Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
UlfG80

Infrusen segelbåt - modell?

Rekommendera Poster

Vet inte vilken modell det är på båten, men det ser ut att vára ett vackert skrov. Tycker synd om den när den behandlas på detta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan va tråkigt. Ser ju ut som en najs båt. Var ligger den? Den lär nog knappast flyta efter islossningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä hur kan man göra så med en fin segelbåt!? Dålig på båtmodeller men fin e den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte omöjligt. Jag har dock bara sett dem med tre fönster. Å andra sidan såldes som byggsatser, och om man tagit upp det andra fönstret sett för ifrån på eget bevåg, så kan jag säga att det blivit bra mkt snyggare än de vanliga, när detta fönster saknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var också inne på RJ85, men jag var nere i ruffen idag. Pentryt på denna båt är placerat precis babord om ingången, till skillnad från RJ85 som har det just bakom förpiken. Båten ligger i en  vik i Vissvass ute på Tyresö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger lagen om att ta han om en båt i detta skick? 

Vet flera områden där det ligger vattefyllda båtar och som har legat där i mer än två säsonger. 

Känns fel när det finns personer (jag) som skulle älska att ta hand om ett liknande projekt och fixa upp. Än bättre känsla finns inte första dagen man sätter segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RJ 85 finns med flera layouter, och jag röstar också på det.

Angående vad som kan göras med båten, anmäl den till polisen som upphittad, den tillfaller upphittaren om man inte hittar ägaren. Problemet med en segelbåt av den här typen utan segel och rigg är att de kostar mer att skaffa än en helt komplett båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också på RJ 85.

Jätteknepigt med övergivna båtar. Får man tag på ägaren är det ofta taggarna utåt direkt när man presenterat sitt ärende.

Ursäkterna till varför båten ligger som den gör är ofta oändliga och det behövs bara en ordentlig tvätt så är båten värd oändligt mycket pengar.

Been there, done that...

 

Här finns en pärla till. Seglen ligger, i ruffen (lösa utan säckar och rufflucka finns inte)

 

En tvätt och ett aluminiumrör från Biltema till mast så är båten värd sjuttio tusen.... Joooråmensåattee....

 

http://i.imgur.com/lGRfeFR.jpg

 

Synd att det inte går att lägga upp bilder från telefonen på MG.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att se. Det är ju en vacker båt. Skulle också gissa på RJ85 men har inte detaljstuderat bilder. Möjligen ser ruffen lite stor ut för en RJ. Vill man fixa till så brukar bommar finns att köpa på Blocket. Tror det ligger att par ute nu. Master brukar också dyka upp om man har lite tålamod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på Peters spår. Får du inte tag i ägaren och denna överlämnar mast, bom och segel så kommer det tyvärr att bli en förlustaffär svåväl rent ekonomiskt som tidsmässigt. Sen finns ju den subjektiva, mindre krassa aspekten av att man kan uppleva tillfredsställelse av att göra saker själv - då  är ju detta ett ypperligt tillfälle.

Gällande segelbåten vid den infrusna macken: sa ägaren seriöst 70 000?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT, men...

Det går jättebra att lägga in bilder med telefonen, jag bara klickar på välj fil, sedan är det bara att välja en bild ur biblioteket. Telefånen, en ajfån 4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du använder en enhet som inte stöder editorn. Därför presenterar vi en vanlig textruta

 

Någon möjlighet att ladda upp en fil eller överhuvudtaget göra de enklaste textediteringar erbjuds inte.

 

Jag har också en iPhone 4. Det är väl bara så att kraften är starkare hos dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började funka när jag uppdaterade iOS för ett halvår sedan...

Klicka på Välj fil under textrutan.

post-832-1394237431,4696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testar med en Samsung S3 androidlur.

 

1280x720 900kB

 

post-5771-1394237431,8872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bildggooglat RJ85 och är beredd att hålla med. Den lite lustiga sargen kring ruffluckan är väl 85:ans signum, och syns ju tydligt på bilderna jag har tagit.

