Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
studiobtc

Lödpenna konvertera till 12v

Rekommendera Poster

Hello!

Jag har lite kablar i båten som jag skulle vilja löda och sätta krympslang över eftersom skarvhylsor eller rundstift skulle bli allt för grovt.

Min fråga är, kan man konvertera en 230v lödpenna till 12v på ett enkelt sätt?

Har inte elektricitet i närheten där min båt ligger för tillfället och jag skulle helst behöva göra detta i helgen innan transport sker hem till min hamn.

Såg på Hjertmans att dom har en 12v lödpenna men jag hinner inte få den tills i helgen så det är inte aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man kan göra är att använda en omvandlare 12v till 230v annars tycker jag att en gaslödkolv är bäst då man slipper kablar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okii .. Ja en inverter kanse skulle fungera bra i mitt fall, min tanke var ju om man kunde skarva om till 12v på nåt sätt bara utan att köpa massa extra utrustning..

 

En inverter för en lödpenna behöver väl inte va så stor? Jag håller ju på med gitarrbygge så har en rejäl lödstation men vet inte hur många watt den tar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa jag satt precis och kika på den, men den ser ju lite klumpig ut för att lösa ihop små 0,75mm kablar...

Får åka in till Biltema och kika på den så man får se hur den ser ut på riktigt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema fungerar inte kan jag avslöja. Med den som länkas till så blir bara kablarna brända och sotade. Däremot kjells variant fungerar utmärkt.

Jag hade dock slagit till på en bra inverter då man kan ha mycket nytta av den till annat..

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.jula.se/lodpenna-versa-tip-213005

 

Såna  här gasdriven har jag fast annat fabrikat. Biltema den ene och en billigare Ferm från JULA.

De behöver inte ström och har bra drag att löda med och om man är försiktigt kan man använda dom till krympslang med.

Lödpenna 12V hade Biltema innan som de sålde ut billigt. Köpte en men har inte använt den än pga gasdrivna är mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid enstaka lödningar värmer jag 230Vs kolven på gasolspisen. cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal 12V lödkolv men den blir dåligt varm, startar man motorn så får man upp spänningen och då går det hjälpligt. Ombord finns även en gasolkolv av bättre kvalitet som även kan användas för att fixa krympslang. Effekten är bra men det brukar bli brännmärken lite här och där så den är för nödbruk. Numera använder jag bara en termostatreglerad 230V kolv på 50Watt (ebay). Den körs via invertern, men jag köpte även en 75W inverter som sätts direkt i cigguttaget. Fungerar mobilt med hjälpstartare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter.

12 volts lödpenna, nästan värdelös, jo den kan fungera för väldigt små lödningar, jag har förbrukat två stycken. Det var ofta så att man fick hjälpa till med gasolköket för att få lödpennan varm.

Propangasdriven lödpenna, något bättre, men inte alls bra, även här har jag förbrukat två stycken. Dom läcker också varför man alltid måste fylla på gas innan arbetet kan påbörjas. man köper gas till cigarettändare och fyller på med.

En billigare analog lödstation från Kjell & Co, på 30W, tillsammans med en inverter. Fungerar mycket bra, blir snabbt varm, det finns lödspetsar att köpa som reservdel. 

 

Sedan har jag en billig varmluftspistol ombord för att krympa på krypslang med. Även den ansluts till invertern/växelriktaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...