Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Kalman

Bottendragen-selftailing-vinsch-finns det?

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Finns det överhuvudtaget bottendragen selftailing vinsch  på marknaden?

Någon som sett eller vet om  eller känner till eller har en?

En oväxlad enkel modell med trumma diam ca 8-10 cm. Styrbordssidan går medsols medan babord går motsols. (Fast skulle båda gå medsols så går det åsså bra.)

Hör av er ni som  vet.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack havkat!

(Om det är en katamaran så vet jag hur den ser ut,)

Jo, jag har kontaktat dem, annars den bottendragen som de har är utan selftailing.

Deras adress är

www.andersenwinches.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta - men varför i hela fridens namn vill du ha en bottendragen, oväxlad ST-winch? Jag har seglat med bottendragna winchar (Andersen) och förstår vitsen, men att flytta handtaget mellan wincharna är enkelt och man gör det i en snabb manöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Till Peter_K

Jo, du känner mig väl?  Varför göra det enkelt när man kan krångla till det?smiley

Skämtar, svaret är bla att jag har en sagolik förmåga att fastna i vinschhandtaget med  kläder, rep, skot och allt möjligt och hatar att behöva flytta/ta loss handtaget varje gång. De bottendragna är alltid på plats och ur vägen för mig.

Anledning två är att jag seglar som oftast ensam och det är då som jag går ut i lite tuffare väder. (Som bekant vill det täcka könet, inte alla, segla helst när det är vindstilla) Så blåser det närmare 10 m/s eller mer är jag ensam ombord.  Då förbereder jag slagen så att jag lägger runt, med lite slack, skotet för nästa slag på vinschen. När jag sedan slår så är det lättare och snabbare att skota in så när seglet fylls är det redan rätt skotat.

Men har man selftailing så ligger linan fast i väntan  men i den jag har nu så trillar den, skotet alltså,  ner och kan lägga sig i kors och låsa. Då är vitsen att snabbt skota in mitt i slaget, när man är alldeles bortom vindögat på nya sidan, borta.

Har jag otur så trasslar det ihop, kommer i beknip.Jättekul blir glad varje gång. angry

Eller så skotar jag in som vanligt folk och får slita som fabian med en hand vid vinschen medan andra handen styr rorkulten. Inte lika kul. Det är bara det att det går åt 2 händer till vinschen, en måste hålla linan. Styr med knät mot rorkulten....urk...Gör detta sedan i 1-2 meters vågor och med 14 m/s vind så tror jag du förstår min tanke. Med en selftailing så är det bara att rycka in skotet - klart. Å bottendragen för att slippa ha handdtagen i vägen även om jag skulle köra med två handtag som får sitta kvar. (Kom nu snälla inte baramed förslaget att skaffa självslående fock.  Jag syftar dessutom hela tiden på genuan)

Lång omständig förklaring men hoppas du förstod.

Frågan kvarstår, finns det överhuvudtaget bottendragna och selftailing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hallåj....inga svar alls.

Kan det vara så att ingen har sett en sådan..

eller att det inte finns någon.....

eller de som har sett en har inte sett inlägget här och svarat....

elller....?

Nu har jag i vart fall lyft tråden, hoppas fler ser min fråga ett tag till.

Det vore faktiskt intressant att veta om det överhuvudtaget finns sådan vinsch. Kanske utländska, för vi har i stort sett bara Lewmar och Harken och Andersen här i landet. Lite stereotypt och typisk. Man ser en väldigt massa olika fabrikat och former och lösningar i hamnarna utomlands.

Någon som sett något där?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns det inte nån plastmojeng som man kunde pressa på för att göra om till en selftailing vinsch?

Självskotande fock? - bara till att styra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack happysix....

....som jag skrev, Andersen har ingen heller.

Men om jag tar den där du syftade till på bilden i länken och sätter handtaget som den direkt till höger om den så....

...ja då blir det som jag vill ha.

Klöpp och klistrade bilder.

