Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ovebos

köra i akterlig sjö

Rekommendera Poster

Jag har en motorbåt med 2 st Volvo D4 med IPS -drev. Vid gång i kraftig medsjö krävs väl anpassad fart och en aktiv styrning. Motorbelastningen varierar med var båten befinner sig i vågsystemet - från nedförsbacke till uppförsbacke. Volvos D4 motor har en mekanisk kompressor som kopplas in och ur beroende på varvtal och motorbelastning. Vid körning i kraftig medsjö kopplas alltså kompressorn in och ur beroende på belastningen. Vid varje inkoppling uppstår ett slag och ljud från motorn som kan framstå som att ett totalt motorhaveri är på gång. Synnerligen otrevligt. Slagen kan bli så kraftiga att drivremmen till kompressorn går av. Detta inträffade i somras. Från Volvo har jag hört att man skall undvika att köra mellan 1700 - 2300 rpm vid sådana här förhållanden. Men när man har kraftig medsjö vill eller måste man ju kunna dra på lite ibland för att undvika att båten skär fast och man tappar styrkontrollen.

Jag tycker det här är en otrevlig egenskap eller är det bara jag som är en dålig chaufför.

Har andra liknande erfarenheter och hur gör ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkomen till MG.

Att remmen går låter inte kul.(ska det vara så,låter lite knasigt?)

Då är det bara att välja gå fortare eller slå av mer.

Beror iofs på hur mycket sjö båten mår bra i.

Kanske ska trycka ner trimmplan max om det finns,för att inte tappa laddtrycket i nedförsbackarna.

Men då går det kanske onödigt tungt. Risken är också att fören skär lättare då.

 

Men vad är det för båt,kanske blir lättare för andra att ge tips om man vet vad vi pratar om för skrov.(med de motorerna borde det vara en flybridgebåt på typ 35fot)

Hoppas någon vet,jag bara tror.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 34 fots DC med en D6-370 DPH ett år och just i kraftig medsjö så var det bara att gilla läget och köra 25knop och dyka genom vågorna som funkade i mina ögon..

Men - det var ju en klart planande båt.. Att köra långsammare och plöja medsjön var inget alternativ då kompressorn isåfall skulle agera som du skriver..

Har du samma karaktär att det tjuter till rejjält vid typ 1700 rpm om man ger en knuff på reglaget? Vi fick det vid 1300-1400 rpm på D6:an men den är väl lite mer lågvarvig.. Enligt f.d Penta-gubbar så var detta inget problem utan bara ett ljud som upplevs otrevligt.. Men jag gillade aldrig detta så jag var extremt mjuk med gasreglaget vid acceleration..

Vad göra? Tja - vi tröttnade efter knappt ett år med motorbåt och återgick till segelbåt... Ett val vi verkligen inte ångrar även om det inte är något jättebra svar på dina funderingar :/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur D4 fungerar elektroniskt,

men på den Kad32 vi hade tidigare så kopplade vi en strömbrytare till kompressorn så att denna gick att koppla ur när man låg och körde i fel varvtal länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en NordWest 370 Flybridge. Låter intressant att elektriskt kunna koppla bort kompressorn. Men det kanske ger följdskador på maskineriet. Betrf bara stå på - 25 knop eller så- det modet har jag inte - har några gånger närmast lagt över säkert 30 - 40 grader när stäven skärt fast - ytterst obehagligt. Då vill man inte vara på Flybridge. Trevlig båt men förmodligen varken bättre eller sämre än andra motorbåtar i akterlig sjö. Jag menar då 2-3 meters våghöjd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En flybridge med den höjd som det innebär är nog inte så kul då.. Körde själv en Bavaria Sport 34 ett par gånger i sån medsjö och då dök vi ner så att peket i fören gick genom nästa våg och vattnet sköljde över kapellet vilket vad minst sagt otrevligt då man inte vet hur detta står emot översköljande sjö..

Men - vi gjordedet bara två gånger och då för att vi närmade oss kust och inte vågade göra något annat... Men det var absolut inte bekvämt..

