Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Amanda31

Kaviarfrågan

Rekommendera Poster

14 timmar sedan skrev Zwen:

Efter tips i detta forum återgick jag till Ejderns för ett par veckor sedan. Mycket angenämt byte.

Har inte ätit den sedan 70-talet när jag bodde kvar hos mina föräldrar. Pappa brukade köpa den.

Det fanns även en från konservfabriken ”Fyrtornet” i rund plåtburk, jag gillade den inte på den tiden, tyckte den var för salt. Åh, jasså du pratar om 70-talet, Fyrtornets kaviar var nog på det ”ljuva 60-talet, när man for till månen i stora rör av plåt” som Brita Borg sjöng.

 

E7985736-1085-480A-B86A-419DFE7A72A6.jpeg.c624df09a332879425bee413544a34c7.jpeg

 

Om man nu inte stör sig på importerad kaviar, så finns ju den ryska, den funkar alldeles utmärkt tillsammans med champange.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en blåaktig rund ganska låg plåtburk också, ungefär som en snusdosa, som var god.

Vad hette den tro? Den kanske finns fortfarande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Det fanns en blåaktig rund ganska låg plåtburk också, ungefär som en snusdosa, som var god.

Vad hette den tro? Den kanske finns fortfarande?

Jo men det var ju Fyrtornets kaviar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

God morgon!

 

Hämtade min fru på centralen nyss och hon kom hem med något som mest kan liknas vid kiwjar,

kaviar med med kiwiinblandning alltså.

 

Återkommer med smakupplevelse, om jag överlever...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En ny bekantskap är Admiral kaviar med dill.

Riktigt god, ganska kraftig kaviarsmak och inte så mycket dillsmak, men den finns där.

 

Pris tom. idag 12:90 kronor för 300 g.

image.png.8addc0f4166540633d11970363c73903.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är frågan när man äter kaviarn.

På morgonen tycker jag personligen att Svennes är godast. Kalles och "andra" kan bli lite "för mycket" av det goda då men perfekta på kvällen om man vill ha lite mer "riv" på mackan eller förrätten.

Beluga har jag aldrig förlikat mig med (svär man i kyrkan nu?)

Däremot är ju laxrom en väldigt bra "kompromiss". En salmon roe wrap på en sushi restaurang är heaven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen verkade bli lurad av min kiwjar, kaviar med med kiwiinblandning, den 1 april 2021.

Nu har jag hittat något som är lika konstigt, fast på riktigt...

 

2026382173_Screenshot_20220221-184316_SamsungInternet.jpg.c2571618fcba4b684d074a238694d5e6.jpg

 

Kalles vegan kommer ut i mitten mars om jag fattat det rätt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att mycket av smaken finns i de övriga ingredienserna och i röksmaken, så borde det vara rätt så enkelt att få till en vegansk variant. Nån sorts tång är tydligen basen, och det kan säkert ge den där "fiskiga" smaken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Med tanke på att mycket av smaken finns i de övriga ingredienserna och i röksmaken, så borde det vara rätt så enkelt att få till en vegansk variant. Nån sorts tång är tydligen basen, och det kan säkert ge den där "fiskiga" smaken.

Det tror jag också.

 

Nu ser jag att bilden på mackan på tuben visar en bajsbrun kaviar istället för en rödrosa. Det ska bli intressant at se hur tångkaviarn ser ut på riktigt och om bajsbrun kaviar (om den nu är det) kan locka någon att köpa mer än en tub.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Mackey:

Ingen verkade bli lurad av min kiwjar, kaviar med med kiwiinblandning, den 1 april 2021.

Nu har jag hittat något som är lika konstigt, fast på riktigt...

 

2026382173_Screenshot_20220221-184316_SamsungInternet.jpg.c2571618fcba4b684d074a238694d5e6.jpg

 

Kalles vegan kommer ut i mitten mars om jag fattat det rätt.

Inte supernytt med vegansk kaviar… 

Själv tillhör jag en väldigt liten skara personer i Sverige som aldrig ätit kaviar… orsaken är att jag är allergisk mot både fisk och ägg, så fiskägg… nej. 
 

Testade dock Vegiar för några år sedan, och tyckte det smakade fan. Lite… oduschat så att säga. Men jag blev försäkrad om att annan tub-kaviar smakar väldigt lika. 
Så nu är jag inte lägre ledsen att jag inte tål tub-kaviar; också bra 😊 

 

7BE716B2-2F4B-4056-821F-ED6F428679AD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Inte supernytt med vegansk kaviar… 

Själv tillhör jag en väldigt liten skara personer i Sverige som aldrig ätit kaviar… orsaken är att jag är allergisk mot både fisk och ägg, så fiskägg… nej. 
 

Testade dock Vegiar för några år sedan, och tyckte det smakade fan. Lite… oduschat så att säga. Men jag blev försäkrad om att annan tub-kaviar smakar väldigt lika. 
Så nu är jag inte lägre ledsen att jag inte tål tub-kaviar; också bra 😊 

 

7BE716B2-2F4B-4056-821F-ED6F428679AD.jpeg

Det är ju en väldigt säregen smak. Jag är periodare. Ibland längtar jag efter kaviar och äter det i mängder under några veckor, för att plötsligt tröttna och sen nästan äcklas av tanken på smaken. Mycket märkligt, och inget som jag upplever med nån annan mat/smak.

Det är Sveriges svar på marmite, bovril och vegemite. Nog en smak som är svår att ta till sig som vuxen. Man behöver växa upp med den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hängt med i tråden men eftersom kaviar är en vattendelare mellan folk och folk så ställer jag mig på sidan "jag äter det endast under dödshot eller om jag måste ta seden dit jag kommer". @raol har nog rätt i att man måste växa upp med det. Min mamma är/var svag för messmör och jag har ätit det några gånger, men jag fattar inte tjusningen med det heller. Jag kanske är uppvuxen för långt söderut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag kanske är uppvuxen för långt söderut.

Messmör eller kaviar på Skogaholmslimpa eller knäckebröd har jag som stockholmare älskat sedan barnsben, men kanske är det svårare om man växt upp ännu längre söderut eller så beror det på vad man fått äta som barn.

 

Jag älskar råbiff och även lever i alla former, även rå. När mamma lagade leverrätter var jag alltid framme och knyckte lite.

 

Grishjärna fick jag aldrig som barn, men öven det var gott när jag åt det första gången för några år sedan en nyårsdag på Kuba, men det kändes väldigt fel. Jag kommer inte att äta grishjärna igen.

 

Nu är vi långt ifrån kaviar så jag måste påpeka att jag inte är särskilt imponerad av rysk kaviar från stör, men däremot har de fantastisk laxrom i Ryssland och de baltiska staterna som smakar fantastiskt gott. Stora härliga korn som man kan bita sönder ett och ett och uppleva både smak och känsla i munnen. Supergott på ganska hårt rostat bröd eller på en skiva äkta ryskt rågbröd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tog 10 år innan kaviartråden började slira (Vegiar, messmör...). Hittade ett par tester som kan vara av intresse. Änglamark tycks vara en kaviar som klara sig ganska bra och som inte fått så stort utrymme i tråden tidigare.

 

https://bloggeddie.blogspot.com/2021/07/kaviartestet-avslutas.html

https://tobiasarwidson.com/bast-kaviar/

 

Testerna ska dock tas med en nypa salt eftersom de inte genomförts i sittbrunnsmiljö.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kalle_Kula:

Klädesholmen är den bästa!

 

Det håller jag med om,har testat flera olika och Klädesholmen vinner på alla fronter.Smakar kaviar,kan tas direkt ur kylskåpet och är bredbar.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...