Snälla rara söta Toaen! Du läste visst inte mitt långa svar till Peter lite högre upp här vafför jag vill ha en sån. Sedan skrev jag ju att kom inte med självskotande...Fast jag tror du driver med mig din rackare.smiley

Klippte heter förrexten klöpp på Västmanländska med betoning åt väster i Köping och Kolsva  och andra obyggder.

post-22282-1394237437,7209_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

Vad synd att Andersen inte hade en lösning,det såg ut som att det var samma diameter på trummorna på de du klippt ihop.

Men  nu vet vi vad du letar efter.

Spontant tycker jag att detta borde finnas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt de bottendragna wincharna är lite på utdöende. För, så länge winchen har ett handtag när man släpper på linan kan det ju fastna. Föreslår att du tittar på winchhandtaget one touch tror jag det heter som man med en hand greppar hårt om, sedan är det bara att lyfta, vilket förenklar hanteringen med handtagsflytten, och sedan överväger en vanlig ST-winch. Alternativet är att försöka underlätta med bra och moderna avlastare som låser sig själv om linan så du bara behöver koncentrera dig på winchen.

De ringar toaen nämner lär funka sådär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Kalman

Jag vet och förstår precis hur du tänker.

Jag har haft bottendragna vinchar som skotvinschar på bl.a. min havsfidra och jag gillade det betydligt bättre än vinschar där vinschantagen sitter på toppen.

Det senare har i alla fall för mig ställt till betydligt större problem än de år jag seglade med bottendragna vinschar.

Nu är ju seglare i många fall oerhört konservativa och de har naturligtvis fått för sig att det är bättre med vinchantagen på toppen och då blir det ju till slut bara såna.

Att det finns några enstaka - som du och jag - som tänker själv och utanför boxen hjälper ju föga. wink

Du får väl ta och bygga samman två som i verkligheten, som du gjorde på en tidigare bild. Har du kollat på tex Tackel och Tåg om de kan ha några begagnade?

Annars är det inte fel med självskotande fock, med eller utan Peterbom. 

Har funderat på det i många år, men jag är väl för lat för att annordna ett dyligt arrangemang.

Fast det hade inte varit dumt att bara styr på kryssen - utan en massa skothalande. Min kryss sulle ge de kappseglingsberoende neurotiska anfall. 

Fast måste man kryssa är man på väg åt fel håll. Jag lyckade i varje fall förra sommaren att praktiskt taget inte kryss utan seglade nästan bara dit vindarna bar.

Nu kom jag inte till Väderöarna heller trots att tanken fanns där varje morgon i en hel vecka. Det blev alltidid kryss dit oavsett om jag befann mig söder, öster eller norr om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något mer som underlättar otroligt både vid kappsegling och ensamsegling är att korsskota så att man slipper vara i lä när man skotar utan kan sitta kvar på rätt sida behövs ju lite längre skot men det är inte så stor skillnad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hi..hi..fniss...makke_the_muss....det är precis så jag gjorde när jag seglade ensam på våt förra båt!.  Men tack ändå för iden.

Fast kappsegla---nä inte min grej. Den enda sport jag hört talas om är när de hittar en rund grej som måste ha gjort något väldigt elakt, för 11+11 män går och sparkar på den  där stackarn så fort de kan. Förstår inte varför de gör så. Å ibland fångar de den där runda grejen i ett nät och då jublar ibland tusentals människor. Fattar inte faktiskt.

Peter, jo...jag vet....jag kommer skaffa vanliga hederliga selftailing med tiden. De är ju inte gratis heller så det får vänta. Har aldrig fastnat med linan i handtaget när skotet löper ut med bottendragen, däremot med vanligt handtag. Å snubblat på dem med.

Fast de där gummiringarna....glöm dem, världens bluff, funkar ej. Har provat på en annan båt.

