Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jingo

Håll koll på kaffet

Rekommendera Poster

Svärfar Birger i Berg (känd från dataspelet Myulk från Arla) sa att han ville följa med ut till Nämdö. Han ville ha lite semester och hustrun tyckte att det var en god ide. Svärfar gillar utflykter om han bara får kaffe på bestämda tider. Kaffe intas ofta på bönders klassiska vis, han vill ha morgonkaffe, förmiddagskaffe, kaffe efter maten osv.



Innan vi skulle hämta Birger gjorde hustrun ordning en termos ifall han skulle bli kaffesugen på vägen. Vi hämtade Birger och ställde in hans väska i bagaget och ställde termosen bredvid. När vi svängde av motorvägen på vägen ut mot trinntorp där vi brukar ta Waxholmsbåten hördes ett dovt krasch bak i bilen.



Först funderade jag över ljudet sedan slog en blixt ner, Kaffet. Jag tvärnitade och rusade bak för att få se kaffe rinna ut i bagaget. Hustrun ropade bakåt och sa du ställde väl inte termosen där bak? Plockade ut termosen nu mer lik en marakas och kastade ner i diket startade bilen och körde snabbt ut till bryggparkeringen.



Båten kom i god tid och Birger skyndade fram till kafeterian för en kopp kaffe. Denna dag som blev sommarens bästa sken den varma solen och det var vindstilla på fjärden. När vi kom ut till ön och hustrun lagat lunch föreslog hon för sin far en tur ut till Bullerö för att titta på Liljefors stuga. Kanske kunde vi ta eftermiddagskaffet där istället för den tidigare uteblivna tåren på väg till bryggan.



Det tyckte Birger var ett bra förslag, hustrun tog fram fikaväskan, fyllde en termos och la ner lite nybakat gott sen bar det iväg.



När vi kom ut till Bullerö slängde jag ut ankaret, hustrun hoppade iland med förtampen och Birger som är vig som en medelålders pojk trots att han är några år över sjuttio hoppade efter. Jag förtöjde ankaret greppade fikaväskan i ena handen och tog ett tigersprång mot land, dock snubblade jag över förtampen. Tigersprånget blev mer av ett vingligt grodhopp och jag landade på ett ben med viftande armar. Ena armen viftade mer än den andra och vips stötte fikaväskan mot berget varpå ett välkänt dovt ljud hördes.



Jag lutade mig fram och plockade snabbt upp den kraschade termosen innan alltför mycket kaffe skulle rinna ut och förstöra det nybakade brödet. Mitt i den rörelsen gled min mobiltelefon ur bröstfickan och dök rätt ner i den av kaffe bottenfyllda fikaväskan.



Birger tittade besviket på den trasiga termosen och hustrun sa med allvarlig röst att det var nog lika bra att vi åkte tillbaka till stugan igen.



Startade snabbt båten och vi åkte hem igen, hustrun tog med sig fadern och satte sig på altanen med en ny omgång kaffe. Jag sa eller gjorde ingenting mer denna dag utom att skriva två rader på ett notisblock över grejer att köpa med ut nästa gång, ny telefon och två termosar.



Tack för kaffet, Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gott skratt fick jag alltlaugh, inte viste jag att vissa behövde kaffe vid så många tillfällen, men en fråga, när inträffade den här händelsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är hög tid att herrn införskaffar ett par rostfria okrossbara termosar wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta gav ett gott skratt, men hör inte glastermos till noskalgi brylar som bara står o samlar damm. Rf termos har ju funnits så länge nu till bra priser, men en kul episod så här efteråt...          Facil26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De rostfria är inte okrossbara. Jag har en kompis som efter att ha slagit sönder några stycken vanliga köpte en rostfri och var jätte stolt för det. Första dagen på jobbet med nya termosen ställer han ned väskan på marken och ska greja något. Kliver sedan upp i hjulgrävaren och kör över väskan. Det blev inget morgonkaffe den dagen heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på det :-) men brukar i och för sig inte ha med mig varken hjullastare elle bulldozern när jag är på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var en härlig dag förra sommaren.

Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar vara försiktig att skratta åt andras olyckor men jag kunde ändå inte låta bli att dra ordentligt på smilbanden. Du bjöd på det som en rolig grej och vad jag förstår så skadades ju ingen.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där ser man det är inte bara jästa och destilerad dryckor som kan ställa till elände på sjön ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...