vara en sådan som anser att gardiner är Djävulens kalsonger, så provocerar det nog att tve-sovla. Dödssynd nr 5.

 

Edit: stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju en lång bra sommar. Men skapade den någon klarhet i kaviarfrågan? Knappast - behövs några fler bra somrar innan man kan ge säkra besked.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta förhastade beslut i centrala livsfrågor som denna är direkt oklokt, så du gör garanterat rätt.

Däremot är jag väldigt nyfiken - vågade du testa på att tvesovla denna sommar?? Och hur gick isåfal tankarna kring detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr blev det testet inte av. Men jag ska inte tappa bort denna viktiga fråga nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny sommar, ny kaviarutmaning... Några uppstickare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är en uppstickare, me Kalles har en ny mak för i år med gräslök, http://www.kalles.se/

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En favorit-kaviarmacka som tyvärr nu är utdöd är ejders orginal + skivat kokt ägg på smör på en rejäl bit Vika vedugnsgräddat knäckebröd. Tyvärr lades verksamheten ner förra året och ugnarna släcktes. Har ett paket äkta Vika kvar som sparas till i jul. Man kan köpa fuskvika bakat i elugnar men det är så stor skillnad att jag nu överger det. RIP :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En favorit-kaviarmacka som tyvärr nu är utdöd är ejders orginal + skivat kokt ägg på smör på en rejäl bit Vika vedugnsgräddat knäckebröd. Tyvärr lades verksamheten ner förra året och ugnarna släcktes. Har ett paket äkta Vika kvar som sparas till i jul. Man kan köpa fuskvika bakat i elugnar men det är så stor skillnad att jag nu överger det. RIP :(

 

Det där med stenugn kanske är lite speciellt.

 

Det har öppnade ett stenugnsbageri här i Sotenäs för ett antal år sen. Visst är brödet gott, men smakar det - så kostar det. Springer väl själv inte ner dörrarna där, men det händer nån gång vid speciella tillfällen.

 

http://stenugnsbageri.se/

 

Om Magnus och du råkar komma vägen om Kungshamn, får ni höra av er, så kan jag köra er dit - om jag är hemma. Om de har nån form av hårt bröd, vet jag inte. 

 

Äter nästan dagligen knäckebröd med kaviar.

 

Min morfar jobbade på ABBA. På den tiden hade de sin fabrik på Rössholmen, mitt i Gravarnes hamn - där det är fritidsandelsägenheter i dag.

 

post-53310-0-49062100-1400222090_thumb.jpg

 

Han råkade ut för två olyckor på jobbet och fick så småningom jobbet som nattvakt, som ju var fysiskt mycket lättare.

 

När jag var 10-12 år fick jag följa med honom en natt. Pryade - fast sånt fanns  inte då. Han gick ett antal rundor runt fabriken och på området med en viss oregelbundenhet men hade vissa stationer som han skulle stämpla in i en apparat att han besökt. Emellan rundorna var han mycket nere i rökeriet. Vad han gjorde kommer jag inte ihåg, men han passade säkert rökugnarna som ju var i drift dygnet runt. Möjligtvis tog han ut färdigrökta produkter och satte in vagnar med sånt som skulle rökas.

 

I det gamla rökeriet luktade det inte speciellt gott. Efter den natten kunde jag inte äta kaviar på många år. Varje gång jag kände lukten av kaviar påmindes jag om den förfärliga stanken jag tycket det var i rökeriet.

 

Egentligen synd. Hemma - jag är uppväxt hos min morfar - fanns det obegränsad tillgång på sill och kaviar. På den tiden fick de anställda skadade burkar och tuber.

 

Precis som med räk. När räktrålarna kom in gick man ner och fick småräk - såna som de inte kunde sälja. Det som är lite intressant är att när man köper räk idag till ett saftigt pris, så är det just såna småräk som inte gick att sälja förr och som man fick gratis  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...