Det skulle krävas ett ordentligt jobb invändigt för att få båten beboelig igen, särskilt som den har legar halvsjunken så länge. Dessutom sitter det en inombordare i. Tyvärr når isen upp över både motorlucka och reglage i sittbrunnen, så man kan inte se vilken modell. Någon som vet vad man brukade sätta i dessa båtar? MB2, Vire, Albin?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Vire 7 var vanligast, men det kan säkert ha suttit något annat udda och billigt i dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för en ny klump gör du stora stuven där och krokar på en utombordare. Tycker jag ser fler med segelfäste och utombordare än sådana med inombordare när man är uteö. Den är ju slank och fin så 5 hk tar dig nog hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med om att det är en RJ 85. Vanligaste motoriseringen på dessa var ju utombordare, men en del exemplar fick en liten diesel. Vanligaste motoriseringen var då Yanmar 8 hk liksom på många andra mindre segelbåtar från mitten av 70-talet.. Båtarna är ju självbyggen så byggaren hade friheten att välja. Har sett en och annan med MD5, men ingen enda med Vire. Följde modellen noga i annonser för många år sedan. Tyckte om linjerna, men inte den invändiga volymen. Skrovet är väldigt smalt, 2,05 m. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en RJ85:a i vår båtklubb med en Vire i, det var därför jag trodde den var vanligast...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade själv varit ägare av en om det inte vore för den fullkomligt fökastliga köksplaceringen, det är nästan så man blir arg av att tänka på det igen. 

Bara att leta vidare efter någon självbyggare som inte följde mallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beklämmande att se en båt lämnas på detta vis!

Tyvärr råkar man på en och annan som har sina spruckna drömmar liggandes i förfall.

I vår båthamn har vi ett antal spruckna drömmar en, i grunden, fin Ålandskutter, en liten segelbåt på 18-20 fot, en gigantisk gammal trålare. Vi har redan, med kronofogdens hjälp, skrotat två fullständigt raserade skärgårdskryssare.

I min värld så säljer man billigt eller skänker bort båten, till någon som tycker om den, när man inser att man aldrig kommer att ta tag i drömmen om ett liv på böljan den blå.

Sen har vi de som övervärderar sina båtar.

De har ofta lagt ner pengar och tid i sin båt och vill sälja. Dock har de aldeles fel uppfattning om vad båten betingar för pris. Själv räknar dom ofta på vad de själva lagt ut i pengar och den tid de investerat och värderar utifrån det.

jag vet om en H-båt som varit till salu för 70k i fyra år nu. Den står i ett båtskjul sedan 2005!

Jag har själv jagat IF-båt en tid nu. Jag ser de som anonserar ut gamla 68:or med gummilisterna kvar runt fönstren utan mastbalk/maststötta och segel från förra seklet för 55-60 k när det ligger IF.ar i mint-condition och fräscha segel för 60 bara man scrollar ner några rader.

Jag har tittat på en båt där ägaren redan hade en ny större. Gav ett, enligt mig, generöst bud på en halvfräsch båt med gamla segel, diverse skador, utan vagga men med ny motor. Han har inte hört av sig!

Båten står på gården och var inte i sjön förra säsongen. Kommer inte att sjösättas denna heller av den ägaren.



Han sa själv att han hellre lät den stå eftersom den inte står i vägen

Det tragiska i detta är att jag misstänker att den kommer att förfalla och glömmas bort för att sluta som ett anskrämligt vrak på en bakgård.

Jag kommer säkerligen att hitta en juste IF! Så mitt problem kommer jag att lösa.

Men visst är det synd att en fin båt troligen kommer att stå och förfalla för att den som vill sälja absolut ska ha ut så mycket stålar som möjligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering för er som engagerat er i denna tråd. Besökte Brakmaren inte långt efter islossningen, och då syntes inte båter längre. Med största sannolikhet ligger den på botten där. Så slutade den historien.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...