Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
arvikaglava

Smör utan kyl

Rekommendera Poster

Jag har nu på ålderns höst (84)skaffat mig en seniorbåt. Det är en J-17 segelbåt en plastvariant av en långedragsjulle. Det är hygglig campingstandard. men absolut för litet att ha kyl. Om det är vanligt sommarväder klarar sig smör i en ask under durkan, men om det blir varmt är det värre. (Bregott o liknande är uteslutet, det rinner redan i 18-20 grader)

Då erinrar jag mig att då jag i slutet av 40-talet seglade med min far så hade han en smörbytta som var utmärkt. Det var två keramikaskar med lock som passade i varann. Den inre var glaserad och i den passade ett smörpaket precis. Den yttre var inte glaserad utan såg ut som materialet i blomkrukor. Om man höll den yttre våt, den var porös och tog åt sig mycket vatten, så höll den smöret i den inre lagom kallt även i stark värme.

Nu till min fråga: Är det någon som sett en sådan smörask, och vet var den finns att köpa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett, men om du inte hittar kan du kanske beställa av en keramiker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte nån kylmetod som bygger på att vattnet från ett tyg skall avdunsta.

Det finns ett annat sätt att komma tillrätta med smörproblematiken. Skippa smöret påsmörgåsen och ha en flaska med flytande smör/olja att steka makrillen i. wink

post-945-1394237433,8701_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en gammal smörask på ex Tradera i passande

storlek och form, och sedan placera den i just en blomkruka.

Ett annat alternativ är att bevaka olika auktionssajter. Förr eller

senare dyker en sådan upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske du på ålderns höst skall äta brödet lite mer sydeuropeiskt, bryt bitar och doppa i olivolja istället och är pålägget bredvid, mycket godare än den traditionella svenska mackan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Erfarenhet från campinglivet är att en vanlig termoskanna håller smöret fräscht!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl en liten kylbag och att frysa en isklump hemma. Att lagra vatten och livsmedel i terrkotta kärl är en mångtusenårig teknik som funkar ännu. Mest typiska var vattenkrukorna där vattnet läckte lite genom godset så att krukan hölls fuktig och därför sval genom avdunstningen. Idag kan man ju ta en plastbytta och svepa i en bit filt som hålls fuktig. Riktiga smörkärl i terrakotta kan man troligen hitta i södra europa där kylskåp inte är lika vanligt som hos oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arvikaglava: Stort tack för din tråd, har länge funderat på ifall att denna avdunstnings-princip kanske skulle kunna vara praktiskt användbar för praktiskt båtbruk. Och fanns den som du säger på 40-talet så funkar den säkert än idag, naturlagar uppdateras ju dessbättre näranog aldrig. :-) 

[Vet inte ifall den avdunstnings-principen* råkar har ett särskilt namn, men poängen är väl att  tempen märkligt nog kan falla under både sjövattnets och luftens. Oklart hur långt. Obs, detta alltså utan yttre energitillförsel och gratis är ju gott. ;) Mitt googlande hittills har antytt att hög luftfuktighet i marina miljöer hämmar verkningsgraden, har tidigare spårat denna traditionella keramik-metod till torra platser, öknar och Tibets bergstoppar? Har därför mer eller mindre skippat den som lämplig för skeppsbruk, men börjar så smått vifta på svansen igen. För nåt som funkade i fritidsbåtar på 40-talet borde rimligen funka även idag!?]

*) Principens kärna är förmodligen att enskilda vattenmolekyler alltid av naturen har olika rörelseenergi enligt nån statistisk fördelningkurva, och att de som är varmare på molekylnivå SYSTEMATISKT genom metoden sen utsorteras för avdunstning. Kvar blir då de kallareoch tempen sjunker, nåt sånt? (Vete katten, men fyller man i efterhand på nytt tjugogradigt sjövatten med osorterade molekyl-uslingar höjs väl tempen, tänker därför i riktning mot nån sorts yttre behållare vars rymd tillåter avdunstning mer långvarigt utan påfyllning??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du skaffat en båt på äldre dagar.

Jag hade en gång ett par mindre båtar utan kyl där jag använde mig av en kylväska i plast. Som i andra inlägg får man bästa resultat om man har allt utom det man ska äta första dygnet fryst. Kött - fisk - mjölk - grädde - allt frös jag in + kylklampar om de fickplats.

Men efter ett par dygn började det bli varmt i väskan i alla fall.

Kom då på att ta ett badlakan som jag doppade i sjön och svepte runt kylväskan som fick stå i sittbrunnen i vinden när vi seglade. När handduken började torka så blöttes den igen. Det fungerade mycket bättre. Satt till slut en spännrem i sittbrunnen så väskan satt fast (efter några rejäla skutt i motorbåtssvall då hela härligheten föll ut på durken).

Handduken ska vara ljus så den inte värms så fort om solen lyser på den. Det blev faktiskt bätte resultat även om solen lös på väskan så länge den var blöt men jag försökte skugga den så gott det gick.

