Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
NiclasV

Hur få en lina runt ett hörn ?

Rekommendera Poster

Hej,  Skall dra trimlinorna från skotvagnen ner till sittbrunnen.  Det blir inget bra att dra dem genom sprayhooden utan jag tänkte gå runt sprayhooden och dra ned linorna på sidorna av sittbrunnen.  jag har dock ett ca 70-80 gradiigt hörn som jag behöver dra ned linan runt för att sedan nästa direkt göra ytteliggare en 90 gradig törn för att få linan riktad rakt bakåt. Se bifogad bild.

Funderade på ett däckblock med rund botten och sätta den rätt på hörnet men blir det verkligen bra ?  Det torde ändå bli ganska mycket friktion Hur har ni gjort ?

Cheers !

post-8820-1394237436,6879_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade dragit dem rakaste vägen och låtitkpellmakaren ta ett hål i sprajhooden och ev sy på en stos. Alla brytningar skapa bara extra friktion.

När det gäller att förborra hål för skruv (sailguide) så blir det skruvens kärndiameter som bestämmer, plus kanske nån tiondels mm. Brukar ta en försänkare (inte borr - det kan hugga fast och förstöra hålet) och göra en liten urkoning, så att sikaflexen bildar en liten packning runt hålet.

Om du tar ett borr så använd ett stort borr som du snurrar mellan fingrarna - inte borrmaskin. Har egen bitter erfarenhet.

Har ingen bild från nån tygsprayhood men väl en i glasfiberlaminat.

post-945-1394237436,9272_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en produkt för detta endamål.

Men jag kommer inte ihåg vad den heter.

Jag såg en reklamfilm/snutt om en  herre som tagit patent(eller skulle) på en typ av crome-matrial som hade dubbelhäftande tape på undersidan och plaseras över utsatt kant.

Det var böjbart och såg snyggt ut monterat.Som jag minns det.

Kommer inte ihåg vad det produkten heter och vet ej om den ens existerar i butik.

 

Men problemet som du har har andra klurat på också,vi får se om någon har lite googlings-fantasi och kan hitta detta jag skriver om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jättesnyggt! Tack för detta! precis vad jag hoppades att få till svar. jag gissar att det är cleatblecken som du skruvat fast linlöparen på? Smart! När det gäller däckblocket, har du genomgående bult eller har du bara skruvat fast dem med plåtskruv? Eller rättare sagt håller det senare för kraften ? Jag har svårt att få dit genomgående bult.

 

Cheers,

Niclas

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja, jag vände cleatblecken och fäste linlöparen i dem, hade öven funderingar på att sätta ett block här men fann ingen bra lösning. Jag har precis som du svårt att få till genomgående bult utan att göra åverkan på inliner inne i båten. Limmade med Sika och fäste med plåtskruv, det verkar fungera perfekt efter en säsong.

Räknade lite på det och har för mig att det hamnar max:70 kg dragkraft med den utväxling jag har. Fast jag skulle nog ändå släppa lite på storskotet i 15 m/s innan jag justerar vagnen, men det hade jag även behövt på orginallösningen.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...