Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Peter

Bottenfärg Biltema.

Rekommendera Poster

2,5 liter bottenfärg kopparbaserad kostar  kr 549,--  på Biltema. På Watski kr 1.499.-- . Någon som har testat vilken som är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassisk fråga och ett säkert vårtecken... Jag använde Biltemas vita för två år sedan och International off white förra året. Ingen större skillnad, men det hänger ju lite ihop med hur mycket man seglar båten. Ligger den still i hamnen blir det väl mer beväxt. En skillnad var dock att Internationals off white framåt sensäsongen fick en turkos ton för de 2-3 cm som låg ovanför vattenytan. Svag men inte så snygg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har flera i klubben som använder Biltemas bottenfärg. Fungerar utmärkt vad jag har sett. 

Gäller ostkusten iaf. bör jag tillägga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man kappseglingsambitioner funkar inte Biltemas färg. Den mjuka färgen bromsar som tusan märkte jag när jag bytte till en hård tunnskiktsfärg förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera trådar i ämnet, jag köpte väskustfärgen när den kom våren 2011och har använt den sedan dess, den fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har använd biltemas bottenfärg på min Fingal för tredje året och tycker den är väldig bra.

Jag har min båt  vid västkusten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera av mina bekanta har provat denna färg, och alla har i stort varit nöjda. De svarta skall vara svårstruken, den blå är lättarbetad och bra, säger dom som provat. Jag har inte testat själv men det låter som ett frestande alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har peter k alldeles rätt. 

Har man några som helst fartambitioner. Så bör man ha en hård, tunn färg. VC 17 eller liknande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det handlar ju inte om att det är en Biltemafärg utan att det är antifoulingfärg, precis som Hempel och International med flera också säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också helt rätt.

Men, Biltema saknar tunnskiktsfärger i sitt sortiment, och frågan om färgtyp bör också vägas in. Det står ju faktiskt inte vilken färg frågeställaren kolla på när han/hon var på Watski.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har planande motorbåt men kanske min erfarnehet ändå är värd något smiley.

Använde Biltemas blåa antifoulingfärg förra året med mycket gott resultat med avseende på beväxtning. Kommer använda det även i år.

Har inga direkta prefferenser till andra färger, men antar att det finns bättre färger om man vill få mer fart vilket borde vara mer märkbart på en motorbåt.... kanske provar en hård färg ett annat år för att utvärdera.

Skepp o haj!

Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en del båtgrannar som haft Biltemas färg förra säsongen med bra resultat! (Malmö)

Så i år lutar det mot Biltemas färg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hårda- alternativt mjuka bottenfärger, men vart tog begreppet självpolerande vägen? Är det en tredje kategori eller ingår det i begreppet mjuk?

[självpolerande innebär väl att färglagret bekvämt nog försvinner av fartslitage litet lagom fort så att inte tjocka färglager byggs upp med åren. (Har en sådan färg - Micron WQ - men min gamla långkölade Amigo23:a är nog för långsam och ute på seglats för sällan, det byggs upp lik förbaskat. ;) Motsatsen till självpolerande är väl då att färgbasen blir kvar och bygger, men blir inaktiv för att kopparn sipprat ut genom porer? WQ:n funkar f.ö hyfsat i göteborgsvatten, blir grönt slajm men nästan inga snäckor. Tappar visserligen uppåt 0,7 knop (4,3 istället för 5,0) med samma gaspådrag på motorn räknat ifrån iläggning sena maj till början av oktober. Alltså om jag inte badar och borstar bort grönslajmet vilket i.o.f.s. lossnar mycket lätt. Snålfuskar dessutom, målar mot instruktionen endast ett enda färglager.]

Är också benägen att ge Biltema-färgen en chans, har jämfört produktdata-bladen.

De verkar hyfsat likvärdiga praktiskt så långt jag kan begripa, bägge kräver exempelvis minst två färglager. Men där Biltema snackar om hard matrix så framhåller International istället  självpolerande, lämplig upp till 20 knop? Som Rolle74 antog ovan så blir väl planande motorbåtar intressanta även för seglare, borde framgå extra tydligt hur färglagret eventuellt slits på motorbåtars olika utsatta ytor??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...