Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Player311

Vilken storlek på plotter?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte köpa en plotter som jag planerar att placera i närheten av styrplatsen i sittbrunnen. Jag kommer naturligtvis att fortsätta använda båtsportkorten så plottern är ett komplement. Kör idag med en bärbar dator på navigationsbordet men vill ha en vädertålig plotter som kan placeras så jag lättare kan följa den. Jag har funderat på en storlek på ca 5`` och undrar om någon har erfarenheter av den storleken som ni vill dela med er av? Är 5´´ för litet? Någon modell som rekommenderas?

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på...

Jag har en femtums-skärm på min Eagle-plotter (rätt enkel, men helt OK...), och det räcker eftersom den har stående skärm och information såsom hastighet mm inte döljer så mycket av skärmen. Har man liggande skärm (det intressanta är ju vad som finns framför båten, inte vid sidan av...) och/eller vill ha en massa info typ hastighet, ekolod, koordinater etc som tar upp mycket utrymme på skärmen ska man nog satsa på en större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Lowrance 5300 5. Jag gillar Lowrance interface. Har blivit med Garmin i nya båten, gillar inte det ännu. Kommer kanske. Dessutom är den plottern på 4. Ännu sämre. Minst 5 och gärna Lowrance.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan man inte dölja fart och andra infofält och bara vis sjökortet om man vill?

Bra synpunkt att stående display förmodligen är bättre än widescreen i detta användningsområde.

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur du skall använda den. Ju större desto bättre. Är bortskämd med 17 i motorbåten, har 5 i segelbåten, den räcker för att se hur nära man kan gå innan det är dags att slå. Men för översikt och planering är 5 för liten.  http://lasselundell.se/pcnav.html

 

post-571-1394237418,6521_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, man kan dölja sådan info och köra ren karta. Det beror lite på hur man är lagd, har en kompis som gillar massor med siffror och grafer i sin display, jag är mer åt andra hållet med så lite siffror det bara går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Det beror på hur långt från plottern du sitter,idag hade jag själv nog köpt en 7 tummare sitter ca 2 meter ifrån,lite långt för en 5 tummare

 

post-29970-1394237419,2352_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en rorkult så har jag tyvärr ingen ratt pedestal att monter den på, men tänkte försöka montera den på en hållare fatssatt i ett sittbrunnsfack eller annan plats nära rorkulten. Har inte kommit på någon riktigt bra lösning på det än, men någon löstagbar hållare får det nog bli.

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 5 Standard Horizon monterad på ett svängbart fäste i nedgångsluckan. Bredskärm som oftast bara visar kartan. Jag tyckte den breda skärmen passar mig bättre eftersom jag inte rör mig så fort men gärna vill se vart jag kan ta vägen åt sidorna. Hade funderingar på att montera på skotbalken mitt i sittbrunnen men då blir det omständligt att lossa kablar och stuva undan. Använder inga pappaerskort alls, tar plats, är i vägen och tillför absolut ingenting eftersom de inte ens kan visa  på 100 m när var jag är. Det räcker mer än väl med en liten skärm som är mindre i vägen och tar betydligt mindre ström.  Dessutom ligger det något i uttrycket Stor plotter - liten hjärna. Ofta har jag en iPad till hands eftersom den är snabbare och enklare att panorera/zooma på när man vill se sig om eller titta betydligt längre fram. Plotterns inställningar rör jag sällan, den står oftast på head-up och en skala så jag ser var jag är 20 min framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hängt upp en låda för plottern, som är vridbar. Fungerar ok.

post-571-1394237419,3532_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 6´Garmin 625 tror jag den heter flushmonterat i sittbrunnen och det tycker jag fungerar i min lilla X-79. Man ser hyffsat ifrån där man sitter och styr på kanten sedan når man ju fram och kolla om man vill se siffror som är småa. Man skall passa spinnaker nedtagningarna bara när man har den där så man inte spräcker rutan i farten.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liksom bhemac använder jag en Std Horizon 5-plotter. Jag har dessutom ekolodsgivare kopplad till den. Plottern sitter även monterad såsom bhemacs, på en svängbar arm i nedgången. Visst kan det vara lite litet ibland men är det såpass trångt mellan stenarna så att man konstant måste ha ena ögat på plottern underlättar det knappast mer än marginellt med 2 större skärm. Man litar ju ändå inte blint på nollprocentig felmarginal på plottern så uppmärksamheten ligger ju inte enbart på skärmen. För ruttplanering mm är det för litet, å andra sidan är det obetydligt lättare med en 7-tummare även i det fallet. Mina papperskort används i princip enbart till planering där jag tycker dom är oslagbara. Har även en laptop till nav men anv mer sällan eftersom sittbrunn är oskyddad fr vädret. Nån polare kan emellanåt sitta i ruffen o navigera på nattseglatser, annars är det mest en kul grej/backup. Std Horizon har som nämnts widescreen och jag håller med bhemac, lider inte alls av att se vad som finns bredvid mig. Manåste ju alltid kryssa oavsett var man ska :) vad beträffar siffror o info så kan man ju som sagt älja vad man vill se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 4 eller 5 Eagle, enkel men fullt tillräcklig. Kostade 2200:- kr för ett par år sedan. Jag har för mig att jag såg något liknande pris för en 4 - 5 hos någon av båtprylkedjorna nyligen.