Med höjden du får om du sitter uppe på fly:en så blir långsam rull-körning nog inget vidare trevligt heller...

Jag har tyvärr inga förslag heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga.

 

Finns det planande skrov som går att köra i hög sjö? Blir det inte ett tröttsamt rattande i deplacementfart eller väldigt obekvämt och farligt för båten. Allt som riskerar skaka loss.

 

Vet själv från segelbåt att man rattar mycket i medsjö för att hålla kursen. Stora roderutslag men styrningen på segelbåt är ju byggd för det. Påfrestande ändå i medsjö, några timmar kan gå men man blir trött i armarna.

 

Snipan har väl en skrovform som passar havssjö som är för hög att studsa på vägtopparna.

 

Med en skaplig köl eller fena borde en flatbottnad båt klara deplacenentfart i hög sjö bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde huvudfrågan.

 

Har inte motortillverkaten koll på problemet. Dvs att båtar ska klara att gå i deplacementfart i större vågor. Det kanske är för sällan det inträffar, det blir ju rätt obekvämt men ska man segla hem en motorbåt från England t.ex finns risk att vågorna blir höga hur mycket man än har kollat vädret.

 

Det kan bli många vågor och tillslag under några timmar på sjön med remmar som brister eller koppling som rasar.

 

Typiskt problem att låta Volvo ta del av och gärna svara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man behöver inte åka ända från england för att stöta på hög sjö, det räcker med att vara tvungen att ta sig hem från danmark en blåsig dag, eller att vädret slår om längs vår kust.

Körde min 42-fotare (såld nu) för ett par år sedan i liknande förhållanden, iofs en båt med raka axlar, men det var inte alls kul.

Som jag upplevde det var mina roder för små för det kändes som om det var vågorna mer än jag som bestämde vart vi skulle.

Mycket rattande och ibland utan större resultat - framför allt när fören skar och båten följde med vågen åt ena hållet.

Farten var mellan 7-21 knop beroende på var på vågen jag var, men jag hade gasen i botten hela tiden (toppfarten för båten var endast 17 knop på platt vatten).

Om jag får välja undviker jag helst samma situation igen, för det var 3 jobbiga timmar, men jag vill också gärna veta HUR man ska agera om det händer igen.

Även om min båt haft större motorer och toppfart kring 35 knop så hade det inte varit aktuellt att köra snabbare, det slår på tok för mycket i så hög sjö och risken för en broach måste väl bli högre? Och mer obehaglig om den inträffar..

Kom gärna med tips. För det här är ingenting man lär sig under skepparexamen tyvärr.

Är det bara att tuffa på och låta det gunga eller kan det bli farligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Problemet är nog lite i att med IPS och även med fasta axlar har du ingen möjlighet att vinkla upp dreven.

I somras fick vi vågor på ca 2 meter med oss när vi skulle in mot mollösund (32 fots motorbåt med dubble kad42) och trimmade då upp ganska mkt och gick i 17-20 knop över vågorna och fören gick ner ganska mkt men inte så att det kom över fördäcket.

Det blir ju även svårare om botten börjar grunda upp så vågorna blir brantare.

Man får även akta sig för att dra av gasen för mycket när du går ner i vågdalen för då tappar du styrförmågan och bara surfar med.

Men i vissa fall är det nog bara att acceptera att naturen styr och man får bara åka med och anpassa så gott man kan.

 

/Hstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Intressant att höra andras erfarenheter. Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka det är jobbigt att köra i medsjö. Jag tycker det är märkligt att man testar båtar och motorer i alla möjliga storlekar - man skriver att den tar sjön bra, den går torrt, och i bland är det någon supertestare som kört så ryggen kroknar och jag vet inte allt. Men aldrig att det skrivs något om hur båten beter sig i kraftig medsjö. Vi som är västkustbor har 2-3 meter akterlig sjö ofta när vi angör vår skärgård efter någon tur till Danmark. Det skulle vara värdefull information när man välja båt.