Toaen, märkligt, jag har åsså erfarit sista åren att det alltid motvind och kryss. Är det åsså en följd av Global Warming, speciala virvlar, lokala lågtryck kring vita båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fundering på det, men insåg att jag då inte skulle se akterliket och formen på förseglet när jag skotade, så jag la ner den tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det beror ju mycket på båtmodell osv med. Själv har jag avlastare på bägge sidor av sittbrunnen på bägge skoten så att det fungerar från bägge sidorna vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....tilläggas ska ju att jag har en liten x-79 så genoan är ju inte enorm så det behövs inte så mycket kraft oftast....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

En bild till.

post-22282-1394237447,7214_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-03-25 vid 10:30 skrev Gäst Kalman:

Hallåj....inga svar alls.

Kan det vara så att ingen har sett en sådan..

eller att det inte finns någon.....

eller de som har sett en har inte sett inlägget här och svarat....

elller....?

Nu har jag i vart fall lyft tråden, hoppas fler ser min fråga ett tag till.

Det vore faktiskt intressant att veta om det överhuvudtaget finns sådan vinsch. Kanske utländska, för vi har i stort sett bara Lewmar och Harken och Andersen här i landet. Lite stereotypt och typisk. Man ser en väldigt massa olika fabrikat och former och lösningar i hamnarna utomlands.

Någon som sett något där?

 

 

Folding vinch handtag

Redigerad av ClaesAsk
Felinlagt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev sajjen:

Imponerande trådgrävning för ett första inlägg :)

 

Jag har också noterat de fällbara handtagen hos Uma och hittat den italienska tillverkaren https://easysea.org/products/flipper-maniglia-per-winch-richiudibile

 

Tyvärr är de lite dyra, och än värre så finns de inte alls att köpa.

Det där kändes väldigt mycket som en skrivbordsprodukt - vad skall man ha den till? Den är för krånglig att fälla ihop, skitdyr och linan kommer garanterat fastna i den i slagen. 
Nej tack. 
Vidhåller ”one-touch-handtag”, har haft mitt i många år nu efter jag sjösatt det gamla, och är väldigt nöjd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Det där kändes väldigt mycket som en skrivbordsprodukt - vad skall man ha den till? Den är för krånglig att fälla ihop, skitdyr och linan kommer garanterat fastna i den i slagen. 
Nej tack. 
Vidhåller ”one-touch-handtag”, har haft mitt i många år nu efter jag sjösatt det gamla, och är väldigt nöjd. 

Ja, svindyr är de. Och behövs ju ett par för att det ska vara någon egentlig vits.

 

Uma har seglat med de i flera år, jag tycker de ser smidiga ut.

 

Men som sagt, båtfolk är konservativa, det är bäst att inte ädra. Jag tycker nog du ska byta tillbaka från dina "one-touch" till RIKTIGA handtag ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev sajjen:

Ja, svindyr är de. Och behövs ju ett par för att det ska vara någon egentlig vits.

 

Uma har seglat med de i flera år, jag tycker de ser smidiga ut.

 

Men som sagt, båtfolk är konservativa, det är bäst att inte ädra. Jag tycker nog du ska byta tillbaka från dina "one-touch" till RIKTIGA handtag ;)

Haha, nä - ”riktiga” handtag vill jag inte ha igen.
Jag känner inte Uma, men jag vet att mitt j-a skot fastnar i alla möjliga och omöjliga utstickande föremål. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var jag tvungen att logga in å svara för någon "oförstående" person grävde upp mitt 7 år gamla tråd.

Nä, jag har inte hittat nåra än, men den på bilden 6 inlägg uppåt skulle duga bra, med ett x i toppen för linan, inte riktigt selftail men ändå.

Fast jag har ett par bottendragna vinschar att hämta från gode Thallatha å de lär viss vara lite speciella så jag får se.

Jag jagar åsså just dessa avlastnings "klämmor", kalla dem vad ni vill, Rutgersen gör dem inte längre så var hitta, nåra som inte är utslitna?

 

P1000898_cr.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...