Plotter har vi i närheten av handskfacken mitt på styrbord sida i sittbrunnen, med lång sladd så att man kan ta den dit man vill om man tycker man behöver det.

Vi har även en uppsättning av gammal sjökort i ett material som är som tunt plastat tyg som går att knyckla ihop utan att de går sönder. Där har jag min översikt. Fördelen är att det bara är att knöla in dem i handskfacken när man inte behöver dem.

Dessa oförstörbara sjökort går tyvärr inte att köpa längre, men om någon har sådana från Landsort till Kalmar är jag spekulant. Även andra kuststräckor i östersjön är av intresse,

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Låter som om 5´´ skulle räcka men att 7 ´´ kanske är bättre, men också betydligt dyrare. Kanske får avvakta någon utförsäljningcheeky. Har de olika fabrikaten samma typ av kartor eller är det olika teknik mellan fabrikaten?

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en 8 tums plotter som tar C-Map kartografi. Den säljs också i Tyskland under namnet Seatec.

http://huayang-tech.en.alibaba.com/product/695528456-202677068/8_High_Resolution_Day_View_LCD_GPS_Plotter.html

Jag fick priset 460 USD plus 83 USD för frakt. Lägg på 30 procent för tull och moms och du hamnar på ca 4700 kr.

De har också en variant med 12 tum. Exakt samma specifikation förutom skärmstorleken. Det pris jag fick var 568 + 137 USD. Denna säljs i Sverige av http://www.marinwebben.se/gps-plottrar/12/plotter-12 för några tusenlappar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns lite olika kartformat, olika plotters stödjer olika kartformat. När du jämför pris mellan plottrar, räkna då med kartor till de oöika modellerna då det kan skilja i pris.

Min Eagle (som jag tror har samma kartor som Lowrance?) tyckte jag hade bra områdesgränser, jag köpte bara Stockholms-området inkl Mälaren eftersom det är där jag seglar uteslutande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmins 7 tummare säljs nu som billigast för ca 6700 och är ett superpris för en riktigt bra plotter.

Har nu en gammal 10 tummare och Garmins 720 (7 tummare), Ju större desto bättre, bara man har plats. Eftersom jag redan hade 10 tummaren men krävde separat installation av antenn och att jag monterade fäste, så köpte jag först en 5 tummare Garmin 521 att ha på pedistalen under hemsegligen av båten eftersom denna var enkel och hade inbyggd antenn. Väl hemma sålde jag 5 tummaren direkt och köpte i stället 7 tummaren som är mycket bättre.

Bättre bild, upplösning och bättre visning, med stabilare visning under sjögång och mindre behov att zomma ut och inn hela tiden. Kör även radarbild i 7 tummaren och rätt nöjd.

Har du plats med 7 tum eller större välj det i så fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så stor som möjligt såklart!!   ..skulle du lägga ett skynke över ditt vanliga sjökort och göra ett femtums hål i det???

Själv kör jag två oberoende elektroniska system ...är det obra läge startar jag upp den andra (även vid hamnsök i ytterskärgården).

Tredje backup liggandes nere i båten är papperskorten men har man tillräckligt stort elekroniskt kort behövs de i princip aldrig.

 

När jag har långseglat har det vart ogörligt med papperskort och jag har haft 4e och 5e system på batteri (telefon, padda) för angöring vid utslagen el.  Här är det även oslagbart med olika elektroniska tidvattenstabeller för de är alla olika bra på olika saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag har en 5 display på plottern som är helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har kikat lite på Garmin GPSMAP620 och 720 och tycker de verkar bar eftersom de har peksärm. Någon som har peksärm? synpunkter? Fungerar det så bra och enkelt som reklamen gör gällande?

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Lowrance HDS Gen2 Touch, mycket trevliga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

620 är en kombi-GPS som om jag minns rätt även har inbyggt batteri. Den klarar sjökort, bilkartor och Friluftskartorna. Har inte provat den själv men läst att skärmen inte är så stark och att den inte är så snabb. Max Carlgren på Vi Båtägare föredrar Garmin Montana framför 620 och Montana har jag och den är långsammare än 720 som jag också har. Vill du ha en kombinerad plotter till bil och båt är Montana bra om du inte behöver så stor skärm. Går att använda både lodrätt och vågrätt och kan köras enbart på inbyggt plus lösa batterier ellar anslutas till 12V. Mycket nöjd med min 720

Klipp på 720

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som en del andra här; ju större desto bättre.

Jag har erfarenhet av både 5-tums och 10-tums plottrar och jag vill hävda att man använder dom på olika sätt. Har man en liten plotter är det i första hand sjökortet som man navigerar efter och sedan använder plottern för att studera detaljer och få en bild av var man är o.s.v. Har man en stor plotter är det plottern man navigerar med och har sjökortet mer som backupp. 

Med en liten plotter är det svårt att få en vettig överblick över den tänkta rutten, därför får man ha sjökortet framme hela tiden.

Så köp så stort pengarna räcker till och så stort som praktiskt får plats där den ska placeras. (sedan måste kanske nämnas att en större plotter ofta drar mer ström än en liten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

620 heter ju den jag har flushad. Den är som sagt inte snabb men har fungerat för mig men är det någorlunda nära i pris är kanske Montanan värt att satsa på istället om den är kvickare. Ljusstyrkan har jag däremot aldrig reagerat över.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det någon som använder funktionen att plottern kan kopplas till en vingivare och då visa vinddata?

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...