Den där smörasken låter väldigt praktisk och snygg. Ska hålla ögonen på en sådan på loppisar och antikmarknader

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lergods fungerar väl utmärkt. Har i decennier haft en sån där vinkylare i lera för vitt vin som man blöter innan användning.

 

TS - håll oss underrättade om du hittar en lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu talat med en god vän som är keramiker på halvtid Hon skall hjälpa mig att fixa en smörask enligt det här gamla receptet. Dessutom fick jag reda på att inte kan ha vilken lera som helst i den yttre asken. Det skall vara dålig lera alltså sådan som blirrätt så porös, det får inte vara porslinslera. Jag hade täkt migatt göra rektangulära askar, men hon föreslog att dreja ronda askar. Vi får se hur det blir. Lovar att skriva och rapportera.

Anders/arvikaglava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte hitta uppgifter på maximalt temperaturfall i en butterbox men hittade bara ett enkelt köksbords-experiment med blomkrukor. Efter några timmar blev tempen 16,7 grader (62 F) mot kontrollkoppens 21,1 (70 F). Alltså 4,4 grader kallare, inte så pjåkigt. :)

Finns tydligen en fransk smörbytta som (bara delvis?) verkar ha en annan princip, att bevara genom att utestänga syre med ett vattenlås. Den yttre vattenbehållaren verkar ju på bilden glaserad och inget nämns om temperaturfall. (Fast det står i.o.f.s. att den maintains the freshness and spreadable consistency så blir smöret bredbart så är det kanske också kallare?) Här några andra med kraftigt glaserad yta. Ser fram emot den utlovade uppföljningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu en rapport. Det blev ingenting med keramikern, men jag kan ändå uttala mig med en viss erfarenhet. 

Jag klämde ner smöret i en glasburk, jag hittade en som rymde ett paket på ett halvkilo. Sen köpte jag en lagom blomkruka, satte en gummikork i hålet och fixade ett lock av trä.

Det funkade! Jag hällde en skvätt vatten i krukan ock ställde ner det under durken. och smöret var lagom även då vattentemperaturen var 25grader. (Vänern) Även då smöret stod framme höll det sig någorlunda om man såg till att krukan var våt.

Hoppas att jag till nästa år kan fixa ett bättre arrangemang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inte rätt, men om du blöter krukan med aceton kyler den bättre men behöver blötas oftare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Thomas-1

Avdunstningsprincipen har ett särskilt namn: Evaoperativ kylning.

Kroppen använder principen när man svettas. Värmen för att få svetten att avdunsta tas från kroppen som därmed blir svalare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag riktigt smör när jag är ute och det håller sig hyfsat i kölsvinet.

Till nästa sommar ska jag nog experimentera lite med terracottakrukor efter tips i denna tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller enkelt utryckt:

 

Det åtgår energi (slarvigt sagt värme) när vattnet skall till att dunsta, därför blir det kallare....

Jättesmart funktion och lösning, kul om det går att köpa en sån bytta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där använder dom i afrika. Varit där i Gambia och set stort lerkrus i hydda med fukt i som man använder som kyl. Borde fungera. Intressant tanke att utnyttja detta i båt. Ingen el förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr förvarades färskvatten mm i trätunnor eller lergodskärl på fartygen däck av samma anledning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon annan kan säkert förklara varför, men vätskor som dunstar lättare borde vara bättre som köldmedium i lerkrusen. Aceton absolut, bensin borde vara kalas men båda fullkomligt katastrofala ekonomiskt, smakmässigt och miljömässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast är väl att prova med Cias variant. Ta en trasa eller tygbit och blöt ner.

 

Tänkte att det skulle vara extra effektivt med fläkt och det stämde men fick inte mer än 4,2 Celcius. Prova de ute och fick nästan samma.

 

När det regnade på allt blev det mycket sämre så naturligtvis bör det vara både torrt, kallt och lite luftombyte i kölsvinet.

 

Minns att mor ibland blötte en tidning och svepte om mjölkflaskan när man fick med sig matsäcken på nån utflykt.

 

Minns att

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en beskrivning (Solution 2: Zeer pots) av kylning utan el.

I detta fall var det för att kyla potatis, men principen liknar trådskaparens beskrivning i första inlägget i tråden.

 

Mer detaljer finns här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länktipsen, tydligen ända upp till 14 grader kallare än omgivningen (i vissa förmodligen speciellt gynsamma fall men ändå). Nu börjar det fasenimej likna nåt! :-)

Saxat ur din andra länk:

In 1992, laboratory experiments to measure the temperature drop in a two-pot design, where a small clay receptacle is placed within another receptacle filled with water, were carried out at the University of Benin City by Nigerian professor Victor Aimiuwu. He found that the device had good cooling properties, remaining up to 14 degrees cooler than the surrounding environment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...