Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Capitan

Anoder i aluminium på västkusten

Rekommendera Poster

Hur många använder sig av aluminiumanoder i saltvatten?

 

I de tester jag läst där de mäter så skiljer det ytterst lite på zink och aluminium

 

Många företag har inte ens anoder i zink kvar i sortimentet

 

Ställer dels frågan då jag behöver veta lite om man ska köpa in zink eller inte men är även allmänt nyfiken till hur folk ställt sig till övergången

 

Gissar på att många inte ens vet att de köpt aluminiumanoder när de köpt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skämtar du?

 

Till och med Biltema är noga med att dokumentera att det är zink i deras anoder..

 

För det är väl undvikande av undvika galvanisk korrosion av ädlare metaller (redoxreaktion) som är anledningen till att använder anoder. Då är den äldare metallen katod och metallen längst ner i spänningskedjan (offer) anod.

 

Tacksam för att få på svart och vitt vilka många företag som inte ens har zinkanoder. Må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar Du när Du skriver att det skiljer ytterst lite på zink och aluminium?

Zink väger nästan 3 gånger så mycket som aluminium, vem som helst känner skillnaden.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte magnesium du menar? Jag har iallafall det på min ena utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, detta verkar inte lätt. Att ha/sätt en offeranod för att undvika att ex rostfria eller aluminiumdelar korroderar på grund av materialens olika elektriska potential i vätska (elekrolys) som leder leder ström.

 

I saltvatten brukar man använda zink. I sötvatten är magnesium den optimala metallen.

 

må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite söndagsläsning :)

Först o främst så är jag inte särskilt insatt i just material frågan. Har inte gjort mer än att googla lite samt läst i de engelska båttidningarna där det gjorts repotage

Som Nitro skriver handlare det om materialens förmåga att leda ström och det är där skillnaden mellan zink och alu är liten. Givetvis är det inte vilken alu som helst som används

Magnesium generates -1.6 Volts, i.e. negative 1.6 volts.

Aluminum sacrificial anode alloy generates  -1.1Volts

Zinc,  -1.05 Volts

De 0.95volt som skiljer zink och alu åt säger dock inte mig något om vad det innebär i verkligheten

Det nämns att zink är stort just för att det var det billigaste materialet att använda vilket det inte är idag och att därför nu alu börjar bli ersättare som är billigare och har samma egenskaper

 

Nu när jag skall köpa in anodsatser så är det bara en av tre fabrikat som har kompletta anodsatser i zink till Volvo och Mercruiser. De andra har aluminium och magnesium

 

Performance metals och GLM har inte ens anoder i zink utan hävdar att alu funkar lika bra i saltvatten

Var hos en Mercruiser butik för ett par veckor sen här på västkusten och de hade bara satser i aluminium

Har sett samma i andra butiker

Miljöaspekten nämns också där alu är bättre. Det nämns också till alu fördel att dom är lättare att bära hem/till båten smiley

Lite länkar i frågan

http://www.performancemetals.com/anodes/AnodeFAQs.shtml

http://www.martyranodes.com/content/martyr-resources/Aluminum%20Anodes.pdf

http://www.boatzincs.com/zinc-vs-aluminum-chart.html

http://www.glmmarine.com/product-Anodes.html

mm

Trevlig söndag :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag aluminiumanoder. Jag har läst att man rekommenderar aluminium i bräckt vatten. Jag har min båt i mynningen där sött vatten rinner ut i Öresund så kombinationen av vatten kan nog räknas som bräckt. Jag har ett Bravo III drev 2007 års modell och köper dessa anoder på Biltema varje år eftersom de förbrukas snabbt. Prist på Biltema är 389:- för ett kit medan andra Internetbutiker tar 639:- för i stort sett samma kit i aluminium.

Capitan: Potentialskillnaden mellan zink och aluminium blir 0,05 V och inte 0,95 V så som du presenterade värdena. Kanske lite tidigt på söndagsmorgonen smiley.

// Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara potentialskillnaden mellan materialen som avgör. Enligt Volvo Penta så riskerar man att offeranoderna passiviseras (antar att dom oxiderar eller att någon förening bildas på deras yta) om man väljer fel material.

Mer detaljer här:

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/faq/pages/FAQ_corrosion_1.aspx

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha pinsamt :) Framförallt då det bara blev en öl igår så den blir svår att skylla på

Ok så väldigt liten skillnad mao. Att sen två stora tillverkare av anoder valt att inte producera anoder i zink måste väl tala sitt tydliga språk? Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...