Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pend

Köp av hembygd båt

Rekommendera Poster

Efter båtmässan så började önskan att införskaffa en ny båt skapas

Jag är inte ute efter något fartmonster utan en båt för dagsutflykter och lite fiske

 

Hittade en båt på Blocket som lockade min tanke att ha en social akter och även möjlighet till ett krypin i fören och i trivsamt materail

Men det är tydligen ett hembygge med en md21 motor, så nu undrar jag om det är ett vettigt köp för en som inte kan något om deiselmotorer eller inombordare för den delen :D

http://www.blocket.se/vastmanland/Passaralla_MD21_75_hk_inkl_NY_boggietrailer_45600391.htm?ca=6&w=2

 

post-10019827-1394237434,362_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa en båt med en så gammal motor är ett stort ekonomiskt risktagande. Om motorn får allvarliga fel så att den måste bytas ut har du kostnader som överstiger båtens totala värde.

Den typen av båt är inte glödhet på begagnadmarknaden och kan vara svår att få såld och/eller rimligt pris om du framöver vill sälja den. Varför inte välja en beg Hardtopp eller cabinbåt med en 4 taktsutombordare? Det finns ett stort urval bland flera båtmärken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog snarare att det är mycket båt för 60,000:-

( trailern är värd sina 25,000:- och ingår, dras av vid jämförelse! )

 

För om du ska ha en styrpulpetare så kostar bara motorn 60 papp...

Och inte kan du sova över i den - vilket är vad alla som äger en cab på sjön säger till mig

perfekt båt för familjen men, okej, vi kan ju inte sova över

 

Har en kompis som funderade på att sälja sin stora styrpulpetare och skaffa en liknande större men där man tippar styrpulpeten framåt ner till två ganska okej kojer. Stöp på tre grejer

- skulle kosta honom 200' och då fick han en klart mindre motor

- byte av motor, till större, hos begbåthandlaren kostade 100' till

- fick inte en enda seriöst intresserad på blocketannonsen i höstas

 

Så nu har han en budget på 30' för att sova över i Sandhamn, Grinda och alla fina vandrarhem i skärgården...

 

Ta med nån som kan lite mer om motorer och titta på båten i alla fall?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hembygge är väl f.ö. en sanning med modifikation/lätt missvisande uttryck? Passaralla såldes väl som kvart- resp halvfabrikat om jag inte missminner mig totalt? Skroven tillverkades i Ed eller nåt sånt. Dals Ed/Dals Långed... ? Man börjar ju bli gammal så allt man har för sig ligger stuvat i utrymmen man inte alltid motionerar :)

 

Tycker som föregående svar att det verkar vara rätt så ok båt för den pengen, även om man minskar det tänkta värdet på trailern med 10K. Man får som sagt knappt en styrpulpetare för dom slantarna och dom sover man inte särskilt skönt i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförliga och snabba svar, nu har jag fått mer information av försäljaren och även broschyren via jpg

 

Det är inget hemmabygge utan såldes som halvfabrikat, försöker jämföra denna med alternativen ex, ht eller snipa i liknande prisklass

Men man blir bara galen och förvirrad!

 

 

Att det skall vara så svårt :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker rent spontant att du får ganska mycket båt för pengarna, visserligen är motorn gammal men kan hålla länge till, finna även md21-or ganska ofta på blocket för 10-15 papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev en hel roman vilken försvann i cyberrymden. Här kommer en kortversion.

 

Båtar är inte som bilar, där priset sätts från kriterierna, årsmodell-miltal-ifylld servicebok. Varje båt är unik och priset sätter säljaren och köparen i samförstånd. Är priset för högt så är ingen intresserad. Är priset för lågt finns det alltid spekulanter. Som köpare måste jag spalta upp vad vill jag ha och vad för det jag vill ha kosta. Inköpspriset är en del av båtägandet. Det ingen vill prata högt om är ägarkostnaderna. Enligt mig så kostar en båt 10 000SEK/meter båt/år. Har man inte råd med den årliga kostnaden så skall man inte ha båt. För denna kommer i så fall att förfalla. Ovan är helt och hållet min uppfattning och behöver varken berkräftas eller kommenteras. I dom årliga löpande kostnader är givetvis återanskaffningskostnaderna inlagda.

 

Nu till ditt objekt. Är det detta du vill investera? Är du beredd att köpa en båt med en motor äldre än 20 år (också min uppfattning att inombordare äldre än 20 år är nollade, dvs har inget faktiskt värde utan endast ett bruksvärde). Hur mycket skrov och kringutrustning får du för pengarna du eventuellt vill investera. Det är inte mycket man får allt kostar rena pengar att köpa..

 

När det gäller motorn är det givetvis intressant att veta hur den blivit skött. Är det så att ägaren säger att de har det inte behövt göras något under alla år denne haft den. Så är motorn troligen slut. En motor behöver underhåll. Till din fördel är att motorn är en enkel och lättmekad. Detta gör att det går att få ordning på det mesta och begagnat kostar inte skjortan.