Betrf problemet att den mekaniskt drivna kompressorn slår av och till vid fart i medsjö, skall jag ta upp problemet med Volvo och höra om det går att göra som någon hade gjort - installerat en elektrisk brytare för att koppla bort eländet.

Första gången på MG för mig - det tycks finnas många kunniga och erfarna sjöfarare att utbyta erfarenhet med. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv seglar jag långköl och går aldrig annat än i deplacementsfart. Måste jobba intensivt med rorkulten till dess ändlägen i hög medsjö, kan faktiskt knaka oroväckande i den smäckra teakpinnen eftersom varje tendens till plötslig okontrollerad sidvridning/nedkrängning nog bör hävas i sin linda? Kan därför tänka att roder tycks funka dåligt i medsjö, och att ett drevs riktbara propellerstråle kan ge bättre styrverkan ifall motorkraften sätts in påpassligt bara då den behövs? (Roderytors styrverkan beror väl starkt på hastigheten genom vattnet och den tycks variera i medsjö, vattnets rullrörelse i vågor enligt wiki-animationen här kanske förklarar varför roder inte biter pålitligt??) 

[Hmm ... bara en helt lös fundering men kanske nån sorts inkopplingsbar medsjö-mode där rattutslaget avgör gaspådraget? (Stort rattutslag = kort automatisk uppgasning av motorn för att ge en riktad propellerstråle som effektivt motarbetar varje tendens till att slängas tvärs sjön? Risken att upprepade sådana tänkta kraftimpulser driver upp farten till planing är nog inte överhängande?) Kompressorer kan nog med fördel automatiskt kopplas bort, för motoreffekten bör nog hållas låg för att inte överskrida deplacementsfart. (Kan exempelvis själv länsa undan stark vind i 3 knop utan vare sig motor eller segel, alltså endast för sprayhooden, i sådana lägen.) Nåt ditåt, eller tänker jag fel här??]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo där är du rätt ute. Vattnet i en våg förs ju inte framåt utan vänder åter i en roterande rörelse. Det skulle annars bli väldigt mycket vatten längre fram. Den här rullningsrörelsen är snabb så den kan hinna upp båtens fart och då fungerar rodren dåligt. Går båten för sakta skjuter vågen båten framför sig. Största påskjutet sker i aktern kan jag gissa och då är det inte svårt att förstå att båten lätt kan kastas åt sidan. Den roterande rörelsen är speciellt farlig om man har djup köl. Vattnet får bästa greppet när båten ligger parallellt med vågorna och kan kränga ned eller i värsta fall välta runt båten. Det gäller att ha lite högre fart än vattnet och styra aktivt så är allt OK.

 

Långseglare prisar långkölade båtar. Bättre kursstabilitet i vågor kanske och kortare hävstång för det roterande vattnet i vågen. Å andra sidan bra fart och rodergrepp för den snabbare båten.

 

 

Lite funderingar. Mest om segelbåt men principen gäller motorbåtar likväl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

själv har jag en halvplanare med rak axel, det är nog en konstruktion som passar bättre för sjö än en planande båt. Men kanske går det att använda samma teknik att du kör så fort att båten kommer upp på den egna vågen och då drabbas du inte så mycket  av vågorna i sjön. Din egen våg funkar som en kudde av vatten som  tar en hel del av vågornas kraft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med en lokal VP-mek, för det går att koppla från kompressorerna. Jag har själv blivit erbjuden en sådan installation i min 39 halvplanande båt. Detta då man anser att kompressorn inte tillför samma värde i en båt utan planingströskel. Förhoppningsvis så är det möjligt att göra så enkelt så att du med knapptryckning kan avgöra om du vill ha dom inkopplade eller inte.

Sen skall du köra helt utan trimplan för att hålla fören högt, då du vill ha så lite skrov i vattnet som möjligt då du går i medsjö. Är väl den enda gången som ett traditionellt drev slår IPS då man med sådana kan trimma ut dreven och därmed upp fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...