 

Förslag: som du redan konstateraT, du är ärlig och säger att dina motrorkunskaper är begränsade så låt någon motorkunnig titta på den. Samtidigt kan du göra en besiktning på resten av ekipaget. lycka till med ditt båtköp/Nitro

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en notering: En MD21 kan man hitta på blocket för 10-15 papp och en 20 år gammal motor är nollad, dvs har inget värde verkar ju vara två diametralt olika syner på ekonomi !

Hursomhelst så är MD21 en mycket billig motor att renovera om man lägger tid på att leta delar på rätt ställen och det finns rätt mycket begagnat att få tag på. Rätt skött och inte för hårt körd är den även väldigt pålitlig. Men hela kalkylen bygger på att man har tid och kunskap att få till det som tidigare nämnts.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det var inte skrivet av samma person, om nu Nitro anser att dessa motorer är nollade så kan man ju fråga sig varför dem är otrooooligt lättsålda....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Westjord!

 

Med nollade menar jag att motorn inte har något ekonomisk värde utan endast ett bruksvärde. Man får vara glad så länge den går och går det därefter reparera upp den får man vara glad.

 

Och varför tycker/anser jag detta? Jo, därför att jag bränt fingrarna ett antal gånger genom dumhet försökt reparera upp gamla motorer. Där det ena efter andra rasat och till slut har jag/ägaren fått skrota motorn. Så båtmotorer som varit över 20år gamla och oöppnade säger jag direkt till ägaren att det är inte säkert att den kommer att hålla ändå. Det är ju ändå så att ägaren står för kostnaderna.

 

Ok, det finns motorer såsom Marna och Sabb vilka utan större problem klarar 30 år (under förutsättning att de har servats). Den äldsta Marnan som jag förra året varit i är från 1956 eller 57. Så visst finns det motorer som bara går och går.

 

Som avslutning; varför tror ni det finns en massa MD 21:r till salu. Min gissning är att dom i allt snabbare takt håller på att fasas ut, rätt eller fel låter vara osagt.//Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nitro.

Jag tror vi ser ganska lika på det hela, men köper man en båt för 85.000 så tycker jag man bara skall tänka bruksvärde, funkar motorn i 5 år och du inte får något för båten med rasad motor så har du haft båt för 17.000 per säsong plus drift och underhåll, och det är billigt idag med tanke på vad lite dyrare båtar rasar i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på förutsättningarna och vad man menar med 'renovera'. Att hålla igång en gammal motor bara genom att åtgärda det som är trasigt är ingen bra ekonomi. Köpa nya dyra delar till en gammal motor är definivt inte bra ekonomi, i MD21:ans fall är går det att finna mycket bättre begagnat som kan göra det ekomoniskt ganska bra ändå men man få ju leva med osäkerheten. Till det kommer allt strul och extra jobb som det för med sig om motorn lägger av.

Alternativet är ju helrenovering, dvs det som man tex gör med lastbilsmotorer  dvs byte av alla slitdelar mäta upp och kontrollera allt annat. Kort sagt en renovering enligt Pentas verkstadshandbok. Motorn blir då i princip nollställd(!) . En sådan renovering av en MD21 är faktiskt ganska billig om man jämför med många andra motorer, om man inte utgår från rent skrot. Man spar in byte av dyra axelutrustningar , motorbädd och propeller som man ofta åker på vid motorbyte om grejorna redan är bra.

Man får en gammal ,tung, bullrigare och aningen törstigare (spelar liten roll på sådana här små motorer) men mycket pålitlig motor för lite mer än  en tredjedel av vad ett motorbyte till en ny kostar.

Jag tror många snålar för lite mycket vid 'renoveringar' av gamla motorer och får de problem du beskriver. Det är enligt min syn inte värt allt besväret att riva ut en motor för att sedan inte renovera ordentligt innan man skruvar tillbaka den. Det är för mycket jobb bara det.



Att renovera på plats i båten är för det mesta ingen renovering alls- endast kortsiktig reparation.

 

 Kan man renovera för en tredjedel till hälften av vad en ny motor kostar är det ju ett bra alternativ förutsatt man gör det riktigt så motorn är att betrakta som slitagemässigt nollställd.

Detta gäller enligt min syn endast färskvattenkylda motorer som inte är för angripna av rost pga trasiga värmeväxlare(MD21:an är ju alltid färskvattenkyld ). Om innandömet är upprostat så är helrenoveringskalkyen nog i de flesta fall ganska kass.

Men som tidigare nämnts - allt bygger på att man kan göra det mesta själv och bara lägger ut det allra nödvändigaste på specialister (som insprutningpump) annars blir kalkylen snart hopplös oavsett hur billiga delar man får tag på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips gällande motorn, gällande kostnader för att ha båt så är det alltid mer än man tror :)

Passaralla hade en akter som jag till slut inte kom överens med gällande disposition.

Så nu har det med er hjälp blivet aktuellt med att se över motorn med min bror som är kunnig.

 

Så i helgen bär det av att för att kolla på Uttern 760 samt en Sea Bella, båda snipor dock inte halvplanande men dispositionen verkar fylla mina idag ställda behov

 

Glad påsk på er alla och tack igen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...